למי ניתנה הנבואה? צעיר נעצר על מחשבה להפרעה בעתיד

המשטרה עצרה צעיר בחשד שיפריע לפינוי תשעת הבתים בעפרה. חוננו: "במדינת חוק עוצרים אדם שעבר על החוק, ולא על חשד שאולי בכוונתו לעשות זאת"

חדשות כיפה משה ויסטוך 26/02/17 15:58 ל בשבט התשעז

למי ניתנה הנבואה? צעיר נעצר על מחשבה להפרעה בעתיד
Miriam Alster, פלאש 90, צילום: Miriam Alster, פלאש 90

האם ניתן לעצור אדם בחשד שאולי בעתיד יעבור על החוק? בארגון חוננו טוענים שכן, אחרת קשה להם להסביר את סיבת מעצרו של צעיר בכן 20 בחשד ל-"הפרעה עתידית לשוטר".

הצעיר נעצר הבוקר (א') בביתו ונחקר בחשד שבכוונתו להפריע בעתיד למהלך הפינוי של תשעת הבתים בעפרה, שפי הדיווחים הלא מאומתים מתוכנן ליום שלישי הקרוב. בחוננו שמייצגים את הבחור אומרים כי במהלך החקירה לא הוצגו לו ראיות, מה שהוביל אותו לטעון שמדובר במעצר וחקירה פוליטית. בסיום החקירה דרשו ממנו השוטרים לחתום על הרחקה ל-15 יום מעפרה וכן להפקיד 1,000 ש"ח ולאחר שסירב, הוא יובא בהמשך היום לדיון בבית משפט השלום בירושלים.

בארגון חוננו טוענים כי "מדובר בצעד המתאים למשטרת מחשבות. במדינת חוק עוצרים אדם במידה ועבר על החוק, ולא בחשד לכוונה עתידית אולי לעבור על החוק, ועוד על עבירה שבסיסה בחופש הביטוי והמחאה".

עו"ד נתי רום המייצג את הצעיר אמר בתגובה למעצר: "לצערינו שוב משטרת ישראל משתמשת בכלי המעצר ככלי לסתימת פיות ורמיסה גסה של זכויות אדם שכן מדובר בעבירה שבכלל לא נעשתה אלא חשד עתידי. הדבר הזה איננו חוקי ולא מקובל, וכבר פסק השופט דרורי מביהמ"ש המחוזי בירושלים שיש ללמד את המשטרה שיעור בזכויות אדם. כולי תקווה שהצעיר ישוחרר ומשטרת ישראל אכן תקפיד על שמירה של חופש הביטוי וההפגנה"

במשטרת ישראל סירבו להגיב למעצר ולטענות ארגון חוננו.

עדכון:

שופטת בית משפט השלום בירושלים קרן מילר קיבלה לפני זמן קצר באופן חלקי את בקשת המשטרה והורתה על הרחקת צעיר יהודי שנעצר בחשד לכוונה להתנגד להרס הבתים בישוב עפרה, למשך 10 ימים מהישוב עפרה.

השופטת קבעה כי אם הפינוי יושלם קודם לכן ההרחקה תבוטל. עם זאת דחתה את דרישת המשטרה להפקדה כספית, ואף קבעה כי אכן אין חשד סביר לעבירה של הפרעה לשוטר מאחר ומדובר בעבירה עתידית, אך טענה כי ישנו חומר המצביע על קשירת קשר להתנגדות אקטיבית לפינוי ולפיכך נדרשת ההרחקה.

עו"ד נתי רום מארגון חוננו מסר בתגובה: "ביהמ"ש קבע כי סעיף של עבירה עתידית של הפרעה לשוטר איננו נמצא בספר החוקים, וקיבל את טענתנו לפיה אין להחמיר בתנאי השחרור בשל סירובו של העצור לחתום עליהם בתחנת המשטרה. לצערינו בהימ"ש הסכים להרחקת הצעיר עד לאחר הפינוי, דבר שלטעמינו מהווה פגיעה בחופש הביטוי. אנו נשקול להגיש ערר על ההחלטה לבית המשפט המחוזי".