מנכ"לית אגודת אל הלב: לא התכוונו ש-34% מבנות השירות הלאומי נאנסות

לאחר שטענה בוועדה לקידום מעמד האישה ש-34% מבנות השירות הלאומי הוטרדו או הותקפו מינית, חוזרת בה יהודית סידקמן ואומרת "בסך הכל רצינו לעורר דיון"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 12/06/14 14:50 יד בסיון התשעד

מנכ"לית אגודת אל הלב: לא התכוונו ש-34% מבנות השירות הלאומי נאנסות
יחצ, קובי סלע, צילום: יחצ, קובי סלע

שלושה שבועות לאחר שיהודית סידקמן, מנכ"לית אגודת אל הלב, טענה בוועדה לקידום מעמד האישה כי 34% מבין בנות השירות הלאומי הוטרדו או הותקפו מינית, חוזרת בה סידקמן מהאמירות וטוענת כי בסך הכל רצתה להעלות את הנושא לדיון.

"לא התכוונו ש-34% נאנסות וכללנו בדברים גם הטרדה מילולית", היא אמרה לינון בן יעקב בעלון השבת 'שביעי' וטענה כי הופתעה מהתגובות. "הסקר לא היה מדעי מלכתחילה ולא התכוונו שיהיה כזה. סך הכל רצינו לעורר דיון ולשאול האם נותנים לבנות כלים להתמודד עם הטרדות".

עוד אמרה סידקמן כי היא "מצרה על הפרסומים שהוציאו את דברינו מהקשרם ויצרו כותרות מטעות להן לא התכוונו כלל".

"בסך הכל רצינו לעורר דיון ולהגיד לאגודות שבנות מדווחות שהן ללא כלים להתמודדות עם הנושא. אני מצרה על הפרסומים שיצאו החוצה ועוררו גל צהוב שלא התכוונו אליו כלל", אמרה.

כזכור, לפני כשלושה שבועות התייחסה סידקמן לנושא ההטרדות המיניות בשירות הלאומי בוועדה לקידום מעמד האישה, על רקע ניסיונות להביא לנוהל ברור לשלושת העמותות בשירות הלאומי. "34% מבין בנות השירות הלאומי הוטרדו או הותקפו מינית ומתוכן 78% חשו שהכלים שהמערכת נתנה להן להתמודדות עם המצב לא היו מספיקים", טענה סידקמן בוועדה.

בעקבות הפרסומים לפני כשבועיים פורסם ב'כיפה' כי בשירות הלאומי הרכיבו נוהל אחיד שכולל בתוכו שלושה סעיפים עיקריים: זיהוי הטרדה מינית- הגדרת הטרדה מינית, הסברה ומניעת התופעה בקרב המתנדבות, וכן דרכי טיפול בנושא.

מטרת הנוהל לחדד נהלים וליצור מנגנון טיפול אחיד לכל העמותות בשירות הלאומי-אזרחי. הנוהל יצטרף למנגנון הקיים בנושא זה גם כיום בכל 'גוף מוכר' בשירות הלאומי-אזרחי, הכולל אחראית על הטרדות מיניות אשר מהווה כתובת אליה יכולות לפנות הבנות על מנת לקבל את העזרה הנדרשת במקרה הצורך, זאת מלבד רכזות ועובדות סוציאליות הנותנות מענה לנושא, נוהל מסודר לטיפול בהטרדות לכל עמותה וכן ביצוע הכשרות בנושא למתנדבות לפני תחילת השירות, ובחלק מהגופים אף הכשרות נוספות באמצעה של שנת השירות. ההכשרות הללו יעברו ע"י גורמים מקצועיים.

נוהל זה מצטרף להנחיה קודמת, אותה הוציא מנכ״ל רשות השירות הלאומי-אזרחי, שר-שלום ג׳רבי, כבר בתחילת שנת השירות הנוכחית בחודש ספטמבר האחרון, שעניינה איסור על שירות במשמרות לילה החל מהשעה 21:00 בערב, מתוך דאגה לשלומם של המתנדבים והמתנדבות.

"אנו רואים לנגד עינינו כל העת את שלומם וביטחונם האישי של המתנדבות", הבהיר מנכ"ל רשות השירות הלאומי-אזרחי, שר-שלום ג'רבי. "אמנם המצב אינו חמור כמו שיש המנסים לתאר מסיבות כאלו ואחרות, אך בכל זאת מבחינתנו כל בת היא עולם ומלואו. אנו מודעים לבעיות הקיימות ואכן יש עוד מה לשפר בנושא ולכן פועלים בכל האמצעים על מנת להעלות את המודעות לעניין ולטפל בצורה אחידה ומוסדרת במקרים מזעזעים אלו של הטרדות מיניות".

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, עליזה לביא אמרה בעקבות הפרסום אודות הנוהל החדש "אני מברכת את רשות השירות הלאומי-אזרחי, על יצירת הנוהל האחיד הקובע נהלים להתמודדות עם הטרדות מיניות ועם מניעתן. וכן על יצירת מנגנון טיפול אחיד לכל העמותות הפועלות במסגרת השירות הלאומי האזרחי.

תרומתן המתמשכת של בנות השירות הלאומי לחברה בישראל לא תסולא בפז וחובה עלינו לדאוג לשלומן ולשמירת הזכויות שלהן, אי אפשר לקרוא להן לשירות כשאין מעטפת הגנה ראויה ומספקת. אני מקווה שהצעד המבורך יפחית את מקרי ההטרדות המיניות בשירות הלאומי, ויגדיל את מספר הדיווחים כשהבנות ידעו שיש להן אוזן קשבת וסיוע מקצועי מהמערכת".