יו"ר איגוד המכינות ל'כיפה' על המכינות בתכנית אופק: מחזירות אותנו לשנות ה-50

מוסדות תכנית אופק, המיועדים לחניכים בעלי רקע סוציו-אוקונומי נמוך, טוענים לאפליה בינם לבין המכינות הקדם צבאיות בנושא התקצוב. דני זמיר טוען שבמתכונתם הנוכחית אין שום סיבה שמשרד הביטחון יתקצב אותם ואומר ל'כיפה' כי "יש לעודד אותם להפוך למכינות קדם צבאיות אמיתיות"

חדשות כיפה משה ויסטוך 17/01/17 17:03 יט בטבת התשעז

יו"ר איגוד המכינות ל'כיפה' על המכינות בתכנית אופק: מחזירות אותנו לשנות ה-50
יעקב פייגלין, צילום: יעקב פייגלין

לאחרונה עלו טענות מכיוון מכינות קדם צבאיות-חצי שנתיות, המוכוונות לתלמידים מהפריפריה, לפיהן משרד הביטחון אינו מתקצב אותן ובכך הוא מנציח את הפערים החברתיים ומונע מאותם תלמידים הזדמנות שווה להצליח. מנכ"ל מועצת המכינות הקדם צבאיות דני זמיר חולק על הטענות ואומר שבמתכונת הנוכחית המוסדות האלה חוטאות למטרתן ולא זכאיות למימון המדובר.

רשת מכינות אופק הוקמה על ידי הסוכנות היהודית, במטרה להעניק מענה לקבוצות שונות בחברה הישראלית לקראת שירות צבאי. הרעיון של המכינות בנוי על דחיית שירות במספר חודשים, עד חודש מרץ, מבלי לדחות את השירות הצבאי בשנה שלמה. כיום מדובר בארבע מכינות שמתוקצבות ע"י הסוכנות היהודית והחל מהשנה שעברה גם ע"י משרד החינוך.

בראיון ל-ynet אמרה היום (ג') מיכל ברקאי-ברודי, נציגת איגוד מכינות אופק, כי המכינות שהיא מייצגת אינן מקבלות תקצוב ממשרד הביטחון, כפי שמקבלות המכינות הקדם צבאיות האחרות. לטענתה מדובר במצב שמנציח את הפערים החברתיים שלשיטתה "יגרמו במידה רבה לנתיב חיים שמוכתב מראש".

ברקאי-ברודי הוסיפה ואמרה: "כשהתגייסתי לצבא בתור מפקדת גיליתי שבזמן שבנות כמוני שגדלו עם הזדמנויות באמת קיבלו את ההזדמנות לשירות צבאי משמעותי ואחריו לחיים של עשייה משמעותית, בעוד שחיילות שלי שהגיעו מהפריפריה הסוציואקונומית של מדינת ישראל לא קיבלו הזדמנות. כדי שנוכל לגדול ובאמת באמת לשנות את מסלול החיים של בני נוער מכל החברה הישראלית אנחנו חייבים תקצוב".

חברת הכנסת מירב בן ארי מכולנו,התראיינה גם היא בנושא והבטיחה שתפעל במטרה להגדיל את מימון המוסדות האלה ע"י המדינה, "פניתי גם לשר האוצר ולשר הביטחון. אני לא מתכוונת להרפות ממשרד הביטחון. הוא צריך לקחת אחריות על מכינות אופק. פגשתי את השר ליברמן בשבוע שעבר והובטחה לי תשובה. כרגע הרחבנו להם בעוד שלושה מיליון שקל את התקציב ממשרד החינוך ובחודשים הקרובים אנחנו מתכוונים לפעול עד שנגדיל את המימון".

(צילום: צילום מסך מהפייסבוק)

דני זמיר, ראש המכינה הקדם צבאית רבין ומנכ"ל מועצת המכינות הקדם צבאיות, מסרב לקרוא למוסדות האלה מכינות וטוען שישנם בעיות חינוכיות רבות במבנה שלהם. ל'כיפה' אומר זמיר כי "אין מכינות חצי שנתיות וכל המהלך הזה זה דבר שהוא ממש לא מובן. המוסדות שנכנסים תחת ההגדרה של מכינה הם רק כאלה שפועלות ברמה השנתית, כל השאר קוראים לעצמם מכינות כנראה משיקולים מותגיים. המכינות הקדם צבאיות מאוגדות כולם במועצת המכינות באופן וולונטרי וללא כל חיוב. יש 52 מכינות חלקן תורניות וחלקן כלליות.

לטענתו, המכינות הותיקות מספקות את המענה לתושבי הפריפריה ולאנשי האוכלוסיות המוחלשות, "בקהל של המכינות הקדם צבאיות, כשליש מהחניכים מגיעים מהפריפריה הכלכלית-חברתית, כשזה בולט יותר במכינות התורניות שם יש ציבור מסורתי גדול יותר מהפריפריה".

ומה לגבי שכר הלימוד של מי שמתקשה לשלם?

"חלק מהתלמידים מגיעים מסביבה מוחלשת ודלה מבחינה כלכלית, אך כולם עם פוטנציאל גדול ויכולות מנהיגותייות רבות. לכן שליש מהם לא משלמים שכר לימוד מלא. הם מקבלים מלגה שמתקצבת להם בין 20 ל-100% מהתשלומים השנתיים".

זמיר מדגיש את ההבדלים בין המכינות השנתיות למוסדות שמפעילות תכניות חצי שנתיות. לטענתו, "כדי לקיים תכנית חינוכית עבור נערים ונערות, גם אם יש להם יכולות טובות, נדרשת שנה וברור שחצי שנה לא מספיקה. חצי שנה אמנם עדיפה מכלום, אך פרק הזמן הזה אינו מספיק למהלך משמעותי". לדבריו, "הוכח במחקרים שבוגרי מכינות שנתיות מצליחים לממש את היכולות שלהם לא רק בצבא, אלא גם לאחר מכן, בשירות הציבורי ובחיי הקהילה. לכן צריך לפתוח כמה שיותר את שערי המכינות האלה עבור נוער מסביבה מוחלשת".

מייסד מכינת רבין סובר שהמוסדות החצי שנתיות, דוגמת תכניות אופק, לא תורמים בקידום החברה, "המוסדות האלה מחזירים את תהליך ההסללה של שנות ה-50. אם בעבר היית נולד למשפחה מזרחית בפריפריה, היית הולך ללמוד רתכות ונגרות וכל מיני מקצועות צווארון כחול בלי שום קשר ליכולות שלך. היום אם אתה נולד באותו מקום אז מתעלים אותך למכינות החצי שנתיות וכאילו אומרים לך שהמכינות הקלאסיות הן לא בשבילך וזה פשוט אבסורד שמדינת ישראל חוזרת למקומות האלה".

זמיר לא קורא לסגירת תכנית אופק, אך הוא חושב שיש צורך להכניס בהם שינויים רבים, "אני לא בעד לסגור שום תכנית, גם לא את המוסדות הקיימים החצי שנתיים, אבל אני בעד להפסיק לעודד אותם ולהפסיק לפתחם. במקום זה יש לעודד אותם להפוך למכינות קדם צבאיות אמיתיות ואז מי שיעמוד בתנאים שאנחנו עומדים, יהיה זכאי למלוא התקצוב ממשרד הביטחון".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן