חשיפה: מכון פוע"ה בפסק הלכה תקדימי המתיר השתלות רחם

ההלכה מקדימה את הרפואה: השתלת רחם הוא הליך נדיר בעולם אך במכון פוע"ה כבר קבעו: הוא מותר הלכתית. אמא תוכל לתת את רחמה לבתה והילד יהיה של הבת. גויה תוכל לתרום ליהודיה והילד יהיה יהודי

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 16/01/17 18:10 יח בטבת התשעז

חשיפה: מכון פוע"ה בפסק הלכה תקדימי המתיר השתלות רחם
יחצ מכון פועה, צילום: יחצ מכון פועה

בשנים האחרונות תחום השתלת האיברים התפתח עד כדי הצלחה של השתלת רחם. לפני כשנתיים אישה שוודית שנולדה ללא רחם הייתה הראשונה שהצליחה להרות לאחר שעברה השתלה מוצלחת של רחם שתרמה לה חברתה.

תחום השתלות הרחם הוא עוד בחיתוליו בעולם כולו והמושתלות צריכות לצרוך כמות גבוהה של תרופות להורדת תפקודה של המערכת החיסונית על מנת שזו לא תדחה את האיבר המושתל, מאידך תרופות אלו עלולות להיות מסוכנות בזמן הריון, עד היום דווח רק על מקרה אחד בו מושתלת רחם הצליחה להחזיק היריון וללדת, בניתוח קיסרי, עובר בריא.

הדיון ההלכתי בכל הנוגע להשתלת רחם היה מצומצם ביותר עד היום, בעיקר משום שמדובר היה בשאלה שאינה ישימה במציאות ומתוך שכך לא נידונה בבתי המדרש. מכון פוע"ה צועד כעת בראש המחנה ומבהיר כי השתלת רחם בגופה של אישה עקרה על מנת שתוכל ללדת- מותרת הלכתית.

כנס מכון פוע"ה לרבנים ואנשי מקצוע ייערך ביום רביעי הקרוב בבית הארחה בית וגן בירושלים, בכנס יחשוף ראש המכון, הרב מנחם בורשטיין, את העמדה ההלכתית של המכון ביחס להשתלת רחם ומדוע אין חשש בהשתלת רחם מבחינת דעת תורה.

אחת מכל 5,000 נשים נולדת ללא רחם כתוצאה מתסמונת מאייר-רוקיטנסקי שגורמת להתפתחות לא תקינה של אברי הרבייה אצל האישה. מרבית הניסיונות להשתלות רחם עד כה נעשו על נשים הלוקות בתסמונות. ההתקדמות בתחום ההשתלות מעניקה תקווה גם לנשים שאיבדו את רחמן עקב מחלת הסרטן.

הסוגייה אומנם רחוקה כעת מהמציאות היום יומית של נשים דתיות בישראל שאינן מסוגלות ללדת אך באופן מפתיע מדובר במקרה נדיר- בו הפסק ההלכתי מקדים את האפשרויות הרפואיות.

בעוד יומיים ישטחו רבני מכון פוע"ה את הטענות ההלכתיות שנשמעו סביב הסוגיה של השתלת רחם ואת הסוגיות הסבוכות בהם העמיקו על מנת להגיע לפסיקה. אחד החששות שעלו בפני המכון הוא שבעלת הרחם תחשב לאימו של הוולד, ובכך, בדומה לאישה היולדת באופן עצמאי על ידי לקיחת תרומת זרע, גם בלקיחת רחם מאישה אחרת יהיה קיים חשש לאיסורי עריות ולנישואי אחים שלא מתוך ידיעה בעתיד.

לאחר עיון הלכתי במקורות פסקו רבני המכון כי "לכל השיטות, אישה שעברה השתלת רחם, הרתה וילדה, נחשבת כאמו של הוולד ללא פקפוק. מכיוון שכך, אין לאסור זאת מחמת חששות בענייני יוחסין ועריות, שאינם קיימים" כך מסביר הרב בורשטיין.

חשש נוסף שדנו בו רבני המכון הוא איסור סירוס. האם הוצאת רחם מגופה של אישה אחת על מנת להשתילו בגופה של אחרת אינו נחשב לסירוס האישה ממנה נלקח הרחם? הרב בורשטיין עונה כי "יש להתיר תרומת רחם למרות החשש לסירוס, כשתורמת הרחם עברה את גיל הפוריות, כיוון שאין בה איסור סירוס. יש לצרף את העובדה שלרוב הפוסקים איסור סירוס הוא מדרבנן, והתירו איסורי דרבנן לתיקון אבר מאברי הפוריות. כמו כן יש סוברים שמותר לכתחילה לסרס אישה לתועלת".

בנוסף מסביר הרב בורשטיין כי "אין לאסור את תרומת הרחם מחשש חבלה וסיכון, כיוון שאיסורים אלו הותרו לצורך".

הכנס מתקיים במסגרת מערך הכנסים שעורך מכון פוע"ה ומציג לרבנים מכהנים ולאנשי מקצוע את החידושים הרפואיים וההלכתיים בנושאי פוריות, גניקולוגיה, גנטיקה, הריון, לידה, טהרת המשפחה וכדומה. כמו-כן, לספק מענה לשאלות שנשאל הרב ע"י קהילת פוניו ומתן כלים יישומים לייעוץ והכוונה לגורמים מקצועיים.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן