מועצת הרבנות הראשית האריכה את כהונת הרב ריסקין

מועצת הרבנות הראשית אישרה הארכת כהונתו של הרב ריסקין כרב העיר אפרת, תוך הבעת מורת רוח מעמדותיו ההלכתיות

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 29/06/15 12:05 יב בתמוז התשעה

מועצת הרבנות הראשית האריכה את כהונת הרב ריסקין
חיים סנאו, צילום: חיים סנאו

חודש לאחר חשיפת 'כיפה' והסערה שהתעוררה לאחר מכן, האריכה היום (ב') מועצת הרבנות הראשית את כהונתו של הרב שלמה ריסקין כרב העיר אפרת בחמש שנים נוספות, זאת תוך הבעת מורת רוח מעמדותיו ההלכתיות הליברליות.

עוד בנושא:
פרסום ראשון: בכירים ברבנות מתכננים לסכל הארכת כהונתו של הרב ריסקין
הרב שרלו לכיפה: הדחה של הרב ריסקין תהיה חציית קו אדום חמור
הרבנות הראשית על פרשת הרב ריסקין: לא נהיה חותמת גומי
הרב לאו: לא הייתה כוונה להדיח את הרב ריסקין
עוד מאמרים בנושא.

במהלך הדיון במועצה, הונחה חוו"ד משפטית על שולחנה של המועצה שקבעה באופן חד משמעי כי בעת שמועצת הרבנות הראשית דנה בשאלת הארכת כהונת רבני עיר, עליה להתמקד אך ורק בשאלת כושרם הבריאותי של המבקשים ולא לדון בשאלות מהותיות. במהלך הדיון הביע חברי המועצה את מורת רוחת מחוו"ד זו שלמעשה אינה מאפשרת לרבנות הראשית לדון באופן מהותי בעניין הארכת הכהונה.

בעקבות חוו"ד זו, אישרה מועצת הרבנות הראשית את הארכת כהונתו של הרב שלמה ריסקין למשך 5 שנים נוספות. יחד עם זאת, הביע המועצה מורת רוח מחלקת מעמדותיו ההלכתיות.

בעקבות חוו"ד, החליטו חברי המועצה על הקמת וועדה שתדון בשאלת הארכת כהונת הרבנים ותמליץ על השינויים הנדרשים כדי שמועצת הרבנות הראשית תוכל לדון בשאלות מהותיות בעת הארכת כושר הרבנים. הוועדה תביא המלצותיה כדי לשנות מצב זה.

במהלך הדיון בעניינו של הרב ריסקין, הונח לפני חבריה מכתבו של הרב ריסקין ובו הוא כותב כי נמנה על מערך הרבנים המקומיים שהינם חלק בלתי נפרד מהרבנות הראשית לישראל וע"כ הוא פונה בבקשה להאריך את כהונתו ב-5 שנים נוספות וכאמור המועצה אישרה את הארכת הכהונה.

היועץ המשפטי של הרבנות, עו"ד הראל גולדברג, ניסח אמש את חוות הדעת המשפטית שממנה עולה כי הוא לא יוכל להגן על החלטה שלא להאריך את כהונת הרב ריסקין אם הסוגיה תגיע לבג"ץ. מלבד זאת, הדגיש גולדברג כי על ההחלטה להתקבל על סמך שיקולים טכניים בלבד, כלומר אם הרב כשיר מבחינה רפואית להמשיך לכהן בתפקידו.

כזכור, הפרשייה עלתה לכותרות לאחר שבקשתו של הרב ריסקין עם הגיעו לגיל 70 לאשר את המשך כהונתו עוררה התנגדות בקרב כמה מחברי מועצת הרבנות הראשית החרדים שטענו כי הרב ריסקין ליברלי מידי ופסיקותיו ההלכתיות בעייתיות ואינן הולכות יד ביד עם עמדת הרבנות הראשית

החוק קובע כי כאשר רב עיר מגיע לגיל 70 ומעוניין להמשיך בתפקידו, על מועצת הרבנות הראשית להתכנס ולאשר זאת. עד היום כמעט כל בקשה שהגיש רב אושרה מלבד מקרים חריגים במיוחד.

ההתנגדות לרב ריסקין עוררה סערה ציבורית רחבה ואישי ציבור רבים מהציונות הדתית התייצבו לימינו של הרב ריסקין. ב'וואלה' טוענים כי בימים האחרונים התנהלו מגעים בין בכירים ברבנות הראשית לרב ריסקין בניסיון להביא לכך שהוא יכתוב מכתב ובו יצהיר על כך שהוא מקבל את מרותה של הרבנות הראשית, אך עד כה הצדדים לא הגיעו להסכמות. "ייתכן שיתקיימו ניסיונות נוספים כדי שהרב ריסקין יתחייב לקבל את מרותה של הרבנות הראשית", הוסיף גורם ברבנות.

שר החינוך ויו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, הודיע בזמנו כי בכוונתו להתייצב לצד הרב ולהגן עליו בשימוע של מועצת הרבנות על רקע עמדותיו הדתיות הליברליות. "לא אקבל ניסיון סתימת פיות והדחה של עובד ציבור בישראל בגלל דעותיו ובתואנות שווא של גיל", מסר בנט. הרב הראשי, הרב דוד לאו ניסה להרגיע את הרוחות ואמר "צר לי שפרשת המשך כהונתו של הרב ריסקין יצאה מפרופורציה", הרב לאו טען כי כלל לא הייתה כוונה להדיח את הרב ריסקין וכי מדובר בהליך פרוצדוראלי בלבד, הרב הוסיף כי בעת העיסוק בנושא נשמעו התבטאויות שאינן מטעמה או על דעתה של הרבנות הראשית לישראל.

כאמור, כיום צפויה הסאגה להגיע לסיומה כשעל פי ההערכות ברבנות הראשית יעדיפו שלא לפתוח במלחמה ישירה מול הציונות הדתית והם יאשרו את המשך כהונתו של רבה של אפרת.