ח"כ יוגב נגד האקטיביזם השיפוטי

די 9 חקיקתי: הצעת חוק חדשה רוצה להילחם ב-"דיקטטורה של בג"ץ". על הפרק, ביטול סמכויות בית המשפט לבטל חוקים שנחקקו על ידי הכנסת

חדשות כיפה משה ויסטוך 12/02/17 07:29 טז בשבט התשעז

ח"כ יוגב נגד האקטיביזם השיפוטי
גב האומה, ערוץ 10, צילום: גב האומה, ערוץ 10

הצעת חוק שתונח השבוע על שולחן הכנסת, מבקשת לבטל את המהפכה החוקתית של נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרון ברק ולמנוע מבג"ץ לבטל חוקים של הכנסת.

מי שחתום על הצעת החוק הוא ח"כ מוטי יוגב שנענה לפנייה של תנועת 'דרך חיים' שמנהלת לאחרונה קמפיין מחאה כנגד מה שהם מכנים התערבות בית המשפט העליון בהחלטות הרשויות הנבחרות.

בדברי ההסבר בחוק הסבירו היוזמים כי ההצעה מבקשת לאמץ מודל הדומה לזה הנהוג באנגליה. על פי המודל רשאי ביהמ"ש העליון להצביע על סתירה בין הוראת חוק רגיל לחוק יסוד, אך אין הוא רשאי להכריז על בטלות חוק והדבר נתון לשיקול דעתה של הכנסת, שיכולה לתקנו, לבטלו או להשאירו על כנו כפי שהוא.

מעבר לח"כ יוגב, גם ח"כ דוד ביטן וח"כ יהודה גליק מהליכוד וח"כ ישראל אייכלר מיהדות התורה צירפו את חתימתם להצעת החוק ולפי התנועה, צפויים לחתום עליה השבוע חברי כנסת נוספים.

מתנועת 'דרך חיים' שיזמה את הצעת החוק נמסר: "שוב ושוב אנו נתקלים בקושי של נבחרי הציבור להוביל את המדיניות שבשמה נבחרו בגלל בג"ץ שתוקע להם מקלות בגלגלים. תושבי דרום תל אביב, המתיישבים ביהודה ובשומרון, הציבור החרדי - כולם נפגעים מהדיקטטורה של בג"ץ. הגיעה כבר מזמן העת שהכנסת תפעל להחזרת הסמכויות שנגזלו ממנה בידי בג"ץ ותפסיק את המצב שבו שופטים המייצגים אחוז זעום מהציבור קובעים עבור כולנו מה נכון ומה לא, מה מוסרי ומהי עוולה".

עו"ד אורי צפורי, ראש התא המשפטי של תנועת דרך חיים: "אני חושב שמדובר בהצעה חשובה והכרחית. ביהמ"ש העליון עשה מחטף בשנת תשנ"ו (1995). אין תקדים בעולם למצב שבו ביהמ"ש מכריז על מעמד על-חוקי של חוקים ונוטל לעצמו סמכות לביקורת שיפוטית על חוקים, ללא קיומו של מסמך חוקתי שלם וללא הסמכה מפורשת בחוק. אם עד כה פירש בג"צ את שתיקת הכנסת כהסכמה למהפכה החוקתית, הרי שהצעה זו מבהירה כי העם ונציגיו אינם מקבלים את המהלך. ככל שהציבור מעוניין בביקורת שיפוטית על החקיקה הרי שמהלך כזה יתכן רק במסגרת גיבוש חוקה שלמה שתהא לגביה הסכמה חברתית רחבה".

ח"כ מוטי יוגב שחתום על החוק מסר: "החוק הבא לבטל את יכולת הבג"ץ לבטל את חקיקת בית הנבחרים של העם, בא להשיב את הדמוקרטיה למדינת ישראל. כך היה נהוג עד לפני 20 שנה, כך נהוג במדינית מתוקנות וכך ראוי שיהיה החוק במדינת ישראל היהודית והדמוקרטית."

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן