מיהו יהודי? לא צריך לחכות לחתונה כדי לדעת

יוזמה חדשה של הרב יצחק שלו מבקשת למנוע מבוכה ומפח נפש של זוגות הבאים להינשא ונאלצים לעבור ערב חתונתם בירור יהדות - מבררים יהדות מראש

חדשות כיפה נריה כנפו, כיפה 03/12/15 23:08 כא בכסלו התשעו

מיהו יהודי? לא צריך לחכות לחתונה כדי לדעת
Shutterstock, צילום: Shutterstock

לפני מספר ימים התקיים בירוחם כנס מיוחד שעסק בנושא הליך בירור יהדות. הכנס נועד להציג לציבור יוזמה חדשה של רב העיר הרב יצחק שלו, האמורה להקל על התהליך. מדובר בפרויקט ראשון מסוגו בארץ שיהווה פיילוט לקראת תכנית ארצית של בירור יהדות בקהילה - כל אדם יוכל להגיש בקשה לבירור היהדות בכל זמן שירצה.

בירור יהדות הוא הליך הנדרש מכל מי שהוריו לא נישאו ברבנות מקומית מסודרת בארץ, ולא משנה כלל מאיזו מדינה עלו הוריו. כיום ההליך המקובל הוא שכל הרוצה להינשא או חלילה להתגרש ברבנות ונזקק לשם כך לבירור יהדות, עליו להביא לרב את תעודת הנישואין של הוריו כדי לוודא שהם יהודים. מדובר בדרישה לא פשוטה. בלחץ הארגונים לחתונה, נדרש הזוג שעובר את הליך בירור היהדות, לנסוע במיוחד לבית הדין כדי להביא את כל המסמכים הרלוונטיים, ולאחר מכן לעמוד שוב בפני דיין ולקבל את אישור היהדות. לעיתים עלולים להתעורר עיכובים שונים במהלך ההליך כגון חוסר במסמך מסוים. בירור יהדות נדרש גם עבור מי שרוצה להיקבר בקבר ישראל וגם עבור קיום ברית מילה. המשותף לאירועים הללו הוא שהם פוגשים את האדם כמעט ללא ידיעה מוקדמת.

מתוך הכרות עם ההליך, ומתוך רצון להקל על הנדרשים לבירור יהדות החליט הרב יצחק שלו לזום תהליך של בירור יהדות מראש לכל מי שעשוי להיות זקוק לבירור במהלך חייו. המטרה היא שבירור היהדות ייעשה לפי פניית הציבור. מברר היהדות יעניק המלצה לאישור יהדות לכל הפונים, גם אם ההליך לא נעשה לפני חתונה או צורך אחר. אחת לשלושה שבועות יגיע מברר יהדות לירוחם ויטפל בפונים שנרשמו מראש להליך. לאחר מכן, תתאם לשכת הרבנות בירוחם יום שבו יגיעו יחד כל הפונים לבית הדין לעמידה בפני דיין ולאישור העניין בצורה רשמית. כמובן מי שיהיה לו נוח יותר להגיע עצמאית יוכל לעשות כן.

ליוזמת הרב שלו שותפים הרב יצחק דהן מזכיר בית הדין הרבני בבאר שבע, הרב יהודה שטיימן ודייני בית הדין בבאר שבע. הרב אליהו מימון מנהל אגף בירור יהדות ועגונות בהנהלת בתי הדין הרבניים, נפגש עם הרב שלו, ולאחר שהתרשם מהפוטנציאל שגלום בבירור יהדות מוקדם בירוחם, החליט להפוך אותו לפיילוט ארצי, ולצורך כך פעל להשגת תקציב ייחודי לעניין. הראשון לציון ונשיא בית הדין הרבניים הרב יצחק יוסף בירך על היוזמה ועודד אותה, וראש מועצת ירוחם מיכאל ביטון הבטיח גם הוא לסייע.

כדי לקדם את היוזמה יצר הרב שלו יצר קשר עם פעילים מקהילת יוצאי ברית המועצות בירוחם ששמחו על הפרויקט והחלו לקדמו בקרב יוצאי חבר העמים בעיר.

הפרויקט החדש אמור גם להקדים את הליך בירור היהדות וגם לפשט את הצדדים הטכניים הכרוכים בהליך ולחסוך מהאנשים טרטורים וזמן יקר. הליך בירור היהדות נעשה ללא עלות. האישור הניתן הוא מסמך רשמי של המדינה המאושר ומקובל על ידי כל שירותי הדת בישראל ובעולם, והוא תקף לתמיד.