לא עומדים ביעד: החרדים לא מצטרפים לשרות האזרחי

הממשלה בוחנת הגדלה של התמריצים הכלכליים לחרדים המשרתים בשרות הלאומי-אזרחי, זאת לאחר שהחרדים לא עמדו ביחד שהציבה הממשלה

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 15/02/16 11:08 ו באדר א'

לא עומדים ביעד: החרדים לא מצטרפים לשרות האזרחי
אילוסטרציה ChameleonsEye / Shutterstock.com, צילום: אילוסטרציה ChameleonsEye / Shutterstock.com

גיוס החרדים לשירות האזרחי לא השיג את יעדיו, ובחצי הראשון של שנת הגיוס 2015 (החצי השני של 2015) הצרפו רק 421 תלמידי ישיבות לשירות האזרחי. זאת לעומת יעד שנתי של 1800 (ויעד חצי שני של 900). כלומר מדובר ב-47% בלבד מיעד השירות. כך עולה מנתוני הגיוס לשירות האזרחי שפורסמו השבוע בספר הפרסומים ברשומות.

בעקבות הפער בנתוני היעד שנקבעו בחוק הוחלט בממשלה להקים צוות בין־משרדי כדי לקדם את העמידה ביעדי הגיוס. בראשו, יעמוד מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (במיל') דן הראל. בעבודת המטה לוקחים חלק נציגים ממשרד החינוך, המשפטים, האוצר, אגף כוח האדם בצה"ל ועוד. בין השאר, עלתה על הפרק האפשרות להגדיל את התמריצים הכלכליים למשתתפים בשירות האזרחי־לאומי ולתת להם עדיפות בקבלה לעבודה במשרדים הממשלתיים.

שר שלום ג'רבי, ראש מינהלת השירות לאומי אזרחי, אמר בשיחה ל'כיפה' כי היעדים באמת לא הושגו "היום בשירות האזרחי יש 1450 חרדים, אך עדיין לא הגענו למימוש הפוטנציאל של האוכלוסייה החרדית בשירות האזרחי. אני התרעתי ואמרת זאת בכל דיון".

ג'רבי טען כי קיום ישנו קושי רב בגיוס החרדים לשירות האזרחי שכן הם אינם מקבלים מספיק תמריצים "ברגע שעבר חוק השיוויון בנטל, נאמר כי מי שעבר את גיל 22 אינו חייב להתגייס. עוד נאמר כי מי שנמצא בין הגילאים 18- 22 באותה התקופה שהחוק עבר, יכול ללמוד בישיבה עד גיל 24 ואז לקבל פטור מהגיוס. כבר נוצר מצב שאין צורך להתגייס. למה שחרדי ירצה לעשות שירות אזרחי אם הוא יכול ישר לקבל פטור?".

ג'רבי דיבר גם על התמריץ הכלכלי "בשירות האזרחי המתנדבים מקבלים 1,600 שקלים בחודש. אך בצבא הם מקבלים 5,600 שקלים. שלא לדבר על אלו שבכלל לא מתגייסים, נשארים ללמוד בישיבה ויכולים להגיע בחודש להכנסה של 2,000 שקלים. אם זה המצב, אני באמת לא יכול לעמוד ביעדים".

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושיוויון, עו"ד אורי רגב אמר בתגובה שזהו מחדל שנמשך שנים רבות "חמור לא פחות ששורת גורמים, כולל חדו"ש ומנהלת השירות האזרחי, הזהירו שזה בדיוק מה שיקרה אם יענק פטור גורף לתלמידי הישיבות ("ריקון הבריכה"). מחוקקי חוק הגיוס ידעו והתעלמו".

לדברי רגב, "הנתונים שלפיהם צה"ל עומד ביעדים שלו יוצרים מצג שווא כאילו יש עמידה ביעדי השירות לחרדים. בפועל הכוונה היתה לעמידה משותפת ביעדים בשני סוגי השירות. העובדה שמחדל כל כך קשה עובר בממשלה הזאת ללא זעזוע מעידה על הנטישה המוחלטת שהיא נטשה את ערך השיוויון בנטל".

בצה"ל פועלים רבות כדי לפעול למען גיוס חרדים, על ידי הפעלת מגייסים, פתיחת יחידות ומסגרות נוספות לשירות חרדים וקיום מסעות הסברה. רק בימים האחרונים פורסם סרטון של משרד הביטחון, המראה כיצד בוגר מסלול "נצח יהודה", שרובו קרבי, מהווה "שידוך מוצלח" וטוב יותר מצעירים חרדים אחרים. בחדו"ש קראו להקצות כספים להעסקת מגייסים לשירות האזרחי, בדומה למתכונת שנערכת בצבא לטובת גיוסם של חרדים ליחידות הצה"ליות.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן