חוקר דת מוסלמי: למוסלמים אין קשר להר הבית

דברים שאמר הסופר והחוקר הדת המצרי, יוסף זידאן, מעוררים תסיסה בעולם המסולמי לאחר שקבע שלאיסלם אין קשר להר הבית ושמסגד אל-אקצא המקורי נמצא בכלל בערב הסעודית

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 06/12/15 12:07 כד בכסלו התשעו

חוקר דת מוסלמי: למוסלמים אין קשר להר הבית
Yonatan Sindel, פלאש 90, צילום: Yonatan Sindel, פלאש 90

האם המאבק סביב הר הבית אינו מאבק דתי? דעה מעניינת ושונה נשמעה השבוע מפיו של הסופר המצרי הנודע ד"ר יוסוף זידאן, שספרו "עזאזל" תורגם לעברית. לטענתו של זידאן אל אקצה המוזכר בקוראן אינו כלל הר הבית, "אל אקצה לא שלנו. המסגד בירושלים לא היה קיים בימי מוחמד וירושלים לא נקראה בכלל בזמנו אל קודס אלא איליה קיפטולינה", מסביר זידאן שמשמש גם כחוקר דתות ומרצה באוניברסיטת אלכסנדריה שבמצרים.

זידאן מציין כי פירוש המילה "אל אקצה" היא - הקיצון. הוא מציין כי ירושלים לא מוזכרת בקוראן אלא אל אקצה שכאמור במאה השמינית לספירה לא הייתה כל שמה של ירושלים. "אל אקצה נמצא בכלל בערב הסעודית וכל הקישור של ירושלים לנושא הוא אך ורק לצרכים פוליטיים", קבע זידאן.

גישתו השנויה במחלוקת של זידאן, שמדגיש כי אין בין היהודים למוסלמים מלחמת דת אלא אך ורק עירוב של הנושא בשל הפוליטיקה, מרגיזה רבים בעולם הערבי שטוענים כי הוא טועה לחלוטין בדבריו וכי מסגד אל-אקצא בירושלים הוא מקורי ומוחמד ביקר בו ומעולם לא עמד במקום בית מקדש יהודי.

כזכור, בשבוע שעבר קיבלה ההיסטוריה היהודית של ירושלים חיזוק משמעותי באמצעות חותם של המלך חזקיהו התגלתה למרגלות הכותל הדרומי בהר הבית בהר עופל, בחפירות של האוניברסיטה העברית בירושלים. הטביעה הנדירה הוטבעה במסמך שנכתב על פפירוס ונשמר מגולגל וקשור בחוטים. יחד עם החותם הזה נמצאו עוד 33 חותמות, חלקן נושאות שמות עבריים ועל גבן סימני אריג וחוטים עבים, שככל הנראה חתמו מוצרי מזון. בנוסף נתגלו בחפירה חרסים רבים, דוגמת צלמיות וחותמות. אלו כאמור מתוארכים הרבה הרבה לפני שמוחמד החליט לספר על "הנחיתה" באל אקצה.