יהודי איראן הצביעו בבחירות לפרלמנט בטהרן

הקהילה היהודית באיראן הצביעה בבחירות שנערכו ביום שישי והביעה את תמיכתה בשלטונו של הנשיא חסן רוחאני שלדבריה מיטיב עמה לעומת קודמו

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 28/02/16 10:15 יט באדר א'

יהודי איראן הצביעו בבחירות לפרלמנט בטהרן
Mansoreh / Shutterstock.com, צילום: Mansoreh / Shutterstock.com

גם יהודי איראן הצביעו ביום שישי האחרון בבתי הכנסת בבחירות הראשונות שעורכת מדינת האייתולות מאז הסכם הגרעין שחתמה עם המעצמות בקיץ האחרון. כבר עתה עם פרסום התוצאות הראשוניות נראה כי מעמדו של הנשיא חסן רוחאני, שנחשב בעיני רבים לאיש המחנה המתון באיראן התחזק משמעותית, אל מול המחנה הקיצוני המשמר את העוינות הרבה למערב.

הבחירות היו לפרלמנט האיראני ול"מועצת המומחים", גוף שאליו נבחרים אנשי דת ושאחראי בין השאר על מינוי המנהיג העליון הבא של איראן. קרוב ל-55 מיליון מבין 80 מיליון אזרחי איראן הם בעלי זכות הצבעה בבחירות האלה ואחוז ההצבעה היה גבוה למדי.

על פי הדיווחים בסוכנות הידיעות AP, יהודי איראן תומכים בנשיא רוחאני שלטענתם הקל עליהם את החיים אל מול החיים תחת שלטונו של אחמדניג'אד. כיום מתגוררים באיראן כ-20 אלף יהודים

"הממשלה יותר קשובה לתלונות ולבקשות שלנו, ואנו מחשיבים זאת כצעד חשוב קדימה", אמר חומיון סמיחה, מנהיג התאחדות הארגונים היהודיים בטהראן ל-AP. "תחת שלטונו של הנשיא לשעבר אחמדינג'אד, אף אחד לא הקשיב לנו ובקשותינו נפלו על אוזניים ערלות".

הקהילה היהודית חשה באיום תחת שלטון אחמדינג'אד, שכינה את השואה "מיתוס" וב-2006 מימן ועידה שדנה בשאלה אם שואת היהודים במלחמת העולם ה-2 כלל התקיימה. סגנו, רזה רחימי, האשים פעם כי היהודים כולם הם סוחרי סמים.

אולם כאמור, מאז נכנס רוחאני לתפקיד הנשיא בשנה שעברה, יהודים באיראן משבחים את התמיכה לה הם זוכים. ממשלתו התירה לבתי ספר יהודים להיסגר בשבתות. רוחאני הקצה כ-400 אלף דולר לבית חולים יהודי בטהראן, והזמין את המחוקק היהודי היחיד במדינה להתלוות אליו לעצרת האו"ם בניו יורק בשנה שעברה.

כמובן, שצריך לקחת את דברי הקהילה היהודית באיראן לתקשורת העולמית בעירבון מוגבל שכן הם לא היו מעזים להשמיע קול ברור כנגד הנשיא המכהן שיכול לגזור את גורלם לשבט או לחסד על פי ראות עיניו.