למי שייכות ביציות מופרות?

פרשת נחמני הסעירה בשנות ה-90 את הציבור בישראל ולאחרונה, נדרש בית הדין הרבני לסוגיה דומה. זוג שהתגרש, לאחר שהחל בתהליך הפריה חוץ גופית, פנה אליו בבקשה שיכריע- האם להשמיד את הביציות או להמשיך לקיימן

חדשות כיפה משה ויסטוך 01/11/16 10:43 ל בתשרי התשעז

למי שייכות ביציות מופרות?
Shutterstock, צילום: Shutterstock

פרשת נחמני 2? לאחרונה דן בית הדין הרבני בתל אביב, בסוגית גורלם של ביציות מופרות המוחזקים בהקפאה, בהתחשב בכך שבני הזוג שהחליו בתהליך החליטו להתגרש.

בני זוג, בגיל מתקדם, התגרשו לאחרונה כדת משה וישראל בבית הדין. לשניים אין ילדים, אך בתהליך הפריה חוץ גופית, נוצרו שבע ביציות מופרות המוקפאות בבית חולים. עם סידור הגט, עלתה בעיה הלכתית ומוסרית, הגבר דרש כי הביציות המופרות מזרעו יושמדו, ואילו האישה, שהביציות המופרות הן מגופה, הייתה מעוניינת בהמשך קיומן. שני בני הזוג פנו לבית הדין הרבני, ע"מ לשמוע ולקבל את חוות דעתו.

הדיין הרב יאיר בן-מנחם העמיק בסוגיה הנובעת מחידושי הרפואה ואשר עלתה בעבר על סדר היום המשפטי והאתי כאשר נידונה בבית המשפט העליון בהרכב אחד עשר שופטים בפרשת נחמני. כזכור, בשנות ה- 90, התגרשו בני הזוג נחמי, לאחר שהחלו בתהליך הפריה חוץ גופית. דני נחמני, שלאחר הגירושין נשא אשה אחרת, ביקש להשמיד את הביציות ואילו רות, אשתו לשעבר, ביקשה להמשיך ולהפרותן. הפרשה עוררה סערה גדולה בשיח הציבורי ולבסוף הסתיימה, בעידודו של בית המשפט בהליך גישור בין בני הזוג, במסגרתו אושר לרות להשתמש בביצית אחת, בתנאי שלא תקום לדנ, כלפי היילוד, כל מחויבות הורית הנוגדת את רצונו.

(צילום: באדיבות המצלם)

הדיין חקר לעומק את הנושא ופרסם פסק דין המשתרע על פני עשרות עמודים ובו הוא דן במעמדה ההלכתי של הביצית המופרית ובהשלכות של מעמד זה על האיסור או ההיתר להשמידה, בסוגיה למי הבעלות על הביצית, לאב או לאם, או אולי הביצית היא קניינו של הקב"ה שהוא מקור החיים ולא של ההורים, וכן האם יש זכות להורה על הפסקת תהליך - שבסופו עתידים להיות לביצית חיים משל עצמם.

לאחר עשרות עמודים של מקורות ונימוקים פסק הדיין בן- מנחם כי "טוב יהיה, לו הצד המתנגד (להמשך קיום הביציות, מ.ו.) ירכך את עצמו ויתגבר על התנגדותו במקום שבו ביציות מופרות אלה הן תקוותה האחרונה של האישה, אך לאלצו להיות הורה בעל כורחו לא אוכל. מכל מקום טוב יעשו הצדדים אם יימנעו מהשמדה ישירה של הביציות המופרות ויעשו זאת רק ב'גרמא', כגון פתיחת המקרר לאחר שהטרמוסטט האחראי על שמירת הטמפרטורה שבו ינותק, או שהדבר יעשה על ידי מי שוודאי אינו מצווה על שמירת הזרע, באופן שהבעל לשעבר המופקד על שמירת זרעו כלל לא יהיה מעורב בדבר". לבסוף כתב הדיין: "ולוואי ולא נזדקק עוד לשאלות שכאלה, ולא יקוים באיש בישראל 'וזרעתם לריק זרעכם' ותחת זאת יקוימו בנו דברי נבואתו של הנביא ישעיהו 'ובנו בתים וישבו ונטעו כרמים ואכלו פריים... ולא יגעו לריק ולא ילדו לבהלה'".