ללא סיוע ישראלי: מאות פליטי מלחמה יהודיים ישוכנו בכפר באוקראינה

בעוד אלפי פליטים יהודיים נודדים ברחבי אוקראינה, מדינת ישראל לא מושיטה יד. אנשי הקהילה היהודית במדינה אספו מאות אלפי דולרים והקימו כפר יהודי חדש לטובת מאות פליטים מהמלחמה

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 30/08/15 11:11 טו באלול התשעה

ללא סיוע ישראלי: מאות פליטי מלחמה יהודיים ישוכנו בכפר באוקראינה
אילוסטרציה. IgorGolovniov / Shutterstock.com, צילום: אילוסטרציה. IgorGolovniov / Shutterstock.com

בעוד העימות הצבאי במזרח אוקראינה נמשך, ואלפים מוצאים עצמם ללא קורת גג בשל המלחמה המתחוללת זה קרוב לשנתיים, הוקם בימים האחרונים כפר יהודי חדש בשם 'אנאטווקה', אשר נבנה כיוזמה פרטית של הקהילה היהודית במדינה והרב הראשי שלה, הרב משה אסמן, שישכן מאות מהפליטים היהודיים במקום. בשלב הראשון ישוכנו בכפר כמאה פליטים יהודיים, ובהמשך ישוכנו במקום עוד כמה מאות פליטים יהודיים, כשעל פי ההערכות עלות הקמת הכפר נאמדת במאות אלפי דולרים, מרבית הכסף מתרומות.

בראשית 2014 נפתחה מלחמת אזרחים באוקראינה בעקבות עלייתם לשלטון של חוגים אוקראינים פרו מערביים ולאומנים שהדיחו את הנשיא הפרו רוסי יאנוקוביץ בסדרה של הפגנות שנמשכו כשלושה חודשים. לאחר הדחתו חלק מהאוכלוסייה בדרום אוקראינה ביקשה להתנתק מאוקראינה ולחבור לרוסיה, או להקים מדינה עצמאית בשם נובורוסיה. הבדלנים זכו לעידוד של רוסיה, לסיוע בנשק ואף להשתתפות של מתנדבים רוסים בלחימה.

במחוזות שונים של המדינה התקיימו הפגנות המוניות שנגמרו באלימות משמעותית, בין היתר לאחר שאוקראינה הגיבה לאירועים במבצע צבאי 'אנטי טרוריסטי', תוך שהיא מעבירה כוחות צבא גדולים למחוזות המורדים. באזור התנהלו קרבות כבדים של שריון בשריון וחי"ר, והופלו עשרות מטוסי קרב ותובלה של חיל האוויר האוקראיני, כמו גם טיסה אזרחית שהופלה ליד העיר דונייצק. במהלך הקרבות נהרגו ונשבו אלפים מכוחות שני הצדדים.

המלחמה באוקראינה:

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=tNvu973Yqx8[/embed]

בחודשים האחרונים נהרגו חיילים בעימותים הקשים ביותר שאירעו באזור מזרח אוקראינה. ישנם דיווחים על טנקים ותותחי מרגמות בקו החזית. 6,200 בני אדם נהרגו מאז החלה המלחמה במזרח אוקראינה באפריל 2014 ויותר ממיליון ו-200 אלף תושבים נמלטו מבתיהם. בין הפליטים גם כמה אלפי פליטים יהודים. מרביתם מגיעים מאזור דונסק ולונסק, שנכבשו על ידי הכוחות הפרו רוסים. אותם יהודים איבדו את כל בתיהם ורכושם.

ממשלת אוקראינה נמצאת במשבר כלכלי בשל המלחמה המתמשכת ולא יכלה לסייע לאותם פליטים. ביניהם גם מבוגרים וילדים הזקוקים לטיפולים, שאינם יכולים לקבל בשל המצב. למעט סיוע נקודתי, גם מדינת ישראל אינה מושיטה יד לאותם פליטים אשר מצאו עצמם ללא קורת גג. את מקומם תפסו ארגונים יהודיים שונים, וכן הקרן לידידות אשר מטיסה יהודים לישראל בחודשים האחרונים.

במטרה לבנות עבורם בית קבוע מחוץ לקייב, הקהילה היהודית רכשה חלקת קרקע סמוך לעיר, בכפר אנאטווקה. חודשיים בלבד לאחר שרכשו את הקרקע החלו העבודות במקום, שהתנהלו בקצב מהיר במיוחד. התוצאה- כפר יהודי חדש הכולל בתים, בית כנסת, בתי ספר ומרכז קהילתי. הבניינים עצמם נבנו מעץ במטרה לשחזר את הכפר העתיק שפעל באנטווקה.

(צילום: דוברות)

בשלב הראשון הוקם עבורם בניין לשהייה לתקופה קצרה ובהמשך ייבנו גם בית כנסת, מקווה, 'חיידר' לילדים, בית ספר לבנים ובנות, כולל מעון יום; בתי קבע; בית יתומים עבור הילדים שאיבדו את הוריהם במלחמה ובית אבות ליהודים המבוגרים .

הרב אסמן הביע שמחה כי הם הצליחו לעמוד ביעד שהציבו לעצמם, לשכן את ראשוני הפליטים בכפר החדש בתחילת חודש ספטמבר וכי כבר בימים הקרובים ייחלו המשך העבודות במקום בקצב מואץ.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן