לך לך? בישראל נהרגים הכי הרבה הולכי רגל מבין המדינות המתקדמות

מתחילת 2016 נהרגו 91 הולכי רגל, 80% מהם, כשעברו במעבר החציה. מנכ"ל אור ירוק: "מסוכן ללכת ברגל בישראל. האחריות היא של משרד התחבורה והרשויות המקומיות"

חדשות כיפה משה ויסטוך 10/11/16 12:54 ט בחשון התשעז

לך לך? בישראל נהרגים הכי הרבה הולכי רגל מבין המדינות המתקדמות
shutterstock, צילום: shutterstock

מחר יצויין בעולם יום ההליכה הבין לאומי. מנתונים חדשים שמפרסמת עמותת 'אור ירוק' עולה, כי להיות הולך רגל בישראל, זה דבר מסוכן מאוד.

על פי הנתונים של IRTAD, גוף המחקר התעבורתי של ארגון ה־OECD ישראל נמצאת במקום הראשון בשיעור הולכי הרגל ההרוגים מקרב המדינות המתקדמות. 42% מכלל ההרוגים בישראל בשנת 2014 היו הולכי רגל. רק לצורך השוואה, בליטא שיעור הולכי הרגל שנהרגים בדרכים עומד על 41%, בצ'ילה 38%, ביפן 36% ואת רשימת 25 המדינות סוגרות דנמרק (12%), סלובניה ואוסטרליה (13%). ממוצע הולכי הרגל ההרוגים מתאונות דרכים במדינות המתקדמות עומד על 20% כאשר בישראל שיעור הולכי הרגל ההרוגים עומד על יותר מפי שניים מהממוצע.

מתחילת שנת 2016 נהרגו 91 הולכי רגל בתאונות דרכים, 37 מהם בני 65 ומעלה ו-11 ילדים עד גיל 14. אחד הנתונים המדהימים הוא ש-80% מהולכי הרגל שנפגעו, כשחצו את הכביש, נפגעו במעבר החציה, המקום שאמור להיות הבטוח עבורם לחציה. על פי נתוני משטרת ישראל, בשנת 2015 אירעו 65 תאונות דרכים קטלניות בשל אי מתן זכות קדימה להולך הרגל. בחינת התאונות מראה כי ב-62% מהתאונות נהג הרכב לא נתן זכות קדימה להולך הרגל.

(צילום: mrjorgen-cc-by)

כאמור מחר יציינו, בארץ ובעולם, את יום ההליכה הבין לאומי. בישראל יציינו את היום בשלל אירועים שונים דוגמת חלוקת צמידים ונפנוף דגלים בגבעתיים, הליכה סביב הפארק הלאומי של ילדי בני ברק, ופעילויות הליכה שונות בערים נוספות. לצד העלאת המודעות להליכה ברגל, מציעים ב'אור ירוק' מספר פתרונות שעשויים להציל את חייהם של הולכי רגל רבים. על פי העמותה, פסי האטה מפחיתים את תאונות הדרכים ב-40% במקום בו הם מותקנים. לכן, הם ממליצים על התקנתם בסביבתם הטבעית של ילדים וקשישים כמו פארקים, בתי ספר, קופות חולים וכדומה.

כבר בשבוע שעבר, התייחס דוח מבקר המדינה לסוגיה. בדוח נכתב כי "על משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לנקוט צעדים כדי להקטין את שיעור הולכי הרגל הנפגעים בתאונות. על המשטרה לאכוף את התקנות לגבי הרחבת זכות הקדימה של הולכי רגל במעבר חצייה ועל הרשות לפעול להרחבת היקף ההסברה להולכי רגל".

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מסוכן ללכת ברגל במדינת ישראל. אנחנו מחנכים את הילדים לחצות כביש רק במעבר חציה בזמן שהמקום שאמור להיות הבטוח עבורם הפך למקום שמסכן אותם. התקנת פס האטה לפני מעברי חציה מסוכנים תרסן את מהירות הנסיעה ובמקרה של פגיעה בהולך הרגל, עוצמת המכה תהיה קטנה יותר וסיכויו של הולך הרגל לשרוד יעלו. האחריות היא של משרד התחבורה והרשויות המקומיות לאתר את אותם מעברי חציה מסוכנים בעיקר בסביבת בתי ספר, גנים ציבוריים ובתי אבות ולשפר את התשתית בהם".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן