לראשונה: סנקציות פליליות על אלו המנצלים את מצוקת משפחות הנפטרים

המשרד לשירותי דתות הפיץ את הנוסח החדש להצעת החוק בנושא שירותי הקבורה, על פיו במקרים של עבירה על החוק יהיו סנקציות פליליות. בן דהן: צעד משמעותי שימנע ניצולה סבלן של משפחות הנפטרים

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 31/03/15 16:47 יא בניסן התשעה

לראשונה: סנקציות פליליות על אלו המנצלים את מצוקת משפחות הנפטרים
shutterstock, צילום: shutterstock

המשרד לשירותי דת הפיץ השבוע את תזכיר הצעת חוק ממשלתית שירותי קבורה (קבורה יהודית), התשע"ה-2015, שיקבע נוהלים חדשים בנושא הקבורה ויביא לקנסות וסנקציות פליליות במקרה הצורך.

עד היום, לא ניתנו למשרד לשירותי דת אמצעי אכיפה מספקים בכדי למגר תופעות פסולות שבמסגרתן גורמים שונים ניצלו את מצוקתן של משפחות הנפטרים על ידי גביית כספים ותשלומים שלא כדין בגין חלקת הקבר ובגין הקבורה; אי סדרים בניהול בתי העלמין, דוגמת קבורה על גבי שבילים וחוסר טיפוח של בתי עלמין מסוימים; ניהול כספי לא תקין של גופי הקבורה, ובפרט בכל הנוגע לכספים המתקבלים בגין רכישת חלקות קבר בחיים, ואשר אמורים להיות מיועדים לפיתוח בתי העלמין בכלל.

אי סדרים אלה הופיעו בדו"חות של המשרד לשירותי דת וכן של מבקר המדינה לאורך השנים ועניינם בגופי קבורה אשר פעילותם מסתכמת בסך כולל של כ- 500 מיליוני ₪ בשנה.

סגן השר לשירותי דת, הרב אלי בן דהן, הוביל בשנה וחצי האחרונות ניסוח מחודש לחוק קבורה אשר מסדיר את הזכות להיקבר. החוק מביא בשורה של הסדרה הדוקה יותר של רישוי שירותי הקבורה, מנגנון מפורט ובהיר של התשלומים אותם ניתן לגבות בגין רכישת חלקות קבר בחיים, לסוגיהן השונים, כלים לתיאום אפקטיבי בין קשת גופי הממשלה העוסקים בתחום הקבורה, ומנגנון אכיפה מנהלית מתקדם הכולל סט שלם של אמצעי אכיפה: החל בהטלת עיצומים כספיים, עובר להטלת אחריות אישית על מנהלים, מינוי חשב מלווה ומנהל ממונה וכלה בשלילת רישיון למתן שירותי קבורה, לצד אכיפה פלילית בלתי מתפשרת בעבריינות קבורה.

החוק בנוסח החדש ימנע ספסרות בקברים, על מנת למנוע תופעות של ספסרות ולהבטיח שירות מקצועי וראוי בתחום, קובע החוק המוצע כי יינתנו שירותי קבורה מכל מין וסוג רק על ידי בעל רישיון למתן שירותי קבורה שהעניק המשרד, שזה לו עיסוקו היחיד. מתן שירותי קבורה שלא מכוח רישיון כאמור, לרבות מכירת חלקות קבר במחירים מופקעים על ידי ספסרים למיניהם, תהווה עבירה פלילית שעונשה מאסר שנה אחת.

לצד המועצות הדתיות והרשויות המקומיות, לא תותר פעילות גופי קבורה כלכליים, כל גופי הקבורה יפעלו במסגרת עמותות או חברות לתועלת הציבור.

כמו כן, החוק מסדיר באופן ברור ושקוף את התעריפים שישולמו בגין מכירת חלקות קבר בחיים וכן הוא מסדיר לראשונה את התעריפים שישולמו בגין חלקות קבר חריגות (חלקות עדיפות המהוות עד 10% מחלקות הקבר בבית העלמין) וחלקות קבר בבתי עלמין סגורים. בנוסף, ולאור התופעה ההולכת וגוברת של רכישת חלקות קבר על ידי יהודים שאינם תושבי או אזרחי ישראל, בתמורה לתשלום סכומים גבוהים במיוחד, ושעה שמקומות הקבורה לאזרחי המדינה הינם מוגבלים, קובע החוק המוצע הגבלות על שיעור חלקות הקבר בהן ניתן יהיה לטמון מי שאינם אזרחי או תושבי המדינה וכן תקרות לתשלומים שישלמו גורמים אלו בגין חלקות קבר.

בנוסף עוסק החוק באכיפה מנהלית ואחריות מנהלי גופי קבורה. בחוק נקבע מדרג לעניין הענישה הכספית שמתחיל ב 5,000 ₪ ומגיע לכדי סכום של 250,000 ש"ח. במידה והעבירה נעשתה בנסיבות מחמירות או שההפרה חוזרת, יוטלו עיצומים כספיים גבוהים יותר.

כמו כן, תוטל אחריות מנהלים בגין ביצוע הפרות מנהליות, באופן שהמנהל של בעל הרישיון יהיה חייב לקבוע נהלים למניעת ביצוע הפרות על ידי גוף הקבורה והפועלים מטעמו ולנקוט באמצעים הנדרשים לתיקון ההפרות ולמניעת הישנותן. אם לא קיים המנהל את חובותיו האמורות, ניתן יהיה להטיל עליו עיצום כספי.

נושא נוסף הוא הובלת נפטרים: לאור התופעה של גביית תשלומי יתר במתן שירותי הובלת נפטרים והתניית שירות זה בשירותים אחרים, גורם יוכל להוביל נפטרים מותנה בכך שלא יגבו כל תשלום ממשפחת הנפטר ושכל תשלום לו יהיו זכאים בגין הובלת הנפטרים ישולם להם אך ורק על ידי בעל הרישיון שבבית העלמין שבניהולו נקבר הנפטר.

סגן השר לשירותי דת, הרב אלי בן דהן בירך על פרסום התזכיר ואמר: "חוק זה מהווה בשורה צרכנית,חברתית ומוסרית לציבור בישראל, אשר בא במגע עם גופי הקבורה השונים בשעה הקשה ביותר. החוק הוא אמירה חדה וברורה שמדינת ישראל לא תסבול ניצול סבל של אזרחיה לשם עשיית רווח. לראשונה במדינת ישראל תחום הקבורה מוסדר וכן מוסדר התיאום בין הגופים ומשרדי הממשלה השונים אשר עוסקים בתחום זה. אני מודה בראש ובראשונה לצוות המשרד לשירותי דת וכן למשרדים הנוספים שפעלו איתנו לנסח את החוק המקיף והמורכב הזה. אני מקווה ומאמין שקידום חוק זה בממשלה הקרובה הוא אינטרס ראוי וחשוב".

יצוין, כי המשא ומתן הקואליציוני עם הבית היהודי לא מתקדם בינתיים ולא ברור כלל האם הרב בן דהן אכן ימשיך בתפקידו במשרד לשירותי דת או שהמשרד יימסר לידי ש"ס שלוטשת עיניים אל התפקיד.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן