מה יכולה איילת שקד ללמד את המועצות הדתיות?

הבוקר (ב') הוגשה לבג"ץ עתירה נגד ייצוג החסר של נשים במועצות הדתיות, שמהוות פחות מ-5% מכלל החברים. במשרד המשפטים לעומת זאת, שיעור הנשים עומד על 68% ופערי השכר על 2% בלבד

חדשות כיפה משה ויסטוך 27/12/16 15:55 כז בכסלו התשעז

מה יכולה איילת שקד ללמד את המועצות הדתיות?
דוברות, צילום: דוברות

למרות הנחיית בג"ץ לייצוג הולם של נשים במועצות הדתיות והוראת היועמ"ש שחברות המועצה יהוו לפחות שליש, בפועל פחות מ-5% נשים מכהנות כחברות מועצה. כך עולה מעתירה שהוגשה היום (ב') לבג"ץ על ידי הקליניקות המשפטיות במרכז האקדמי 'שערי מדע ומשפט'. במשרד המשפטים לעומת זאת, המצב כמעט הפוך כשמעט 70% מעובדי המשרד הם בכלל עובדות.

העתירה, שהוגשה ע"י פרופ' אביעד הכהן, פרופ' מיכל טמיר וד"ר חגי ויניצקי, מצביעה על כך שבראשית שנת 2016, מתוך כ-130 ראשי מועצות דתיות בכל רחבי הארץ אין ולו אישה אחת. בנוסף לכך, רק ב-36 מועצות דתיות מכהנות נשים וסך הכל יש 46 חברות מועצה מתוך כ-1000 חברים. עוד נטען בעתירה, כי למרות הנחייתו המפורשת של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לפני כחצי שנה, שחייבה את המשרד לשירותי דת להבטיח ייצוג מינימלי של שליש נשים, בפועל המצב רחוק מכך.

לעתירה הצטרפו שניים מתושבי קרית גת, לידיה אוחנה, פעילת ציבור מקומית, וגד אלבז, סגן ראש המועצה הדתית בעיר, שמוחים על כך שלמרות ששניים מחברי המועצה הדתית בעיר התפטרו לאחרונה, החליט שר הדתות דוד אזולאי, למנות במקומם חברה אחת בלבד ולא שתיים כמתחייב מעקרון הייצוג ההולם ומהנחייתו המפורשת של היועץ המשפטי לממשלה.

(צילום: דוברות המועצה הדתית ירושלים)

על רקע עתירה זו, היום חשפה שרת המשפטים איילת שקד, בדיון בוועדה לקידום האשה בכנסת, את נתוני ההעסקה המגדרית במשרדה, נתונים כמעט הפוכים שמהווים גן עדן לייצוג נשים. על פי הנתונים, 68% מעובדי המשרד הם נשים וכמעט כולן מועסקות במקצועות הליבה במשרד. בקרב ההנהלה הבכירה נשים מהוות 62% ובדרגי הניהול הנמוכים יותר, שיעור המנהלות עומד על 63%.

השרה שקד התייחסה לנתונים ואמר כי "העובדה שיש שדרה נשית ניהולית, מעודדת נשים להתקדם". שקד ציינה ששלוש מראשי מערכת המשפט הן נשים - השרה, נשיאת בית המשפט העליון ומנכ"לית משרד המשפטים. בהמשך היא הדגישה את פערי השכר במשק הישראלי בין נשים לגברים לעומת הנעשה במשרד המשפטים, "לצערי, במשק קיים פער גדול מאוד בשכר בין גברים לנשים והוא עומד על 33%. עד לפני שנה במשרד המשפטים הפער עמד על 4% ובשנה האחרונה צמצמנו אותו ל- 2%% בלבד".

(צילום: דוברות)

יו"ר הוועדה למעמד האשה, ח"כ סלימאן, בירכה על המצב במשרד המשפטים ואמרה: "לצערי הרב יש משרדים שלא עשו ניתוח מגדרי לפי החלטת הממשלה וברבים מהם התמונה לא היתה טובה. מבחינה זו משרד המשפטים יוצא במצב אידיאלי לעומת משרדים אחרים".

מנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור הסבירה את צמצום פערי השכר בכך ש"השוויון בשכר נובע בין השאר מההסדר שמאפשר לפרקליטים לבצע 50 שעות נוספות מהבית, דבר המאפשר את ביצוע העבודה באופן שאינו תלוי בשהות במשרד, ונותן איזון בין חיי משפחה לחיי עבודה, שגם גברים נהנים ממנו כיום". לדבריה במשרד ישנן גם מתמחות חרדיות "שהן אמהות של כמה ילדים. יש לנו מנהלת שהיא אמא לשבעה, זה אומר משהו על סביבת עבודה מאוד סובלנית לנשים".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן