מכון "עתים" קורא להטלת פיקוח על החברה קדישא

דו"ח הקבורה השנתי של מכון "עתים" קורא להמשך קידום נושא הקבורה הרוויה בישראל, זאת לצד שיפור מעמדן של נשים בבתי העלמין. יו"ר המכון: "התנהלות החברה קדישא היא שערורייה"

חדשות כיפה אורי פולק 29/02/12 14:01 ו באדר התשעב

מכון "עתים" קורא להטלת פיקוח על החברה קדישא
ויקיפדיה ללא זכויות, צילום: ויקיפדיה ללא זכויות

מכון "עתים" פרסם היום (ד') את הדו"ח השנתי העוסק בענייני הקבורה בישראל, ממנו עולה קריאה ברורה להטלת פיקוח ובקרה על פעילותה של החברה קדישא, נוכח שורה של סוגיות בלתי-פתורות שהובאו בדו"ח המכון.

הדו"ל המתפרסם זו השנה השנייה ברציפות, סוקר נתונים ומגמות הקשורות בקבורה בשנה החולפת, ומצביע על "סוגיות בהן נדרשים חשבון נפש ומעורבות ממשלתית לתיקון המעוות".

ב"עתים" ציינו כי עם התרחבות השימוש בשיטות הקבורה הרוויה, גדל הצורך בהגדלת המודעות הציבורית למצוקת הקרקעות ולחשיבותה של הקבורה הרוויה. "קמפיין ההסברה שהשיק המשרד לשירותי דת מהווה צעד חשוב בנושא, אולם מן המציאות בשטח עולה כי קיים צורך דחוף בהכשרת עובדי חברות הקדישא השונות למתן שירות אדיב וסבלני יותר למשפחות הנפטרים, הכולל הסבר בדבר מצוקת הקרקעות וחשיבות השימוש בשיטות הקבורה הרוויה", נטען בדו"ח.

בהתייחס למקומן של הנשים בבתי העלמין, בנשיאת הספדים או בהשתתפות בצרכי הקבורה, טוענים ב"עתים" כי פעילות הצוות הבין-משרדי למניעת הדרת נשים אמנם הביא לשיפור מעמדן של הנשים בבתי העלמין אך כי אין מנוס מלפסוק הלכה ברורה של הרבנות הראשית בנושא. "על הרבנות הראשית לישראל להוציא פסק הלכה חדש וברור בדבר מעמדן של נשים בבתי העלמין. בכל עניין הלכתי תנהג החברה על פי פסקי ההלכה של הרבנות הראשית לישראל", נטען ב"עתים".

כמו כן נקבע בדו"ח כי "ישנו צורך בייצוג הולם לנשים ולזרמים דתיים שונים בהנהלת חברות הקדישא בישראל, במועצת בתי העלמין ובמשרד לשירותי דת". לדבריהם, "על המשרד לשירותי דת לפעול להגברת הפיקוח והאכיפה ולהפעלת סנקציות על חברות הקבורה הפועלות בניגוד לכללים שנקבעו בחקיקה, בפסיקה ונהלים שהוסדרו על פיהם".

ד"ר שאול פרבר, יו"ר מכון "עתים", הסביר היום כי "העובדה שהמשרד לשירותי דת מודה במסמך רשמי שאין לו דרך לפקח על התנהלות חברות הקדישא ועל העמידה בהנחיות של חוזר המנכ"ל, היא שערורייה". לטענתו, "המשרד קובע הנחיות אך איננו מסוגל לעמוד מאחוריהן. על המדינה לבנות מנגנון פיקוח ואכיפה אפקטיביים, על מנת לשמור על זכויותיהן של משפחות הנפטרים ולא להסתפק במס שפתיים".