מדוע הושפלו לוחמי השייטת?

הרב יהושע ויצמן, ראש ישיבת מעלות, טוען כי גישתו של צה"ל ביחס למשט מבוססת על "הטעות היסודית של הציונות. החזון מת"

חדשות כיפה יונתן אוריך 02/06/10 00:00 כ בסיון התשע

מדוע הושפלו לוחמי השייטת?
דובר צהל, צילום: דובר צהל

"ראיתי את התמונות מהמשט לעזה ולא הצלחתי להירדם כל הלילה מרוב עלבון צורב", כך אמר הרב יהושע ויצמן, ראש ישיבת מעלות, בשיעור שמסר לתלמידיו בעקבות אירועי בלימת המשט לעזה, בו נפצעו שבעה לוחמי הקומנדו הימי, שייטת 13. "לוחמי השייטת, גיבורי ישראל בכל פרמטר שמוכנים למסור את נפשם לביטחון המדינה - מקבלים מכות בצורה משפילה שכזו? אי אפשר להכיל את גודל העלבון הלאומי, הפרטי והצבאי", אמר.

הרב ויצמן תהה על התוכנית המבצעית של חיל הים, במסגרתה נשלחו לוחמי השייטת אל ספינת המשט, בידיים חשופות וללא נשק חם: "אני מכיר את פעילי השמאל מההפגנות האלימות על יד הגדר. אם היו שואלים אותי קודם לכן, הייתי מניח שיש באונייה אנשים שמסוגלים להכות אנשים. קוראים להם "פעילי שלום", אך בידוע לכל תינוק של בית רבן כל המרחם על אכזרים סופו להתאכזר לרחמנים ", אמר הרב ושאל בתקיפות: "איך אפשר לשלוח לוחמים למקום כזה בידיים ריקות?".


גיבורי ישראל בכל פרמטר (צילום: דובר צהל)


לדידו של הרב ויצמן, הבעיה בגישתו של צה"ל איננה טקטית או אסטרטגית, כי אם בעיה שורשית ועמוקה שראשיתה בחזון הציונות. "הציונות החילונית איננה מאפשרת לנו לפתור את הבעיה באמת. חזון הציונות בנוי על רעיון השלום, על מדינה מפורזת ללא צבא - וזהו חזון המתנפץ על סלע המציאות", אומר הרב ויצמן ומגבה את עמדתו בציטוטים מתוך "מדינת היהודים" של חוזה המדינה, הרצל.

"יש אנשים שאינם מוכנים להכיל את השבר הזה: להודות שהציונות איננה אלא פנצר היסטורי. שטעינו. לא קל לבוא ולהודות בטעות היסודית של הציונות. במקום להבין את גודל השבר והפער בין החזון למציאות, ממשיכים לדבר על שלום, כי למעשה אם ננצח - נהרוס במו ידינו את משנתה של הציונות. מכאן באה השגיאה המטומטמת - לשלוח חייל בידיים ריקות לבוא ולהסביר להם במילים, במקום במעשים", הוסיף הרב.

"הם משיחיסטים, אנשים שאומרים בפיהם מה שלא ראו בעיניהם", אומר הרב ויצמן ביחס אל הישראלים, "חזון הציונות מת אל מול עיניהם והם טוענים שהוא חי. הציונות היא בועה של חזון ובה הם חיים. האם אפשר לעשות שלום עם המפלצות הללו?".

בסיום דבריו ועם המשך השיעור, הדגיש הרב ויצמן לתלמידיו כי "עלינו להחזיר את ההתרעה ולחזור אל השורש. התורה היא היסוד העמוק של החזון הציונית ואל חיקה אנו צריכים לשוב".