למרות מחאת ההורים - סניף בני עקיבא והגרעין התורני יחלקו במתחם הסניף

הגרעין התורני בגבעת שמואל מבקש להציב קראוון לטובת פעילותו בעיר. חלק מהורי החניכים לא ראו זאת בעין יפה. הנהלת התנועה דווקא תמכה בהחלטה

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 07/03/13 20:32 כה באדר התשעג

לפני מספר חודשים הופתעו הורים מסניף "בני עקיבא" הוותיק 'בית יוסי' בגבעת שמואל, לקבל מכתב מקומנרית הסניף, בו הם התבשרו על הצבת קראוון גדול במרכזו של הסניף, אשר ישמש כבית מדרש קהילתי של הרב יוסי שרם. ההורים המופתעים פנו אל העירייה ואל תנועת ”בני עקיבא“, כדי לבטל את ההחלטה. להפתעתם, "בני עקיבא" דווקא אישרה את ההחלטה.

סניף בני עקיבא 'בית יוסי' בגבעת שמואל הוא סניף ותיק מאוד בעיר אשר מבנהו הוקם להנצחת שמו של יוסי ונשטוק שנהרג במלחמת לבנון. לסניף הגדול והוותיק בגבעת שמואל חצר קטנה, לפחות ביחס לכ-1,000 החניכים המצויים בו בשבתות ולאורך השבוע בפעילויות הסניף. בחודשים האחרונים גילו הורי הסניף כי החצר תקוצץ בחצי בשל קראוון גדול בן כ-200 מ"ר שיוצב שם ואשר ישמש בית מדרש קהילתי של הרב יוסי שרם. מי שיזם את המהלך היא עיריית גבעת שמואל שלא טרחה ליידע את את תנועת "בני עקיבא" על המהלך.

יואל פרנקנבורג, רכז מחוז דן, הפיץ אף הוא מכתב להורים בו הוא מוחה על החלטת העירייה: "שטח הסניף עצמו בקושי מספיק לפעילות של כולם, האם מי מאיתנו מדמיין בית ספר עם מספר כזה של ילדים בחצר בגודל כזה? בשיחה שהתקיימה עם הקומונריות, ראש העיר ציין שבתמורה להצבת המבנה, הוא יפעל להכשרת גג הסניף לשימוש. כפי שאמרתי גם להן אומר גם לכם: אינני רואה בכך פיתרון מכיוון שפעילות נוער וילדים בגג חשוף, בכל מקרה - היא מסוכנת".

הקראוון שיוצב במקום שייך לגרעין התורני בגבעת שמואל, הפועל בה כארבע שנים. יותר ויותר משפחות הצטרפו לגרעין, שבינתיים הלך וגדל ודרש בית כנסת גדול יותר. בגרעין פנו אל ראש העיר וביקשו פתרון, אלא שהוא הציע להם שטח ואולם שיוקם בעוד כשנתיים. בינתיים, הציע ראש העיר, ישתמשו בגרעין התורני בקראוון שיוקם בבני עקיבא.

(צילום: כיפה)

"מדוע הילדים שלנו הם אלה שצריכים לשאת בתוצאות? הילדים שלנו הם לא ברירת מחדל", אומרים לנו בתוקף קבוצה מהורי החניכים בסניף, "הילדים שלנו הפכו לפיתרון בנושא לא להם ולא לנו. בית המדרש הקהילתי פתוח לכל ולא יתכן שיסתובבו עם ילדנו מבוגרים זרים שאין איש מכיר". בין הורי הסניף ישנם הטוענים כי רבני בית המדרש הקהילתי "אינם כרבני בני עקיבא", כלשונם. על אף שמספר מדריכים וחניכים שותפים בפעילויות הגרעין הם טוענים כי "סניף בני עקיבא מתייעץ עם רבנים, אך הילדים הם אלה שקובעים את התנהלותו, אם יבחרו להפריד את הסניף נקבל זאת כי זוהי החלטת הילדים". ההורים אומרים כי הם "לא מעוניינים בהתערבות גורמים שאינם עולים בקנה אחד עם אידאלוגיית בני עקיבא וסניף בני עקיבא בגבעת שמואל".

במשך תקופה ארוכה ניסה מזכ"ל תנועת בני עקיבא דני הירשברג לקבוע פגישה עם ראש עיריית גבעת שמואל מר יוסי ברדוני על מנת לדון בנושא, אולם לא עלה בידו. לאחר נסיונות רבים נוספים התקיימה אכן התקיימה פגישה כזאת יחד עם ראשי בית המדרש הקהילתי. אלא שבפגישה מזכ"ל תנועת בני עקיבא יחד עם הרב שרים וראש העיר הגיעו להסכמה כי מבנה הקראוון אכן יוצב במקום באופן זמני, מבלי לנקוט בכמה זמן מדובר, וסניף בני עקיבא יקבל מגרש ספורט השייך לבית ספר סמוך לסניף.

בעקבות הסכמה זו בין הצדדים, שיגרה קבוצת הורים מכתב ברכה אל ראש העיר ואל אנשי הגרעין התורני, בו הם כותבים כי "ראש העיר ואנשי בית המדרש עמלו רבות בכדי למצוא אתר מתאים לבית המדרש שיענה למכלול הצרכים. מהכרותינו עם בית המדרש סמוכים ובטוחים אנו שיחסי שכנות טובה יתקיימו בין הסניף ובית המדרש, ופעילות אחת לא תגרע מפעילות האחר. חשוב לציין שבגין צעד זה יתווספו לסניף שטחי פעילות נוספים, מגרש הכדורסל וחצר בית הספר".

אף על פי כן, לא כל ההורים שמחו לבשורת ההסכמה בין הצדדים. שמואל שטח מגבעת שמואל מסביר כי "הפחד של הורים וגופים שונים להיות מוכפשים - כמי שפועלים נגד התורה, גורם להשתקת כל ניסיון התנגדות. אף עירייה לא היתה מסכימה לפגיעה משמעותית כל כך בתנועת הנוער המקומית שלה, אך אין מי אשר ירים ראשו כנגד לחציו של בית מדרש ישיבתי זה שאין לו הרבה עם ערכיה של תנועת בני עקיבא. לצערי, המקרה מאפיין התנהלות דומה במקרים רבים אחרים".

הקראוון טרם הוצב בשטח, אולם הורי הסניף חוששים כי לאחר תמיכת בני עקיבא בעמדת העירייה, חרף הפגיעה בחניכים, לא יהיה מי שיסייע בידם. אנשי הגרעין אומרים לנו כי מאחר והוקצה להם מבנה אין בכוונתם להתערב בהתנהלות הסניף אף אם זה יפריע לפעילות בית המדרש. יש לציין כי שטח הסניף שייך לעיריית גבעת שמואל ועל כן ראשית היא להציב את הקראוון בשטחו.

מבני עקיבא נמסר לכיפה כי "מזכ"ל תנועת בני עקיבא נפגש עם ראש העיר גבעת שמואל ובהבנה משותפת עימו וביחד עם ראשי בית המדרש הקהילתי בגב"ש סיכמו על הצבת מבנה באופן זמני מסמיכות לבית בני עקיבא מתוך ראיית צורכי הקהילה ובהבנה של כל הצדדים שהמבנה לא יפגע בפעילות הסניף. בתנועת בני עקיבא מסרו: "אנו מקווים לאחדות ושיתוף פעולה בין כל הגורמים בעיר".

חרף פניית כיפה, לא התקבלה תגובה מעיריית גבעת שמואל.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן