מהפך? המתיישבים יוצאים נגד השר כץ וסגניתו חוטובלי

למעלה משלוש שנים סובלים תושבי השומרון ממערך תחבורה ציבורית כושל בעקבות נסיעת אלפי פועלים פלסטינים. הפעם הם החליט לכוון את המאבק לשר התחבורה וסגניתו

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/11/13 16:14 כג בכסלו התשעד

מהפך? המתיישבים יוצאים נגד השר כץ וסגניתו חוטובלי

לראשונה: פעילים מאריאל ויישובי השומרון ממקדים את המאבק בבעיות התחבורה הציבורית בשומרון בשר התחבורה ישראל כץ וסגניתו ח"כ ציפי חוטובלי. "הם מתהדרים בתמיכה בהתיישבות אבל מתעלמים מפגיעה יום יומית באלפים מתושבי השומרון", מסבירים הפעילים שהדביקו אתמול על עשרות מהאוטובוסים בשומרון מדבקות ענק עליהם נכתב "הם לא נוסעים בתחבורה ציבורית" לצד תמונות של חוטובולי וכץ.

לפני למעלה משנה וחצי ערביי השומרון העובדים בישראל החלו לנסוע בתחבורה הציבורית הישראלית, בעיקר אוטובוסים של חברת 'אפיקים' בציר תל אביב - אריאל. זרם הפועלים העצום מכביד על התחבורה הציבורית ומידי יום ממתינים מאות נוסעים בתחנות האוטובוסים שעות ארוכות לאוטובוס מלא נוסעים שלא עוצר בתחנות. "בדרך כלל בשעות העומס מדובר על למעלה משעה המתנה שבמהלכה עוברים כשלושה אוטובוסים מלאים בנוסעים שלא עוצרים בתחנה", מסביר אחד הנוסעים, שממתין בסוף יום העבודה בתחנת האוטובוס הסמוכה למתחם הבורסה ברמת גן.

בכירי השלטון המקומי בשומרון ואישי ציבור שונים בהנהגת ההתיישבות התבטאו לא פעם בנושא ואף הואשמו בגזענות בשל קריאתם להפריד בין התחבורה למתיישבים לזו של הפלסטינאים. "ההתבטאויות הללו לא תרמו במאומה מכיוון שהאחראים לכך הם כץ וחוטובלי ואילו הנהגת ההתיישבות 'שמרה עליהם'", מסביר אחד הפעילים ומוסיף: "מכיוון שההנהגה בשומרון חוששת להתעמת עם השר וסגניתו, למרות שהם אחראים לסבל יום יומי לתושבים, החלטנו ליטול לידינו את המאבק ולהתמקד באחראיים הישירים למצב". הפעילים מוסיפים כי מדבקות הענק עם תמונותיהם של השניים הוא שלב ראשון במאבקם. "ההנהגה שלנו מעדיפה את האינטרס הפוליטי הצר שלהם ושל השר וסגניתו על איכות חיי התושבים".

הפעילים מדגישים כי כל פתרון שיקל על מצוקת הנוסעים יהיה מקובל עליהם. "או הקמת מערך תחבורה ציבורית נפרד לפלסטינאים או תגבור הקווים הקיימים. אבל הגיע הזמן שהשר כץ וסגניתו חוטובלי יתחילו לעבוד למען התושבים בשומרון ולא רק למען ההנהגה הפוליטית כאן".

"המאבק הזה נראה כמו תסכול בקרב התושבים", מסביר שגיא קייזלר, מנכ"ל ועד מתיישבי השומרון, שפעל בעבר בנושא, "התושבים מבינים שהפתרון לנושא התחבורה הציבורית בשומרון לא מסובך מידי אבל מישהו צריך להחליט לבצע אותו".

גרשון מסיקה, ראש המועצה האזורית שומרון, מוסיף: "המצב הפך לבלתי נסבל. אנחנו דורשים מהרשויות למצוא פתרון הולם לבעייה. נכון להיום אנחנו יושבים על פצצת זמן מתקתקת והפיגוע הבא הוא רק עניין של זמן. אני דורש מהרשויות לא לעצום עיניים ולטפל בנושא לאלתר".

סגנית השר ציפי חוטובלי מסרה בתגובה לכתבה כי היא אחראית על נושא המאבק בתאונות דרכים ולא על תחום התחבורה הציבורית. עם זאת לאור פניות רבות של תושבי השומרון, פנתה אל הגורמים הממונים על התחבורה הציבורית במשרד התחבורה בכדי להביא לפתרון הבעיה. לדבריה משרד התחבורה הקצה לאחרונה כשלושים אוטובוסים לתגבור הקווים מאריאל, המסייעים להפחתת עומס הנוסעים. "יש לציין כי הסמכות להפרדת קווים בין יהודים וערבים נמצאת בידי משרד הביטחון בלבד" הוסיפה.

מלשכת שר התחבורה נמסר כי בעקבות מדיניות הממשלה להרחיב את מתן האשרות העבודה בישראל לעובדים פלסטינים נוצר עומס על קווי האוטובוסים הפועלים באיזור, כאשר מספר הנוסעים עולה על מספר המקומות. משרד התחבורה עשה ככל יכולתו על מנת להקל על חלק מהעומס וארגן הסעות ממחסום אייל למקומות העבודה בישראל עבור הפלסטינים אולם בדרך חזרה כולם נוסעים באותם הקווים ונוצר בהם עומס. במקביל משרד התחבורה הוסיף 31 אוטובוסים לקווים על מנת להקל על העומס. התושבים מלינים על בעיות שאינן בתחום טיפולו של משרד התחבורה. ראשית, על העומס עקב מתן רישיונות בהיקפים הולכים וגדלים לעובדים הפלסטינים אשר מחייב מתן פתרונות לעובדים. שר התחבורה אף התריע על הנושא בישיבת הממשלה ודרש מהגורמים האחראיים לטפל בכך. שנית, התושבים מתריעים על הנסיעה המשותפת דבר שהוא בתחום אחריותו של משרד הביטחון.