מדד הדמוקרטיה הישראלית: האמון במוסדות המדינה ובתקשורת בירידה

המכון הישראלי לדמוקרטיה פרסם היום את מדד הדמוקרטיה הישראלית לשנה זו, ממנו עולה שישנה שחיקה מתמדת במעמד הנשיאות, בית המשפט, התקשורת, הממשלה והכנסת

חדשות כיפה משה ויסטוך 19/12/16 16:50 יט בכסלו התשעז

מדד הדמוקרטיה הישראלית: האמון במוסדות המדינה ובתקשורת בירידה
פלאש 90, צילום: פלאש 90

אמון הציבור במוסדות המדינה רק הולך ויורד עם השנים. השקפה פוליטית משפיעה על מידת האופטימיות ואחוז הדתיים שמגדירים את מצבם כטוב גבוה מאלה שאינם דתיים. אלה מקצת הממצאים שעולים ממד הדמוקרטיה הישראלית לשנת 2016 שפורסם היום (ב') על ידי המכון הישראלי לדמוקרטיה.

יו"ר המכון, יוחנן פלסנר, הגיש לנשיא המדינה את הדו"ח המלא, ה- 14 במספר. אחד הנתונים הבולטים מצביע על הקשר בין השקפת עולמנו ואורח חיינו הדתי, לבין הגדרת מצבנו האישי. בקרב הציבור החרדי 885 מגדירים את מצבם טוב לעומת 2% בלבד המגדירים אותו כרע. בקרב המגזר הסרוג 86% סוברים שמצבם טוב לעומת 1% שחושבים שהוא רע. בקרב הציבור המסורתי-דתי האחוזים עומדים על 72% טוב לעומת 4% רע, בעוד שבציבור המסורתי-לא הדתי והחילוני החלוקה היא על 77% טוב לעומת 4% רע.

(צילום: המרכז הישראלי לדמוקרטיה)

ממצא נוסף שניתן לראות במדד, הוא את הזיקה בין מידת האופטימיות לגבי עתיד המדינה לבין השקפת העולם הפוליטית. 82% ממצביעי הימין חשים אופטימיות ביחס לעתיד המדינה, לעומת 64% בקרב מי שמגדירים את עצמם כאנשי מרכז. האופטימיות יורדת פלאים כשבוחנים אותה על אנשי השמאל, שרק 44% מתוכם צופים עתיד ורוד וחיובי עבור ישראל.

אחד הדברים המדאיגים שעולה מהדו"ח של המרכז הישראלי לדמוקרטיה, הוא הפיחות ההולך וגודל באמון הציבור במוסדות המדינה. בקרב האוכלוסיה היהודית צה"ל עדיין נחשב לקונצנזוס כש-90% ממשיכים לתת לצבא את אמונו. אך במוסדות האחרים התמונה עגומה יותר. במוסד הנשיאות מאמינים רק 67.5%, בבית המשפט העליון 56.5%, בממשלה 48.5%, במשטרה 42%, בכנסת 28% ובמפלגות השונות מאמינים רק 14% מקרב האוכלוסיה היהודית. מעניין לבדוק את מידת האמון שהציבור רוחש לגוף שלעתים קרובות מבקר את כל הגורמים הנ"ל, קרי התקשורת. על פי מדד זה שיעור האמון בכלי התקשורת עומד על 26% בלבד.

מי שחוטפים מקלחת קרה מאוד, הם הפוליטיקאים של ישראל. 64.5% סוברים שחברי הכנסת והשרים לא עובדים קשה מידי ואינם מבצעים את שליחותם הציבורית כראוי. 79% בטוחים שהפוליטיקאים דועגים יותר לאינטרסים האישיים שלהם מאשר לאינטרס בוחריהם.

עדות על כך שהציבור 'זז ימינ' ניתן אולי ללמוד משיעור היהודים שסוברים שארגוני שמאל קיצוני דוגמת 'בצלם' גורמים נזק למדינה. אם בשנת 2010 50% מהיהודים חשבו כך, הרי שבשנת 2016 הנתון הזה קפץ ל-71%.

בנושא המאבק התמידי בין החלק היהודי לזה הדמוקרטי של המדינה, סוברים 45% מכלל הציבור שהרכיב היהודי במדינה דומיננטי מידי. יש לציין שבדו"ח לא התפרסם נתון דומה בקרב האוכלוסיה היהודית בלבד, מה שעשוי לשנות את התמונה.

(צילום: המרכז הישראלי לדמוקרטיה)

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן