לכבוד יום המורה: מה באמת מרגישים המורים בישראל?

72% מהמורים מרגישים הערכה גבוהה מתלמידיהם, כמעט כולם מעידים כי הם משקיעים מספר שעות בכל יום בעבודה מהבית ו-70% שומרים על קשר עם תלמידים מהעבר. 1,240 מורים ענו על סקר אינטרנטי לכבוד יום המורה

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 23/12/16 08:40 כג בכסלו התשעז

לכבוד יום המורה: מה באמת מרגישים המורים בישראל?
Sam Ose / Olai Skjaervoy-cc-by-sa, צילום: Sam Ose / Olai Skjaervoy-cc-by-sa

לכבוד יום המורה בישראל שצוין השבוע בבתי הספר ברחבי הארץ, נערך סקר אינטרנטי רב משתתפים, בו לקחו חלק 1,240 מורים וענו על שאלות הנוגעות לרמת הסיפוק מעבודתם, שמירה על קשר עם תלמידיהם ועוד.הסקר נערך על ידי צוות 'יוזמת יום המורה'. מתוך המורים שענו על הסקר 84% נשים ו-16% גברים. גיל המורים נע בין 20-85 ושנות הוותק שלהם היו בין 0 ל-52 שנה.

72% מהמורים ציינו שהם חשים הערכה ברמה גבוהה מהתלמידים שלהם. 51% על בסיס יום יומי, 21% רק מתלמידים ספציפיים, 21% אחרים חשו הערכה רק באירועי שיא, 2% אינם חשים הערכה מתלמידיהם כלל.

(צילום: יוזמת יום המורה)

עד כמה משפיע הותק בהוראה על תחושת ההערכה? ובכן, ככל שהותק עולה, עולה גם תחושת הערכה, בקרב מורים עם ותק של 20 שנים ומעלה, 75% מהמשיבים ציינו כי הם מרגישים הערכה בעצימות גבוהה. בקרב מורים עם ותק של בין 11 ל 20 שנים, 74% מהמשיבים ציינו כי הם מרגישים הערכה בעצימות גבוהה. בקרב מורים שמלמדים בין 5-10 שנים, 69% ציינו כי הם חשים בהערכה בעצימות גבוהה, ובקרב מורים של בין 0-5 שנים, רק 66% ציינו שהם חשים הערכה בעצימות גבוהה.

79% מהמורים ענו שהם חשים הערכה מהורי התלמידים באופן מלא (33%) או חלקי (46%), 18% ציינו כי הם מרגישים הערכה רק מחלק קטן מההורים, 2% ציינו כי הם מקבלים בעיקר ביקורת ולא הערכה. מסתבר שמידת ההערכה שמרגישים המורים מושפעת משנות הוותק שלהם. 86% מהמורים שמרגישים הערכה מכלל ההורים יש וותק של מעל ל-20 שנה.

48% מהמורים דיווחו כי הם משקיעים בכל יום 3-4 שעות בעבודה מהבית. 27% אמרו כי הם משקיעים בין 5-6 שעות עבודה מהבית, 22% משקיעים בין 0-2 שעות.

(צילום: יוזמת יום המורה)

משאלות שנגעו למידת הקשר בין התלמידים למורים נמצא כי 82% מהמורים מעידים שהתלמידים משתפים אותם. 39% מהמורים ציינו שהתלמידים משתפים אותם בקשיים ובעיות באופן יום יומי, 43% ציינו שמשתפים אותם לעיתים תכופות, 14% ציינו שרק תלמידים בודדים משתפים אותם, ורק 1% ציין שתלמידיו כמעט ואינם משתפים אותו בקשיים שעוברים עליהם.

גאווה זו לא מילה גסה, 38% מהמורים ציינו כי הם חשים גאווה גדולה במקצוע, 33% ציינו כי הם גאים בעבודתם, 20% ענו כי הם חשים גאווה לעיתים, 6% לא השיבו, 3% ציינו כי מדובר במקצוע בלבד ולא מושא לגאווה.

מורים רבים העידו כי הקשר עם תלמידיהם אינו מסתיים בסוף תקופת הלימודים. 70% מהמורים שומרים על קשר עם תלמידי עבר, 23% שומרים על קשר עם תלמידים רבים, בעוד 47% עם תלמידים בודדים. רק 16% ציינו שאינם שומרים כלל על קשר עם תלמידי העבר שלהם.

(צילום: יוזמת יום המורה)

הרב אריאל פריש, מנהל חמ"ד דרכא המתמיד בקרית שמונה התייחס לסקר וציין כי "יום המורה הוא הזדמנות להצדיע לאנשים שמעצבים את העתיד של כולנו, אותם האנשים שהמסירות שלהם היא ללא גבולות מתוך שליחות ואהבה. הסקר מלמד כי המורים יודעים לראות באתגרים הרבים הזדמנויות להצמיח ולצמוח עם התלמידים ועם ההורים כי כולנו יחד מהווים החוט המשולש שלא במהרה ינתק. אני מאחל לכל עם ישראל ביום חגיגי זה שנעלה על לוח ליבנו את המורים המיוחדים שהיוו ומהווים עבורנו נר תמיד, דוגמה אישית ומתווי דרך, תוצף בקרבנו הכרת הטוב, ונדע להגיד מילה קטנה עם משמעות עצומה - תודה!"

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן