מגורשי צפון השומרון פועלים לביטול חוק ההתנתקות

מגורשי חומש ושא-נור נפגשו עם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בבקשה לבחון מהלך להחזיר יהודים לצפון השומרון. אדלשטיין הבהיר: "הדבר אפשרי מבחינת החזרה המעשית"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 13/11/14 08:00 כ בחשון התשעה

מגורשי צפון השומרון פועלים לביטול חוק ההתנתקות
ועד מתיישבי השומרון, צילום: ועד מתיישבי השומרון

לפני 10 שנים בדיוק, בתחילת נובמבר 2014,עבר חוק ההתנתקות (חוק פינוי פיצוי) בקריאה שניה ושלישית בכנסת. היום, 10 שנים לאחר מכן, החליטו מגורשי חומש ושא - נור שלא לשתוק עוד על העוול שנעשה להם והחלו לפעול במסדרונות הכנסת בכדי להעביר חוק לביטול חוק ההתנתקות. זאת לאחר שמונה שנים של מאבק בשטח על החזרה לחומש.

לאחרונה הגיעו מגורשי חומש ושא-נור עם ילדיהם להיפגש בנושא עם יו"ר הכנסת יולי אדלשטין בבקשה ממנו לסייע להעביר את החוק ולאפשר להם להקים מחדש את הישובים ולחזור הביתה.

בין היתר הגיעו לפגישה: לימור הר מלך שבעלה שולי הר מלך נרצח בדרך לחומש, הרב אלישמע כהן ראש ישיבת חומש המתחדשת, בני גל מגורש חומש - מטה חומש תחילה, יוסי דגן מגורש משא-נור ומ"מ ראש מועצת שומרון ועוד משפחות מגורשים עם ילדיהם.

יוסי דגן מגורש משא-נור והיום מ"מ ראש מועצת שומרון אמר במהלך הפגישה ליו"ר הכנסת: "בדיוק היום אנחנו מציינים עשור ליום הנורא שבו התקיים המעשה הנפשע של אישור חוק הגירוש המכונה חוק ההתנתקות, בזמן הזה שהכנסת חוקקה את החוק הנורא הזה שבעקבותיו גורשו 10,000 יהודים מהבתים שלהם. מעבר לבור האידאולוגי הציוני העמוק שמדינת ישראל ועם ישראל הסתחררו בגינו, היום ברור לכל אדם שפוי, אם מימין אם משמאל שזו היתה טעות. טעות פטאלית. בשונה מגוש קטיף שלצערנו כרגע בשליטה פלסטינית, כי צה"ל יצא וסגר את השער, צפון השומרון נשאר שטח C , שליטה מלאה של מדינת ישראל. אין שום הגיון ושום צידוק לפעולה הזאת וברור שזו הייתה טעות. צה"ל נמצא שם, המדרכות שם עדיין מסומנות אדום לבן כחול לבן, הבתים שם, המצודה של שא-נור נמצאת, מגדל המים. הכל שם חוץ מהבתים”.

(צילום: הלל מאיר)

"אם ברור לכולם שמדובר בטעות, ואם ברור לכולם שמדינת ישראל צריכה להראות עוצמה אל מול כל ההתקפות שאנחנו חווים בירושלים, אין שום סיבה שלא נתקן את החוק הנפשע הזה", אמר דגן. "באנו לבקש ממך לסייע לנו להעביר חוק, שמבטל את חוק ההתנתקות, שמבטל את החוק האיום והנורא של הגירוש, מסיר את החרפה הזו מספר החוקים".

"אנחנו משפחות המגורשים, חילונים דתיים וותיקים חדשים, רוצים לחזור הביתה”, הוסיף דגן. "אנחנו לא רק רוצים, אנחנו דורשים. אנחנו חושבים שרוב עם ישראל דורש לתקן את העוול הזה. אנחנו רוצים לבקש את עזרתך שממשלת ישראל תקבל את ההחלטה הברורה והפשוטה, לתקן את העוול, לתת לנו לחזור לבתים שלנו, בשאנור בחומש גנים וכדים. באופן תאורטי אפשר מחר בבוקר לחזור לשא-נור. אם הממשלה היתה אומרת לצה"ל לא לחסום את הכניסה, ולא לרדוף אחרי אנשים שבאים לבקר ולהתפלל, אפשר היום לחזור לשא-נור”.

יואב שמחי שהתגורר בחומש במשך 20 שנים הטיח ביו"ר הכנסת: "כולי בוער, איפה הייתם אז? כל הגירוש הזה. כל שנה שעוברת זה צף לנו. אנחנו נזכרים בכל המוראות שעברנו: זריקות אבנים יריות בדרך עם כל זה אנחנו רוצים לחזור ועדיף שעה אחת קודם".

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הגיב לדברים ואמר: "אני וודאי שמהותית מסכים אתכם. נלחמנו נגד התוכנית הזו, נכשלנו. היה רוב בכנסת. לצערי גם רוב בעם באותם ימים, לתוכנית הזו. אנשים קנו את ההבטחות, שרק נפנה ונעקור ויהיה שלום. בדקו את זה פעם אחת בתנאי מעבדה. ברצועת עזה ובצפון השומרון. היו חיילים היו ישובים, היה מצב לא פשוט. היום ברור לכולם שאין ספק שרוב בעם סבורים שזו הייתה טעות. ואני הייתי מאוד רוצה לחזור לגדיד, במקום בו גרתי בחודשים האחרונים לפני הגירוש”.

"צפון השומרון במצב שונה גם מבחינת נוכחות וגם צבאית ישראלית, גם שטח C, גם המצודה קיימת, הישיבה בחומש קיימת, גם בתי המשפט לא תמיד היו סבורים שאין בסיס לטענה שלכם שאין יסוד לטענות שזו לא עבירה על החוק להגיע לשם. אפשר בהחלט לדבר על הדבר הזה בצורה רצינית ובצורה שפויה, ולא כחלום של פעם אלא משהו יותר מעשי. ואני בטוח שגם בקרב השרים ימצאו כאלו שחושבים פחות או יותר כמוני. גם בממשלה תמצאו אנשים שחושבים בדיוק כמוני, שזו הייתה טעות נוראית ושאם יגורו משפחות בחומש ושא-נור זה לא מה שיפוצץ את השלום במזרח התיכון. לגבי מסלול החקיקה, אני חושב שניתן למצוא ח"כ שיובילו את הצעת החוק ואני מוכן להתגייס ולעזור, ולראות שהחקיקה הזו לא תהיה הצהרת חוק אלא הצעת חוק. ואני אדאג שהדברים פה יעלו לדיון רציני.

"אני חושב שהדבר אפשרי מבחינת החזרה המעשית. העובדה שכל הזמן יש נוכחות שלכם זה חשוב ובלי זה לא היינו יושבים כאן, אבל עכשיו העניין הוא להגיע למשהו הרבה יותר ממוסד, עם האישורים הנדרשים איפה שניתן, ואני חושב שצריך להתחיל להיערך", הוסיף אדלשטיין ופנה ללימור הר מלך, מגורשת מחומש שבעלה שולי הר מלך נרצח בפיגוע סמוך ליישוב לפני הגירוש: "יהיו ניסיונות להציג את המהלך הזה כהזוי. ויהיו ניסיונות להציג את זה כמשהו שמונע שלום”, הוא אמר והוסיף באירוניה: "לא התמיכה של אבו מאזן במחבל שדורס תינוקת זה מה שמונע שלום אלא העובדה שאת רוצה להגיע לחומש או שא - נור זה בוודאי מונע שלום".

בתוך כך, אנשי וועד גוש קטיף מלווים בחבר הכנסת זבולון כלפא (הבית היהודי) נפגשו אתמול (ד') עם הנשיא ראובן ריבלין, הפגישה שתוכננה מראש התקיימה בבית הנשיא בירושלים, אל אנשי הוועד הצטרפו אנשי היישובים עצמונה- שומריה.

במהלך הפגישה אמר הנשיא לאורחים כי הוא ייעשה מאמצים רבים להנחיל את מורשת מתיישבי גוש קטיף, "סיפור המורשת של גוש קטיף הוא בבחינת "והגדת לבנך" ומשמעותי להעביר אותו הלאה" אמר.
אנשי הגוש לשעבר שיציינו בשנה זו עשר שנים לעקירה מבתיהם הודו לנשיא על תמיכתו ועזרתו רבת השנים לקהילת גוש קטיף.

יממה קודם לביקור בבית הנשיא נפגשו אנשי הוועד עם שר הרווחה מאיר כהן (יש עתיד), פגישה שיצאה לפועל ביוזמת ח"כ זבולון כלפא. שר הרווחה וצוותו הגיעו לביקור במרכז למורשת גוש קטיף בניצן וביישובי לכיש. בסיום הביקור סיכם השר ואמר כי "הביקור במרכז למורשת גוש קטיף היה מאוד משמעותי בשבילי. כל מי שחושב על עתיד המדינה חייב לעבור דרך המקום הזה". השר אומרים אנשי הוועד היה קשוב לצרכים שהעלו בפניו בנושאים קהילתיים וחברתיים והבטיח לעזור.