כך תשמרו על ארבעת המינים

הרב מנחם בורשטיין מזהיר: אל תכניסו את האתרוג למקרר, עטפו את הלולב בניילון והחליפו מדי פעם את הערבות. כל הטיפים

חדשות כיפה אורי פולק 10/10/11 15:43 יב בתשרי התשעב

כך תשמרו על ארבעת המינים
RonAlmog-cc-by, צילום: RonAlmog-cc-by

בהתקרב חג הסוכות ובהתמלא שווקי ארבעת המינים במוכרים ובקונים, מתרבות גם השאלות ההלכתיות סביב ארבעת המינים: כיצד שומרים עליהם? איך לא "מתייבשים" יחד עם הערבות או ההדסים וכיצד הכי נכון לשמור על האתרוג?

הרב מנחם בורשטיין, ראש מכון "פועה", מזהיר את הציבור כי אחסון של האתרוג במקרר עלול להביא ל"כוויות" קור באתרוג, אשר בדרך כלל פוסלים אותו הלכתית, כבר בימים הראשונים של החג. "אין שום צורך לשמור את האתרוג במקרר בוודאי לא השנה, כשראש השנה ושבת מחוברים והמקרר בכל הבתים, אבל בכולם, עמוס לעייפה. כך קורה שהאתרוג השמור נדחף לקצה המקרר ומקבל מכת קור. אמנם, ברוב המקרים הכוויה אינה פוסלת אבל מורידה משמעותית מההידור", מסביר הרב בורשטיין.

לטענתו, לצורך שמירת האתרוג אין צורך במקרר ומספיק שהאתרוג לא יהיה נתון תחת שמש ישירה או במקום חם. "אפשר להשאירו בקופסתו אך להגן עליו בפשתן או צמר גפן או דברים אחרים המגנים מפני טלטלות. יש המכניסים את האתרוג לשקית ניילון שמצד אחד שומר עליו יותר אך אם האתרוג "מזיע" הוא עלול להינזק", מציין הרב בורשטיין ומציע כי מי שמעוניין לשמור על האתרוג לשנה הבאה צריך להכניס אותו לשקית ניילון בוואקום ולהניחו במקום קריר ומוצל. לדבריו, "אם אין באתרוג איזו מחלה הוא עשוי להחזיק שנה שלמה".

באשר ללולב, הרב בורשטיין טוען כי הוא "צריך להישאר במקום מוצל וקריר ויש לעוטפו בניילון". הוא מציע כי ניתן לשמור את הלולבים בניילונים המשווקים לצורך נשיאתו, אך מדגיש כי "צריך לבדוק שאכן הרוכסן נסגר כראוי". גם את אריזת הניילון מציע הרב בורשטיין לחדש מדי פעם, כדי לשמור על האפקטיביות שלה.

הרב בורשטיין מציין כי "ניתן גם לשמור על הלולב, בשיטות הישנות, על ידי עיטוף במגבת רטובה, אך יש להיזהר מעובש ומכיפוף הלולב בעת הרמתו עם המגבת".

"ההדסים יכולים להישמר בניילון אטום במקום קריר ומוצל, או בתוך הניילון הרגיל המשווק לנשיאת ארבעת המינים", מציע הרב בורשטיין, שטוען כי "עדיף בכל יום לשלוף את ההדסים ולהכניסם לשקית ניילון ולהניח במקרר במקום המתאים לירקות". כמו ההדסים, גם לגבי הערבות מציע הרב בורשטיין כי כדאי להוציאם מהמנשא אך להיזהר מפני תלישת עליהם ועל כן כדאי, לדעתו, להחליף כמעט מדי יום את הערבות.

"אם הערבה נראית חצי יבשה ניתן ל"החיותה" ע"י שמשרים אותה בגיגית מים למספר שעות", מציע הרב בורשטיין. הוא הוסיף והמליץ כי "כאשר מכניסים את ארבעת המינים לנרתיק הניילון כדאי להכניס את הערבות בצד הרוכסן ולהיזהר שלא יתפסו בו".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן