ממתינים לדיון בבית הדין הרבני? תמשיכו להמתין

לאחר שתי ארכות הודיע בג"צ על ביטול המינויים הזמניים בתוך חודש. הוועדה למינוי דיינים תצטרך לפעול במהירות ובנחישות כדי לא להחמיר את הסבל של המתדיינים בבית הדין הגדול

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 15/06/16 10:57 ט בסיון התשעו

ממתינים לדיון בבית הדין הרבני? תמשיכו להמתין
flash90, צילום: flash90

בית המשפט העליון ביטל את המינויים הזמניים של הדיינים בבית הדין הגדול והם יפוגו בעוד כחודש. מה שיותיר הרכב פעיל אחד בלבד שיקשה על המתדיינים ויחריף את בעיית ההמתנה לדיון.

כזכור, החלטת בג"צ הגיעה לאחר שבוועדה למינוי דיינים מתקשים להגיע להכרעה ולמינוי הדיינים החדשים לבית הדין הגדול בשל יחסי הכוחות בוועדה והתעקשות החרדים שלא לאפשר לרוב הזמני של הציונות הדתית בוועדה למנות את דייני הציונות הדתית בבתי הדין האזוריים.

ההחלטה הגיעה לאחר כמה דחיות בשל בקשת השר יובל שטייניץ יו"ר הוועדה למינוי דיינים שיינתן לו זמן נוסף, אך הפעם החליט בג"צ שלא להיענות לבקשה והורה על ביטול המינויים הזמניים תוך חודש.

זה תשע שנים שלא מונו דיינים לבית הדין הגדול, מלבד הרב אליעזר איגרא, איש הציונות הדתית, שהושבע בשבוע שעבר, בבית הנשיא. במהלך השנים פרשו לגמלאות הדיינים הפעילים ובית הדין הגדול נותר רק עם הרבנים הראשיים.

התנועה למדינה יהודית באמצעותו של עו"ד אורי ישראל פז, עתרה בחודשים האחרונים לבית המשפט העליון בדרישה לחייב את הועדה לבחור דיינים קבועים ואילו בבג"צ החליטו להורות לאחר שתי ארכות על ביטול המינויים הזמניים מה שאמור לחייב את הוועדה למינוי דיינים לפעול במהירות לפתרון המשבר.

שלושת השופטים אליקים רובינשטיין, אורי שוהם ומני מזוז החליטו פה אחד כי בעוד חודש המינויים יבוטלו בתאריך ט' בתמוז. ולמעשה עד אז יצטרכו חברי הוועדה להגיע להסכמות לבחור שישה דיינים חדשים לבית הדין הגדול.

(צילום: )

יצוין, כי עד ט' בתמוז מועד פקיעת המינויים הזמניים, הוועדה למינוי דיינים צפויה להתכנס 3 פעמים בשבועות הקרובים, ועל פי הצפוי חברי הוועדה יאלצו להגיע להסכמות בשל החלטת השופטים.

בוועדה מתנחמים בכך שעבודת בית הדין לא פוסקת לחלוטין, גם אם לא יבחרו דיינים חדשים שכן יש הרכב מכהן של דיינים קבועים. הרבנים הראשיים הרב יוסף והרב לאו והדיין הקבוע החדש הרב אליעזר איגרא אלא שכאמור הרכב אחד יקשה מאד על המתדיינים שיצטרכו להמתין זמן רב בין דיון לדיון.

חברת הוועדה למינוי דיינים, הטוענת הרבנית ד"ר רחל לבמור, אמרה בתגובה ל'כיפה': "אני מעריכה מאד שבית הדין הגבוה לצדק הבין שעליו כגוף המשפטי העליון במדינה להצהיר בקול צלול ולהכריח את הוועדה למינוי דיינים לפעול לטובת הציבור בישראל, להתעלם מפוליטיקה ולמנות דיינים לבית הדין הרבני הגדול וכן למנות את התקנים הלא מאוישים בבית הדין הרבני האזורי".

מנכלית מבוי סתום עו"ד בתיה כהנא דרור "החלטת בגצ מוכיחה את מה שהשנים האחרונות המחישו כי פוליטיקאים ועסקנים לא יכולים לבחור דיינים ולא מסוגלים להגיע להבנות, זאת אחרי שנים של סחבת וחוסר הצלחה למנות דיינים. יש צורך להפריט את בתי הדין ולהקים בתי דין פרטיים לכלל הציבורים. בית דין לחרדים ובית דין לדתיים לאומים ובתי דין לכלל הציבורים בו כל אחד ינהג על פי מנהגיו ולסיים את המצב כיום בו בתי הדין נשלטים על ידי עסקנים חרדים. בתי הדין רבניים ודיינים אינם צריכים להיבחר על ידי פוליטיקאים ועסקנים. יש צורך להוציא את הפוליטיקה מהדת".