מסיבת ´ידידים´: מצטרפים נוספים לעתירה נגד מונופול הכשרות

ח"כ אלעזר שטרן וארגון 'כושרות' ביקשו גם הם להצטרף כידידי בית המשפט בעתירת בג"ץ נגד חוק איסור הונאה בכשרות. זאת לאחר שנאמני תורה והעבודה, התאחדות המלונות וארגון 'חותם' הצטרפו גם הם

חדשות כיפה משה ויסטוך 20/02/17 09:05 כד בשבט התשעז

מסיבת ´ידידים´: מצטרפים נוספים לעתירה נגד מונופול הכשרות
פלאש 90, צילום: פלאש 90

מחר (ג') צפוי בג"ץ להכריע בעתירה נגד חוק איסור הונאה בכשרות. על הפרק מספר חלופות ומצעד המבקשים להצטרף כידידי בית המשפט, כל אחד מזויתו הוא, רק עולה.

ח"כ אלעזר שטרן מיש עתיד ביקש בשבוע שעבר להצטרף לעתירה. יש לציין ששטרן מקדם בימים אלה הצעת החוק שמטרת ביטול הזיקה בין מיקומו הגיאוגרפי של בעל העסק למיקומו של הרב המספק את משגיח ותעודת הכשרות. בהסבר הצעת החוק נכתב כי "על מנת לטייב את השירות לבתי העסק, מוצע להסיר את המגבלה הגיאוגרפית על מתן תעודת הכשר על ידי רב מקומי. מוצע כי כל בית עסק יוכל לקבל תעודת הכשר מכל רב של רשות מקומית, ללא תלות במקום בית האוכל, מקום השחיטה או מקום הייצור".

גם עמותת 'כושרות' הגישה בקשה דומה לזו של ח"כ שטרן, אך רצונה להצטרף לעתירה כידידת בית המשפט נובעת ממקום אחר. "עמותת כושרות", כך הם אומרים, "מקדמת מזה כשלוש שנים הצעה לתיקון הליקויים שנמצאו במערך הכשרות ולהסדרת הפיקוח על גופי כשרות פרטיים במטרה לגבש פתרון כולל לכשלים שהובאו בדו"ח מבקר המדינה ובפסקי דין של בית משפט העליון".

לטענתם, שינוי החוק והרחבתו, שיתכן ומשמעותו יהיה ביטול מחלקת ההונאה בכשרות של הרבנות וריבוי במספר גופי כשרות פרטיים, "עלול להוביל לבעיות שונות כמו גידול בעלויות המזון, בלבול בקרב הצרכנים שומרי הכשרות ועלייה משמעותית בזיופי והונאת הכשרות".

בדיון שיתקיים מחר, צפוי בג"ץ לתת את דעתו על שלוש חלופות שונות. הראשונה, להשאיר את החוק על כנו ולאפשר לרבנות לשפר ולייעל את מערך הכשרות. השניה היא להוציא את סמכויות הכשרות הבלעדיות מידי הרבנות הראשית ולאפשר לגופים פרטיים להיכנס לתחום. והאפשרות השלישית היא הכנסת גופים פרטיים להשגיח במקומות תוך הסרת הכיתוב "כשר, או לחלופין להפוך את הרבנות לרגולטור המפקח על נותני הכשרויות השונים.

בשבוע שעבר הצטרפו לעתירה המקורית שהוגשה ע"י שני מסעדנים, במימון התנועה הרפורמית, התאחדות המלונות, איגוד המסעדות ותנועת 'נאמני תורה ועבודה'. שלושת אלה תומכים בהפיכת הרבנות הראשית למעין גוף מפקח שאינו מספק כשרויות בעצמו.

לעומת גם ארגון 'חותם' הציג בקשת הצטרפות דומה שמתבססת הל הצורך לאפשר לרבנות לתקן את הליקויים בעצמה תוך הסתמכות על הצעת חוק של ח"כ סמוטריץ' בעידוד חותם וכושרות, שמטרתה יצירת נהלי כשרות אחידים בכל הארץ.

הרבה עותרים ומצטרפים כידידי בית המשפט, משקפים דעות וכוונות שונות. בכל אלה יצטרכו מחר שופטי בג"ץ להתחשב, כשבכל החלטה שתתקבל, מישהו בוודאות לא יצא מרוצה.