לפיד על שקד: "ראיית העולם שלה שגויה, אבל לפחות יש על מה ועם מי להתווכח"

יאיר לפיד מגיב למאמרה של שרת השפטים: מתנגד לאקטיביזם שיפוטי אך טוען כי שופטי בג"ץ אינם אקטיביסטים, מדגיש כי החקיקה המרובה פוגעת באזרחים ותוהה מדוע שקד מאמינה בשוק חופשי אך אינה מיישמת את אותם עקרונות בנושא החקיקה הדתית

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 09/10/16 08:44 ז בתשרי התשעז

לפיד על שקד: "ראיית העולם שלה שגויה, אבל לפחות יש על מה ועם מי להתווכח"
פלאש 90, צילום: פלאש 90

ח"כ יאיר לפיד כתב בעמוד הפייסבוק שלו כי השיח התקשורתי והציבורי סביב מאמרה של שרת המשפטים איילת שקד, שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת "השילוח", משטיח את תפיסת עולמה של שקד ואת עומקו ואורכו של המאמר.

"לא מדובר פה בעוד אחת מהפרובוקציות שחלק מחברי הבית היהודי מצטיינים בהם" כתב לפיד. "אלא בנסיון מרתק, מורכב ויוצא דופן של שרה מרכזית בממשלה להציג תפיסת עולם שלמה, קוהרנטית, שהיא גם הזמנה לדיון ציבורי. על פני 18 עמודים צפופים שקד פורשת משנה סדורה. עם חלקים לא קטנים ממנה אני מסכים, עם חלקים אחרים ממש לא, אבל לפחות אני יודע מה היא חושבת בכל הנושאים המרכזיים של תחום עיסוקה. זה הרבה יותר ממה שאפשר להגיד על רוב חבריה לממשלה, אם לא על כולם. בעצם כתיבת המניפסט הזה שקד נאמנה לנוסחה שהיא עצמה קובעת לפיה: 'גורם פוליטי היודע כיצד להביא את הרכבת אל היעד, אבל אינו מסוגל לקבוע את היעד בעצמו, בכיר ככל שיהיה - אינו מושל, אלא קבלן ביצוע'".

לפיד כתב כי השרה שקד הינה "אידיאולוגית נוקשה", אך על אף שהיא מאמינה בשוק חופשי וכמה שפחות התערבות ממשלתית בחקיקה או בתקנות, היא אינה מיישמת את אמונותיה בתחום הכפייה הדתית וחקיקה דתית.

בנוסף, אמר לפיד כי "כאיש מרכז, אני חושב שהתפיסה של שקד אינה פרקטית מספיק. החיים האמיתיים פשוט לא מתנהלים ככה. האמונה שלה ב'חוכמת ההמון' הולכת רחוק כל כך שהיא כבר מתנגשת עם הרעיון של דמוקרטיה ייצוגית. יחד עם זאת היא צודקת לגמרי בכך שהשלטון אינו יכול ואינו צריך לטפל בכל פרט בחיי האזרחים. יצרנו פה דיקטטורה של בירוקרטים שהגיע הזמן לפרק. כשאתה מנסה לטפל בכל, בסוף אתה לא מטפל בשום דבר".

לפיד כתב כי הוא תומך בשרה שקד בטענותיה כי "הפרלמנט הישראלי מחוקק עצמו לדעת. אלפי הצעות חוק מוגשות, חלקן הקטן מעשי, חלקן האחר מגוחך ממש, רובן נועדו רק לתפוס כותרות. התוצאה היא רגולציה החונקת את הכלכלה הישראלית, חסמים על השוק החופשי, אובדן כל יכולת אכיפה ופרלמנט שמתנהג כאילו הוא הגננת והאזרחים הם ילדים בני ארבע". לפיד הוסיף כי הוא מאשים במצב הנוכחי גם את התקשורת והעיתונות, אשר מודדים חברי כנסת על פי כמות הצעות החוק שהגישו ומכתירים חברי כנסת כ"אלופי חקיקה" .

"אלוף החקיקה הוא לא מי שמגיש 500 הצעות חוק בשבוע אחד, אלא מי שהגיש הצעה אחת שהוא חשב עליה עד הסוף, חקר את השפעותיה, יודע שהיא הכרחית. חוק שאינו הכרחי הוא בהכרח מזיק" אמר לפיד. "אם שקד תוביל יוזמה שתגביל את מספר הצעות החוק שיכול להגיש חבר כנסת בכל מושב - אתמוך בה".

לפיד הגיב בכעס על הביקורת שמתחה השרה שקד על האופוזיציה "שקד חברה בממשלה שמתייחסת בזילזול גמור לא רק לאיזונים ולבלמים הדמוקרטיים אלא אפילו להחלטות של עצמה. בממשלה הקודמת היא וחבריה הצביעו ביד מורמת בעד חוקים עקרוניים וחשובים כמו השיוויון בנטל ולימודי המתמטיקה והאנגלית לכל ילדי ישראל. בממשלה הנוכחית - פחות משנה אחר כך - הם הצביעו בלי הנד עפעף על ביטול אותם חוקים בדיוק. כששואלים אותם לפשר הזילות הזו, הם תמיד מאשימים את השותפים הקואליציונים. בשנה שעברה זה היה בגלל יש עתיד, השנה זה בגלל החרדים".

"בכל מה שקשור לבית המשפט העליון נדמה לפעמים ששקד מנהלת את מלחמות האתמול", לפיד אמר כי הוא אינו תומך באקטיביזם שיפוטי אך להגדרתו שופטי בית המשפט העליון אשר גרוניס ומרים נאור אינם נכנסים תחת הגדרה זו. "בג"ץ היום הוא מרוסן, זהיר, ועושה כמיטב יכולתו לא להכנס לעימות ישיר עם השלטון".

בנוגע לשאלת זהות המדינה כיהודית ודמוקרטית אומר לפיד כי "הויכוח הזה תולדותיו כתולדות המדינה עצמה" וטוען כי יש סירה מובנית בין המושגים שתעורר מתח תמידי אך בריא. "המתח הזה בריא לכולנו. הוא גורם לנו לחשוב על המושגים האלה, לפרק ולהרכיב אותם שוב ושוב, לבחון אותם על בסיס יומיומי. זה תהליך מצויין והלוואי שיימשך".

"מסכימים או לא, אסור לנו לכלוא את המסמך הזה באחת הקופסאות הקטנות (והמשעממות) של פוליטיקת הזהויות הישראלית. מגיע לו דיון מעמיק יותר. אני חושב שראיית העולם של שקד שגויה ואינה טובה למדינת ישראל, אבל לפחות יש על מה ועם מי להתווכח" חתם לפיד.