מנכ"ל התנועה המסורתית על חוק הכותל: "מעשה טירוף, לא פחות מכך"

התנגדות להצעת החוק של ש"ס הנוגעת לרחבת הכותל המערבי. ח"כ עליזה לביא: "כשראש הממשלה מתמהמה ובורח מיישום מתווה שהתקבל בהחלטת ממשלה, את מקומו תופסים קולות קיצוניים המבקשים לנהוג בכותל כאילו היה רכושם הפרטי"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 12/12/16 12:07 יב בכסלו התשעז

מנכ"ל התנועה המסורתית על חוק הכותל: "מעשה טירוף, לא פחות מכך"
Yonatan Sindel/Flash90, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

רבים זועמים היום על הצעת החוק של הסיעות הדתיות הנוגעת למתווה הכותל המערבי. ח"כ מוטי יוגב, בצלאל סמוטריץ' וניסן סלומינסקי מהבית היהודי חתומים שלושתם על הצעת החוק, בנוסף לחברי הכנסת מסיעות ש"ס ויהדות התורה וכן חברי הכנסת אורן חזן, דוד אמסלם ומיקי זוהר מהליכוד. ההצעה מגבילה באופן משמעותי את הנעשה ברחבת הכותל ומטילה איסורים רבים הנוגעים לרחבה ובעיקר לעזרת הנשים.

"החוק יקבע את הכותל כבית כנסת חרדי ובכך יהפוך למקום שאינו רלוונטי למרבית העם היהודי, זאת בניגוד לתפקידו אשר אמור לשמש כמקום המאחד את כלל העם" אומרים היום בתנועת נאמני תורה ועבודה. "יתרה מכך, ההצעה תקבע בחוק את אפלייתם של יהודים מהכותל המערבי ואנו מצפים מראש הממשלה שלא לתת לכך יד. מפתיע הוא שדווקא מפלגה דתית היא זו שתחוקק לראשונה, חוק שמטיל עונש פלילי על מתפללים".

בתנועה זועמים על הצעת החוק ומאמינים כי "יש לאפשר את תפילת נשות הכותל בעזרת הנשים ברחבת הכותל הכללית. מסיבות נוספות יש להעביר את ניהול הכותל לשליטה משותפת של הסוכנות, שר הדתות, שר התפוצות והרבנות. יש מקום לשקול גם פתרונות אחרים, אך הפתרון הגרוע ביותר הוא חוסר הפתרון המרחיק מעלינו מיליוני יהודים, או חוק זה המביא לידי אותה תוצאה".

עו"ד יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית כינה את הצעת החוק "מעשה טירוף, לא פחות מכך. לא שיערנו בנפשנו שדווקא הממשלה הזו, הממשלה הלאומית ביותר תתן יד למעשה כה פוסט-ציוני. זה חוק שאומר לרוב המוחלט של היהודים בארץ ובעולם שהם אינם יהודים. פשוט כך. האיסורים הרבים שמופיעים בו הם אלה שמחללים את קדושת המקום, מייצרים מחלוקות ומדון".

"מדובר בחוק שבכל מקום אחר היה נפסל מחמת אנטישמיות והתעמרות ואילו רק אצלנו, במדינת היהודים האורתודוקסים החוק מקבל גב. אך לא נעבור על כך בשתיקה. חברי הכנסת של ש"ס לא הפתיעו אותנו, בוודאי לא אחרי האיומים ברצח שהופנו כלפינו ודברי הבלע והגזענות של דרעי ש"לא רוצה לתת כותל גם לאתיופים". אך אני קורא לראש הממשלה לעצור את הטירוף הזה, לפני שיהיה מאוחר מדי".

יו״ר שדולה דת, עם ומדינה בכנסת, ח״כ עליזה לביא, תקפה גם היא את הצעת החוק "ההצעה הזו היא כתם על דמותה של היהדות בארץ ובעולם, והיא רק תעצים מחלוקות במקום שאמור לאחד ולחבר. אי אפשר להפריז בגודל הנזק שחוק כזה יסב לחברה הישראלית, וליחסי מדינת ישראל עם יהדות העולם, שהגיעו גם כך לשבר חסר תקדים. במקום לנסות ולמצוא את המשותף בדרך של הידברות, מובאת כאן הצעה דרקונית, ספק חוקתית, שרק תחריף את המציאות שנוצרה בעקבות גרירת הרגליים באימוץ מתווה הכותל".

"כידוע אין וואקום" מדגישה ח"כ לביא. "כשראש הממשלה מתמהמה ובורח מיישום מתווה שכבר התקבל בהחלטת ממשלה, את מקומו תופסים קולות קיצוניים המבקשים לנהוג בכותל כאילו היה רכושם הפרטי. ההצעה הזו היא חלק ממגמה כוללת של הדרה ופגיעה המתבטאת בין היתר בחוק המקוואות, ביחס למתגיירים ולבכירי הרבנים בתפוצות ובשורה של התבטאויות פוגעניות, המערערות מאוד את מעמדה ההיסטורי של ישראל כבית לאומי לכלל היהודים. הכותל אמור לשמש כמרחב תפילה משותף לעם היהודי כולו. אסור להפכו למקום של הדרה, מריבה ומדון".

בארגון "גשר" לקידום ההידברות בישראל, קראו אתמול לצדדים לשבת ולקבל החלטות משותפות "ארגון גשר רואה את היחסים בין ישראל ליהודים בתפוצות כנכס משמעותי של העם היהודי. אנו רואים את הצורך במציאת פתרון משותף, למען כל חלקי העם. פתרון כזה מחייב את נציגי הזרמים השונים להיפגש, ולהתכנס למצוא את הפתרון".

"עלינו לראות בראש סדר העדיפויות את אחדות ישראל, ולהגיע לשולחן סביבו ישבו כלל הגוונים ויחד להגיע להחלטות חשובות שעיקרן סובלנות והקשבה לצרכי האח האחר. אנו חיים במדינה עם שלל גוונים בחברה ויש לתת את הדגש על שיתוף הפעולה דרך דיאלוג ולא דרך איומים. ממשלת ישראל, החרדים והזרמים בארה"ב נשאו ונתנו והגיעו להסכמה בדיוק באופן המציג פשרה בין הצדדים, אנחנו קוראים לכל הצדדים לעמוד מאחורי ההסכם".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן