למרות הבטחותיו של ליברמן: הוחזרה הלילה גופת מחבל

המשפחה התחייבה לערוך הלוויה מצומצמת והפקידה ערבות גבוהה וגופת המחבל הוחזרה על אף הצהרת שר הביטחון כי ידאג להיתכנות משפטית מול בג"ץ. מנדלבליט: אין ביסוס משפטי לדבריו של ליברמן

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 18/08/16 10:33 יד באב התשעו

למרות הבטחותיו של ליברמן: הוחזרה הלילה גופת מחבל
Miriam Alsterl/Flash90, צילום: Miriam Alsterl/Flash90

משטרת ישראל החזירה הלילה את גופת המחבל מוחמד אל-קאלותי אל משפחתו. מדובר באחד משני המחבלים שביצעו ירי על אוטובוס בשכונת רמות בירושלים בחודש מרץ שעבר, האירוע הסתיים כאשר אל-קאלותי נורה על ידי המשטרה לאחר מרדף, באירוע נפצע קשה אדם אחד.

הגופה נמסרה תוך עמידת המשפחה בתנאי המשטרה, ערבות כספית והתחייבות לערוך הלוויה מצומצמת של לא יותר מ-25 איש. החזרת הגופה נעשתה על אף שאתמול הצהיר שר הביטחון, אביגדור ליברמן, כי יפעל בכל דרך אפשרית על מנת למנוע החזרת גופות מחבלים ואף ידאג להיתכנות משפטית מול בג"ץ.

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, פירסם בתגובה כי אין ביסוס משפטי לדבריו של השר ליברמן. "בהתאם לפסיקה העקרונית של בית המשפט העליון בנושא, ובהתאם לעמדה שנקבעה לאורה על ידי היועץ המשפטי לממשלה כבר בשנת 2004, התנאי הבסיסי להימנעות מהחזרת גופות מחבלים הוא כי צעד זה דרוש לצורכי ביטחון, ובכל מקרה יש לבחון אמצעים מידתיים יותר, דוגמת הצבת תנאים המגבילים את סדרי הלוויה (שעות הלוויה, מקום הלוויה, מספר המשתתפים, וכן הלאה)" נמסר ממשרד המשפטים.

"בהתאם לכך, הוחלט ע"י הדרג המדיני על רקע גל הטרור - להשהות לתקופה מסוימת את החזרת גופותיהם של מחבלים, משיקולים ביטחוניים הקשורים לגל הטרור. בחלוף תקופה זו, נקבעו על ידי המשטרה תנאים מגבילים שונים ביחס להחזרת גופותיהם של מחבלים תושבי מזרח ירושלים, הנגזרים משיקולי ביטחון (כגון: מניעת אירועי קבורה המיועדים להאדרת שמם של המחבלים ולהסתה לטרור, מניעת פגיעה בסדר הציבורי, וכן הלאה)".

"אשר לעמדתו הנוכחית של שר הביטחון בנוגע לאי החזרת גופות מחבלים למשפחותיהם, הרי שבמסגרת בחינתה, הוצגו התייחסויותיהם של בכירי מערכת הביטחון הנוגעים בדבר. מהתייחסויות אלו לא עלה כי לעת הזו מתקיים התנאי הבסיסי המתואר של קיום צרכים ביטחוניים שיש בהם כדי להצדיק הימנעות גורפת מהחזרת הגופות" מסר מנדלבליט.