כיתוב על שקיות סנפרוסט מבלבל את הרוכשים

בשל ניסוח על השקיות הבינו רוכשים כי מכון התורה והארץ מספקים שירותי הכשר לחברת סנפרוסט. מכון התורה והארץ: "מספקים שירותי מעבדה בלבד". הרב ויטמן: "הכל נעשה בתיאום ובאישור. אין שום בעיה עם הכיתוב"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 07/07/15 16:26 כ בתמוז התשעה

כיתוב על שקיות סנפרוסט מבלבל את הרוכשים
דוברות, צילום: דוברות

לא מעט דתיים רוכשים את מוצרי הירקות הקפואים של חברת סנפרוסט, תוך שהם נשענים בין היתר על כיתוב בולט בשקית "ליווי, גידול ובדיקות מדגמיות מכון התורה והארץ", מכיוון שמדובר במכון מוכר אשר מפקח בין היתר על מוצרי חסלט, אך מתברר כי הכיתוב מבלבל את הרוכשים, שכן צרכנים רבים מאמינים כי מדובר בכשרות של המכון, כשבפועל לא כך הדבר. יש לציין כי בכל אופן לא מדובר בשאלה לגבי כשרות המוצרים, שכן אין בעיה בכשרות, אלא בבלבול של הצרכנים בשאלה האם תנובה מספקת את הכשרות או מכון התורה והארץ.

בפניה שהגיעה לידי 'כיפה', תוהה אדם באשר למוצר תפרחות ברוקולי, כשהוא מבקש ממכון התורה וארץ, "אשמח מאוד אם תוכלו לומר לי אודות הליווי והאם ניתן להערכתכם לאכול ממוצר זה ללא בדיקה או ללא בדיקה קפדנית. האם מוצר זה בגדר "חזקה שאין בו תולעים"?, מכיוון שלפחות על פי הכיתוב המצוין על גבי האריזה נראה כאילו מדובר בפיקוח של המכון".

בתשובה לשאלה, ענה הרב יהודה עמיחי, ראש המכון, כי "מעבדת מכון התורה והארץ עשתה את הבדיקות הטכניות של המוצר, כמו כן נעשו בדיקות מדגמיות. המעבדה נותנת שירותים להרבה חברות המבקשות שירות מסוג זה".

"המוצרים (כרובית וברוקלי) אינם תחת כשרות של מכון התורה והארץ, ההנחיות ההלכתיות הן של הרבנים נותני הכשרות (הרב זמיר והרב בן אליהו), הם מחליטים איזה אחוז נגיעות נכנס למפעל ואיזה אחוז יכול להיות ביציאה, כך שכל הפרטים הללו אין לבקשם במכון התורה והארץ אלא אצל הרבנים שליט"א נותני הכשרות", הבהיר הרב עמיחי.

(צילום: טליה פרץ)

"לצערי, בסיכום עם חברת סנפרוסט הוצאנו הנחייה שיציינו על השקית שהבדיקות הן של "מעבדת מכון התורה והארץ" ואינני יודע כיצד שונה הכיתוב על גבי השקיות "למכון התורה והארץ" (בהשמטת מעבדת) , דבר שכנראה גרם לכבודו לטעות. אני מתנצל על כך, אי"ה הדברים ישונו לקראת עונת השיווק הבאה", הוסיף הרב עמיחי.

בשיחה עם בכיר במכון התורה והארץ עולה כי לא מדובר בפניה יחידה בנוגע לכיתוב זה, אשר נמצא במקום בולט על אריזת המוצר, מתחת להכשר, דבר אשר גורם לצרכנים לחשוב שהכשרות הינה מטעם מכון התורה והארץ. לדבריו, אין שום בעיה מבחינת הירקות, ככל שמדובר בבדיקת החרקים, אך מכון התורה והארץ מספק שירותי מעבדה בלבד ולא שירותי כשרות.

חשוב לציין כי כל המעורבים בעניין מבהירים שהמוצרים הינם בדוקים ואין בעיה לרכוש אותם, וכי הדיון המדובר הינו בשאלה האם המכון מספק שירותי כשרות או לא.

"הכיתוב נעשה בתאום מלא עם מכון התורה והארץ ורק לאחר קבלת אישורם", הגיב לדברים רב תנובה הרב זאב ויטמן, בשיחה עם 'כיפה'. "ההחלטה האם לאשר לשיווק הינה בהתאם לנהלי הרבנות הראשית הדורשת נגיעות פחות ממיעוט המצוי באופן שלא יחייב בדיקה מבחינה הלכתית. הרב בן אליהו אחראי על מילוטל ולא קשור לסנפרוסט. הניסוח הוא ליווי הגידול ובדיקות מדגמיות מכון התורה והארץ וזה ניסוח מדויק המשקף בדיוק את האמת והמציאות. וסנפרוסט משקיעה מאות אלפי שקלים כל שנה כדי לעמוד בנהלי הרבנות בנוגע לכשרות הברוקולי והכרובית". לדברי הרב ויטמן, בכל אופן מדובר במוצר ברמת פיקוח גבוהה ואין בעיה בנושא הכשרותי של המוצר. עוד הוסיף כי אם מכון התורה והארץ יבקשו לשנות את הכיתוב הדבר יתאפשר, אך כרגע לא התקבלה פניה בנושא.

בשיחה עם 'כיפה' אמרו בכירים בתנובה, המחזיקה את מותג סנפרוסט כי מדובר באי הבנה מכיוון שהכיתוב נעשה בשיתוף עם מכון התורה והארץ, ולא ברור מדוע ישנן תלונות בנושא. לראיה, סיפקו בתנובה את האישור על הכיתוב.

תגובת מכון התורה והארץ: "מכון התורה והארץ נותן שירותי מעבדה לבדיקת חרקים למגוון חברות בארץ, המכון אינו נותן כשרות. חברת סנפרוסט שכרה את שירותי מעבדת מכון התורה והארץ לבדיקת שטחי הכרובית והברוקולי לאורך כל הגידול, לבדיקת השטחים לפני קטיף, וכמו כן חברת סנפרוסט שלחה בדיקות מהברוקולי והכרובית לאחר הייצור למעבדת מכון התורה והארץ. מעבדת מכון התורה והארץ העבירה את הממצאים לרבנים נותני ההכשר והם אלו שקיבלו את ההחלטות. הניסוח הנוכחי מטעם החברה על מוצריה, נעשה ללא תאום עם מכון התורה והארץ".

מסנפרוסט נמסר בתגובה: "מכון התורה והארץ מלווה את תהליך הגידול של הברוקולי במפעלי סנפרוסט וכמו כן עורך בדיקות מדגמיות למוצר כמצוין על האריזה במקום המיועד לכך".