מליאת מועצת מעלה אפרים: מכינת עלי לא תפתח שלוחה ביישוב

פרסום ראשון. מועצת מעלה אפרים הכריעה כי מכינת עלי לא תוכל לפתוח שלוחה ביישוב. מנכ"ל ישיבת ההסדר ביישוב: חבל שהדברים הגיעו לידי סיום טרגי. בכירים בהתיישבות מעריכים: הסיפור עדיין לא נגמר

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 30/07/15 12:25 יד באב התשעה

מליאת מועצת מעלה אפרים: מכינת עלי לא תפתח שלוחה ביישוב

מליאת מועצת מעלה אפרים קבעה לאחר דיון סוער אמש כי מכינת בני דוד לא תוכל לפתוח שלוחה מטעמה ביישוב, זאת למרות הכרזותיה בעבר, כך נודע ל'כיפה'.

בישיבה סוערת שנערכה אמש במליאת המועצה, יצא ראש המועצה שלמה ללוש נגד ישיבת ההסדר במקום, והצדדים נחלקו בין התומכים והמתנגדים להקמת שלוחה של מכינת עלי במעלה אפרים. לישיבה הגיע גם ראש מכינת בני דוד הרב אלי סדן ששטח את טענותיו באשר לרצונו להקים את השלוחה ביישוב.

"אם אתם לא רוצים שיבואו משפחות דתיות אין לי עניין להקים שלוחה", אמר הרב סדן במהלך הדיון. "אני מקים שלוחה בשביל להרים דגל למאות זוגות דתיים וחילונים שיבואו להתיישב יחד בבקעת הירדן. אבוא רק אם אתם מבקשים ממני לבוא".

באמצע הישיבה הוכרע כי אכן תיפתח השלוחה במקום, אך בהמשך הדיון הסוער השתכנע אחד מחברי המליאה לשנות את הצבעתו, ובסופו של דבר ההכרעה נפלה כששלושה חברי מליאה בעד הקמת שלוחה של מכינת עלי, שלושה התנגדו להקמתה, ואחד נמנע. מכיוון שמדובר היה בתיקו, ההצעה נפלה, ועל כן לא תיפתח שלוחה של מכינת בני דוד ביישוב מעלה אפרים.

עמיחי מי מרום, מנכ"ל ישיבת ההסדר והגרעין התורני במעלה אפרים, מסר ל'כיפה' בתגובה להכרעת מליאת המועצה כי "חבל מאד שהדברים הגיעו לידי סיום טרגי כזה. עם מחשבה מראש, שיתוף פעולה והבנה של מרקם החיים בבקעה כל העניין היה מסתיים אחרת. אנחנו מעריכים מאד את מוסדות עלי ואת הרב אלי סדן ונשמח לעזור להם להיות שותפים במשימה החלוצית של ההתיישבות בבקעת הירדן בענווה, באהבה ובסבלנות".

בכירים בהתיישבות מעריכים כי הסיפור עדיין לא נגמר, ומדווחים על זעם בעקבות הכרעת המליאה. "בכל בקעת הירדן יש כעת 5000 יהודים, כשבגוש קטיף לשם השוואה היו 8000. מדובר בשטח באורך של פי חמש לעומת גוש קטיף עם רק כ-60% מהאוכלוסייה. חייבים ליישב את השטח".

"בישיבת ההסדר יורים לעצמם ברגליים", טוענים עוד הבכירים. "אם יצא קול שבקעת הירדן לא רוצים לקבל דתיים היישוב יישאר גם עוד 20 שנה בגודל הנוכחי, ומכיוון שמדובר בעיר המרכזית תישאר גם בקעת הירדן באותו המצב. יש פוטנציאל אדיר ביישוב, יש כלים, ולא רוצים לקדם את זה. זה מעשה לא ציוני ולא מוסרי בעליל. נוח לאנשים ולא אכפת להם מבקעת הירדן". במהלכים מעורבים בין היתר זאב (זמביש) חבר, צביקי בר חי, השר אורי אריאל ואחרים.

במעלה אפרים יש תב"ע מאושרת לכ-600 יחידות דיור נוספות שיכולות להיות מאושרות באופן מידי, אומרים הבכירים, ובתנועות ההתיישבות ישנו זעם על כך שנעשו כבר עבודות בשטח והושקע כסף על בסיס הבטחות של ראש המועצה, שכרגע סוכלו. "לא מדובר בסוף פסוק", הם אומרים.

בישיבת ההסדר במעלה אפרים ממשיכים להיאבק בכוונתה של מכינת עלי לפתוח שלוחה ביישוב. ל'כיפה' נודע כי נעשו פניות למשרד הביטחון על מנת למנוע את הקמת השלוחה, וכן הם פנו במכתבים לתושבי היישוב בדרישה למנוע הנושא.

בשבוע שעבר פורסם לראשונה ב'כיפה' על זעם בקרב ראשי ישיבת ההסדר ותושבי הגרעין התורני במעלה אפרים בעקבות פרסום בעלון השבת עולם קטן כי הרב אלי סדן יקים שלוחה של המכינה הקדם צבאית בני דוד במעלה אפרים שבבקעה.

בכתבה שפורסמה, מצוטט הרב אלי סדן כשהוא מציין כי "לטעמי זו המשימה הכללית הבאה שהדור הצעיר של הכיפות הסרוגות יכול וצריך להסתער עליה. המטרה היא להעיף קדימה את בקעת הירדן ואת מעלה אפרים, ולכן הכל צריך להיעשות מתוך כבוד וענווה, בנעימות ובחכמה, בלי לפגוע או לדרוך על אף אחד".

למרות דבריו, תושבי הגרעין התורני וישיבת ההסדר במעלה אפרים מרגישים בהחלט כי דורכים עליהם, וכי באים 'להציל' את היישוב, לאחר עבודה רבה שנעשתה בשטח בעשרות השנים האחרונות. במכתב ששלח ראש ישיבת ההסדר וראש הגרעין התורני הרב מיכאל אהרונוב הוא תוקף את הכתבה והמצוטט בה. במכתב הממוען לעשרות המשפחות של הגרעין, הציבורים השונים שהצטרפו לאזור כבר לפני שנים, לתומכים כספית ואידיאולוגית, "ולכל מי שחי כבר שנים באזור הזנוח והקשה שלנו מתוך אידאולוגיה אמונית תורנית והתיישבותית", הוא תוקף בחריפות את הנאמר.

"איך קורה שוב ושוב שאנשים המדברים על אידיאליים גבוהים דורסים בלי שימת לב - ואולי באופן מכוון??? חיים גדולים ועצומים ופעולות גדולת של מי שאינו מבית מדרשם?? חבל שזה קורה מסביב לתקופה הקשה של ימי בין המיצרים, במקום להוסיף אהבה ואחווה שיתוף פעולה ושילוב ידיים, בוחרים להתעלם בחוצפה גדולה וביהירות, מכל הקיים והמצוי", ממשיך הרב אהרונוב.

"אני מוחה על זלזול בכבודכם, אני מוחה על זלזול בכל תלמידי החכמים ותלמידי הישיבה והאברכים לדורותיהם, אני מוחה נמרצות על זלזול נורא, באנשים יקרים הרב ברוך גנות ורעייתו שהקימו עולה של תורה בבקעת הירדן בעשר אצבעותיהם בלי שום התנשאות. אני מוחה על כבודם של כל הקבוצות ביישובנו שחיים באחדות ואחווה מתוך כבוד הדדי", מסכם הרב אהרונוב את מכתבו.

בישיבת ההסדר זועמים ואומרים כי נעשו פניות לדרגים הגבוהים ביותר בפוליטיקה, בעולם הרבני ובצבא, על מנת לבדוק כיצד לבטל ההחלטה על הקמת השלוחה של המכינה הקדם צבאית בני דוד. "מציגים את מעלה אפרים כאילו מדובר במקום שומם שחצי מהבתים בו ריקים. זה לא נכון. עבדנו במשך שנים כדי להקים ישיבה וגרעין משגשגים ועכשיו פתאום מגיעים 'להציל' אותנו? זה לא הגיוני ולא מקובל".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן