"לספר את סיפור מלחמתם של בני הישיבות ביום הכיפורים"

במלאת 40 שנה למלחמת יום הכיפורים, נזכר הרב חיים סבתו באירועי הימים ההם. בכנס שהתקיים בישיבת הכותל, אמר כי "בכל מנוחה שהייתה לנו בקרב עצרנו למדנו גמרא"

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 11/09/13 12:14 ז בתשרי התשעד

"לספר את סיפור מלחמתם של בני הישיבות ביום הכיפורים"

”צריך לספר לדורות את מלחמתם של בני ישיבות ההסדר במלחמת יום הכיפורים“ - כך אמר אמש (ג‘) הרב חיים סבתו בכנס בוגרים ומשפחות שכולות בישיבת הכותל, במלאת 40 שנה לנופלי הישיבה במלחמת יום הכיפורים.

"כשעלינו להילחם אני זוכר שכולם אמרו לנו, אל תעלו, אתם הולכים למות, אך היינו חדורי אמונה והמשכנו", סיפר הרב סבתו בשיח לוחמי בוגרי הישיבה, "בכל הדרך אל הקרב היו דיוניים הלכתיים על ספיחי שביעית ועם ההלכות האלה יצאנו למלחמה, עם קדושת שביעית. בכל מנוחה שהייתה לנו בקרב עצרנו למדנו גמרא וקראנו תהילים וצריך לספר את זה לדורות שכך נלחמים בחורי ישיבות".

הרבנים במהלך הכנס (צילום: כיפה)

בשיח הלוחמים יחד עם הרב יחיאל וסרמן, הרב שלמה גולדשטיין וד"ר יצחק ספיר, המשיך וסיפר הרב סבתו, מחבר הספר ”תיאום כוונות“, על מלחמת יום כיפור. "לא איבדנו את צלילות הדעת, היינו מלאים אמונה ותורה, לא היה רגע אחד שאיבדנו את האמונה וזה בא לידי ביטוי בתפילות ובאמירת תהילים. היה רגע שבו המפקד שאמר לנו בתחילת המלחמה שהוא אפיקורס צעק לי 'סבתו אש, אש ותתפלל'' אז צעקתי לו 'תתפלל אתה'. הוא השיב לי: 'אבל אני לא יודע איך', אז אמרתי לו חזור אחרי 'אנא ה' הושיעה נא'".

עוד המשיך וסיפר הרב סבתו שנלחם בגדודי השריון של ישיבות ההסדר יחד עם הרב שג"ר זצ"ל ר"י 'שיח יצחק' , הרב יחיאל וסרמן ראש המרכז לשירותיים רוחניים בתפוצות, הרב יעקב מדן ר"י הר עציון והרב איזנטל יעקב, רבה של חיספין, "ראיתי בעיניים את הטנקים הסורים זורמים לגשר בנות יעקב, ידענו שאנחנו הטנקים האחרונים ואם ניפול אין מי שילחם, ידענו שאנחנו כחוט השערה מלהיות מנוצחים, והחלטנו שאין ברירה חייבים לעצור אותם, לא חשבנו על אף אחד. העין היתה בכוונת, ידענו שחייבים לירות ולפגוע וזה מה שעשינו".

אל"מ בדימוס יהודה וגמן, ממפקדי חטיבת אורי אור שנלחמה ברמת הגולן, סיפר על הקשר המיוחד בין מפקד קיבוצניק לחייליו תלמידי הישיבה. "הרגשתי שבני ישיבות ההסדר השרו בעת הלחימה רוגע ושיויון נפש, למרות שכמו כולם הם חוו פחד מוות", סיפר והוסיף: "נראה לי שבחורי הישיבות עמדו במעמסה הנפשית טוב מאחרים, כי החוסן החיצוני נעוץ בעומקה של האמונה, ככל שהאמונה חזקה יותר החוסן והעמידות משמעותיים יותר".

הרב יחיאל וסרמן חבר הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית שנפצע קשה בקרב סיפר על פציעתו בקרבות וציין כי המלחמה הייתה אירוע מכונן ששינה את חייו. "מאז המלחמה, אני שואל את עצמי בכל יום מה תיקנתי בעולם? מה הוספתי?".

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il