לימודים נפרדים?נשיא אוני' ת"א:"הפרדה חותרת נגד מהות האוניברסיטה"

חרדים או דתיים לאומיים שרוצים ללמוד באוניבריטת ת"א לתשומת ליבכם: נשיא אוניברסיטת תל אביב הצהיר שאצלם לא תהיה הפרדה מגדרית: "האינטראקציה האנושית והעברת דעות, זה ההיפך מסגירות"

חדשות כיפה משה ויסטוך 07/11/16 09:04 ו בחשון התשעז

לימודים נפרדים?נשיא אוני' ת"א:"הפרדה חותרת נגד מהות האוניברסיטה"
Tomasz Bidermann / Shutterstock.com, צילום: Tomasz Bidermann / Shutterstock.com

"הפרדה חותרת נגד מהות האוניברסיטה": שנת הלימודים האקדמית נפתחת ובשערי אוניברסיטת תל אביב, נכנסו לא מעט סטודנטים חרדים ודתיים לאומיים. אם אותם סטודנטים וסטודנטיות חשבו שיוכלו לקיים במהלך השנה, אירועים או לימודים נפרדים לגברים ונשים, כדאי שיחשבו שוב. באוניברסיטת תל אביב לא תהיה הפרדה מגדרית - כך מצהיר בראיון ל"הארץ" נשיא האוניברסיטה, פרופ' יוסף קלפטר.

"אנחנו עושים הרבה צעדים, אבל את הצעד הזה אנחנו לא עושים", אומר קלפטר, לרגל פתיחת שנת הלימודים האקדמית. "בקמפוס ודאי שלא, וגם פתיחת קמפוסים חיצוניים אינה מושכת אותנו במיוחד״. באוניברסיטה, לדבריו, ״רוצים לבוא לקראת, לסייע, להדריך, לעודד - אבל הפרדה חותרת נגד מהות האוניברסיטה". קלפטר מוסיף: "אני חושב שאם רוצים להכניס את החרדים למעגל ההשכלה הגבוהה, חלק מהתהליך זה האינטראקציה האנושית, זה העברת דעות, זה ההיפך מסגירות. וכאן אנחנו עומדים בזה".

קלפטר התייחס בהמשך דבריו ליחסי העבודה שלו עם שר החינוך, נפתלי בנט, ואמר כי הם בקשרי עבודה טובים. הוא אף הסכים עם בנט בנוגע לביקורתו של שר החינוך על רמת ההוראה באוניברסיטאות, "אני מסכים שההוראה וחוויית הלימוד או הערך שהיא מוסיפה צריכות לעבור איזשהו שינוי. אנחנו מקדישים די הרבה זמן לשאלה לאן אנחנו הולכים ואיך אנחנו ממציאים את עצמנו מחדש".

פרופ' קלפטר התייחס גם לתופעת ההטרדות המיניות בקמפוסים, שנמצאת באחרונה במרכז העניין התקשורתי. גם במוסד שנמצא בניהולו פורסמו כמה פרשות של הטרדות סטודנטיות בידי מרצים, אולם ועדות המשמעת הפועלות בתוך האוניברסיטה אינן מפרסמות את שמות המטרידים. לדבריו, ״אנחנו מתייחסים מאוד בחומרה לנושא הזה. יש תהליך ברור של שימוע וכן ועדה ששופטת. המערכת מטפלת בזה באמת, ושומרת קודם כל על פרטיות הצדדים. התהליך הוא מאוד מובנה, הוא מונחה על ידי היועצות המשפטיות שלנו וזו החלטה כמעט משפטית. אבל אני לא מצדיק התנהגות כזאת, אני חושב שאני שלם עם מה שאנחנו עושים כדי למגר את התופעה. יש חוקים ברורים של כפיפות, של מגע. הנורמות הן כמו הנורמות מחוץ לאקדמיה".

סטיוארט הרשקוביץ סגן נשיא המרכז האקדמי לב מסר בתגובה: "עצוב לגלות כי בישראל 2016 יש עדיין מי שחושב כי צריך לכפות את ערכיו על סטודנטים דתיים, ועוד בשם הפתיחות והסובלנות. כשם שהציבור החילוני לא מעוניין בכפיית ערכים דתיים עליו, כך באותה מידה הציבור הדתי לאומי לא מוכן להשלים עם כפיית עמדות חילוניות-ליברליות ומצפה כי יכבדו את עמדותיו.

למעלה מ- 8000 הבוגרים והבוגרות של המרכז האקדמי לב עובדים בחברות ההייטק הטובות בישראל, למדו כולם בהפרדה מלאה ומצליחים לא פחות מאשר סטודנטים באוניברסיטת תל אביב".