לוביסט תרם לאיילת שקד לאחר שהעבירה חוק שמיטיב עימו

בכנסת הקודמת ניסתה איילת שקד לקדם חוק שהיטיב עם 'ארגון המהנדסים והאדריכלים העצמאיים'. כעבור 5 חודשים תרם לוביסט הארגון וידיד המשפחה, לפריימריז של שקד. לשכת השרה: "אין איסור לקבל תרומה בפריימריז"

חדשות כיפה משה ויסטוך 01/09/16 14:36 כח באב התשעו

לוביסט תרם לאיילת שקד לאחר שהעבירה חוק שמיטיב עימו
Yonatan Sindel, פלאש 90, צילום: Yonatan Sindel, פלאש 90

האם שרת המשפטים, איילת שקד, קיבלה תרומה בפריימריז בעקבות הצעות חוק שניסתה לקדם?

כתב 'הארץ' חיים לוינסון פרסם היום כי בכנסת הקודמת, בעודה חברת כנסת, ניסתה שקד ניסתה לקדם הצעת חוק שנוגעת לארגון 'המהנדסים והאדריכלים העצמאיים', בעקבות פנייה של לוביסט הארגון, הח"כ לשעבר ממפלגת 'שינוי', אברהם פורז. פורז המיודד עם אביה של שקד, תרם כעבור חמישה חודשים 10,000 ש"ח לקמפיין של שקד בפריימריז של הבית היהודי.

הצעת החוק שהוגשה ע"י שקד ויריב לוין מהליכוד בשנת 2014, הציעה להעביר תיקון חקיקה שיכניס נציג מטעם הארגון למועצת ההנדסה והאדריכלות, על חשבון המכסה של לשכת המהנדסים. יש לציין כי בהמשך, השרה גילה גמליאל, שכיהנה כחברת כנסת בקדנציה הקודמת, הגישה הצעה שלפיה יוכנסו למועצה שני נציגים של ארגון העצמאיים, ולא אחד כפי שהציעה שקד. בסופו של דבר הכנסת התפזרה והצעות החוק לא קודמו.

בכנסת הנוכחית, מונו שקד, גמליאל ולוין, לשרים מה שמונע מהם לקדם את הצעת החוק. מי שמנסה לקדם אותו היום הוא ח"כ מיואל חסון (התנועה) וח"כ שולי מועלם (הבית היהודי). ההצעה הוגשה ואושרה בוועדת השרים לחקיקה ביולי האחרון. לאחר מכן עברה ההצעה בקריאה טרומית כששרת המשפטים שקד, לא נכחה בזמן ההצבעה במליאה.

פורז אמר לעתון הארץ בתגובה: "משרד הכלכלה בתקופתו של בנט אמר לי 'אתם צודקים אבל כרגע זה החוק'. אם כל משרדי הממשלה היו עושים את מה שמוטל עליהם חברי הכנסת היו מובטלים... אני עומד מאחורי הצעת החוק הזאת. דיברתי עם איילת שקד על זה, בוודאי. העליתי את זה בפניה, אני פניתי אליה. היא החתימה את יריב לוין".

(צילום: פלאש 90)

פורז הוסיף כי "אני חבר של אבא שלה. אין קשר בין התרומה להצעת החוק, אפשר לקשר בין כל דבר לכל דבר. היא קידמה את הצעת החוק עוד לפני שהיו פריימריז. הסברתי לה שזו הצעה נכונה, היא השתכנעה וזה מה שהיא עשתה".

מלשכת שרת המשפטים נמסר כי "השרה שקד קידמה את התיקון המדובר, לאחר שהשתכנעה כי מדובר בתיקון חקיקה נכון, לפיו יתווסף נציג של ארגון המהנדסים והאדריכלים העצמאיים בישראל למועצת המהנדסים והאדריכלים. האיסור המוזכר בכתבה חל על טובת הנאה מכוח חוק המתנות, וכלל לא חל על תרומה עבור התמודדות בפריימריז, עניין המוסדר בחוק המפלגות, וזאת לנוכח העובדה כי במקרה זה חלה שקיפות מלאה, הנתונים מתפרסמים באתר רשמי והתרומה נבדקת על ידי מבקר המדינה, כפי שאכן קרה במקרה זה. חבר כנסת רשאי לקבל תרומה מאיש עסקים בהתמודדות בפריימריז, וקל וחומר שהוא יכול לקבל זאת משתדלן המייצג את אותו איש עסקים. בכוונת השרה לבקש מוועדת האתיקה של הכנסת לחדד את הנקודה הזו בישיבתה הבאה וזאת לטובת המקרים הבאים".

מהלשכה נמסר עוד כי "לעצם העניין, עו"ד פורז חבר אישי של הוריה של השרה שקד, ומשכך ביקש לתרום בעת התמודדותה בפריימריז האחרונים לבית היהודי. השרה בדקה את הסוגיה עם הייעוץ המשפטי לכנסת ומעולם לא נקבע איסור על ידי ועדת האתיקה על קבלת טובת הנאה משתדלן בכל הקשור לתרומה לטובת התמודדות בפריימריז, עניין המוסדר בחוק המפלגות".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן