חגית משה: "השכנים מעדיפים את הרעש של הסילבסטר עם סמים"

חגיגות שבת הארגון ב'עזרא' בירושלים נעצרו על ידי המשטרה בגלל תלונות של תושבים. קצין משטרה החרים את הרמקולים ועצר את ריקוד הדגלים באמצע. המשטרה:"חגית משה לא קובעת אם המוזיקה הייתה בגובה סביר. מי שקובע זה השוטר"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 01/01/17 13:12 ג בטבת התשעז

חגית משה: "השכנים מעדיפים את הרעש של הסילבסטר עם סמים"
תנועת עזרא, צילום: תנועת עזרא

מאות חניכי והורי תנועת הנוער 'עזרא' מסניף מרכז ירושלים המתינו אתמול בערב (מוצאי שבת) בקור בזמן שמשטרת ישראל מנעה את קיום אירועי השיא של חודש הארגון של תנועת הנוער הדתית 'עזרא' בשל תלונות של שכנים בנוגע לרעש. מדובר באירוע שהיה אמור להתחיל בשעה 20:00 את האישורים הנדרשים מהעירייה ומהמשטרה ועמד בדרישות החוק. שוטר שהגיע למקום בעקבות תלונות של שכנים טען בפני סגנית ראש העיר ירושלים, חגית משה, שנקראה למקום על ידי הורים לחניכי התנועה, כי המוזיקה שהפעיל הסניף לא עמדה תחת ההגדרה של 'שמיעה סבירה'.

"יש שם התנכלויות של תושבים שרוצים שיהיה שם שקט, שלא יהיו שם ילדים, מעדיפים כנראה את הרעש של הדיסקוטקים של הסילבסטר עם סמים ואלכוהול וכשהנוער עסוק בערכים חינוכיים אז זה מפריע להם" אומרת בכעס סגנית ראש העיר ל'כיפה'. "זה היה ב-20:30 בערב, אני לא מדברת על 23:00 בלילה. האירוע התעכב ורק התחיל ב-21:00 אבל הוא הסתיים לפני 23:00 בלילה, הם עמדו באישורים שהם קיבלו".

משה מספרת כי השוטר שהגיע למקום טען כי המוזיקה אינה עומדת ברף של שמיעה סבירה "באוזן הסבירה זה נשמע גבוה" טען השוטר, משה התעמתה איתו והסבירה ל'כיפה' כי "מדובר במערכת ההגברה הכי צ'וקומוקו שיש. אלה לא מסיבות הרחוב שברחוב יפו. אבל מכיוון שזו תנועת נוער דתית ומכיוון שזה רק תנועת נוער ולא חבר'ה שעושים בלאגן, אז לא מאפשרים להם לקיים את חודש הארגון שלהם, פשוט שערורייה".

"הוצאתי מכתב למנהל המחוז ולראש העיר לעשות בדיקה ובירור של ההתנהלות אתמול. אנחנו כרגע מתעסקים עם חוק הרעש העירוני, אני אבקש לקבל הבהרות כדי לוודא שדברים כאלה לא יחזרו על עצמם" מדגישה משה.

משה מסבירה כי היא הוזמנה לנאום בפתיחת האירוע, אך עוד טרם הגיעה למקום קיבלה טלפונים מהורי הסניף שאמרו כי המשטרה מונעת את תחילת האירוע "האירוע התחיל באיחור של כמעט שעה אחרי התערבות שלנו ואחרי שדיברנו עם המשטרה. לא אפשרו להם להתחיל, התערבתי והאירוע החל, יצאנו משם ולאחר מכן המשטרה שוב החרימה את הרמקולים בריקוד הדגלים של הסניף, הייתי כבר בדרך הביתה אחרי שבירכתי ונקריתי שוב לחזור. בסופו של דבר דיברתי עם מנהל התחנה והרמקולים חזרו, אני רואה את זה בחומרה מאוד מאוד גדולה. אני הולכת לבקש לקבל בירור של הסיפור הזה, מי נתן את ההנחיות להחרמת הרמקולים. האירוע כמובן היה במסגרת החוק, לפני השעה אחת עשרה. היה רעש סביר, רעש בריא של ילדים שנמצאים בתנועת נוער ערכית".

בדוברות המשטרה אומרים בתגובה כי כמו בכל שבת ארגון, דרוש רישיון משטרתי לעריכת צעדה וקיום האירוע שלאחריה. "תנועת עזרא קיבלה את הרישיון בהתניה של צעידה על המדרכות ולא על הכבישים. מסיבה אחת ויחידה של סיכון חיי אדם. הדבר השני היה התניה של הפעלת מערכות הגברה לרמות סבירות של רעש".

במשטרה טוענים כי באירוע הייתה הפרה גם של צעידה על הכבישים וגם של הפעלת מערכות ההגברה מעבר לרמות סבירות של רעש. "הם הפעילו את מערכות הכריזה והתחילו להגיע טלפונים למוקד 100 על כך שיש רעש בלתי סביר שנשמע מהמקום, רעש גבוה בהרבה מזה של מערכות כריזה סבירות. הגיע למקום שוטר בפעם הראשונה, הודיע כי הרעש חורג מהמותר וביקש להנמיך" לדברי המשטרה מארגני האירוע הבטיחו להנמיך את הווליום אך מייד לאחר שהשוטר עזב את המקום הם הגבירו בשנית את המוזיקה. השוטר הגיע בפעם השנייה והתריע אך המוזיקה הוגברה בשלישית עם לכתו של השוטר.

"בפעם השלישית הגיע קצין משטרה למקום ופגש שם גם את סגנית ראש העיר, הקצין הודיע כי המוזיקה לא מונמכת ומגיעות תלונות של תושבים למוקד המשטרה ועל כן הוא מחרים את הרמקולים על פי חוק. על פי החוק בפעם השלישית בהתראה על רעש גבוה מותר לקצין משטרה להחרים את מערכות הכריזה מאחר ואין עמידה בתנאי הרישיון והפעלת רעש לא סביר". במשטרה מדגישים כי שעת הפעלת הרעש אינה רלוונטית והפעלת רעש לא סביר גם לפני השעה 23:00 בלילה אינה מותרת.

"אם הרעש הוא רעש בלתי סביר על פי קצין משטרה, שוטר או טלפונים שהגיעו למוקד 100, מותר לקצין המשטרה לעשות את הפעולות שעשה. אנשים שהיו במקום, כולל סגנית ראש העיר, התחייבו שהפעם הם יעמדו בדיבורם ושמערכות הכריזה הפעם לא יופעלו מעבר לעוצמה המקובלת וההגיונית. הוא החזיר להם את הרמקולים והם המשיכו את האירוע על פי תנאי הרישיון ועל פי ההגיון" נמסר מדוברות המשטרה.

סגנית ראש העיר טוענת שעוצמת המוזיקה הייתה סבירה
"היא לא קובעת אם המוזיקה הייתה בגובה סביר. מי שקובע אם המוזיקה בגובה סביר הם שני גורמים: הציבור שמתקשר ואומר שזה מפריע לו והשוטר שמגיע למקום על פי ההתרשמות שלו".

שאול דה-מלאך, מזכ"ל תנועת הנוער עזרא מוסר בתגובה:

"הארוע מתקיים באותה מתכונת ובאותו מקום למעלה מ-10 שנים, ומעולם הארוע לא הופסק. רכז האזור היה בקשר עם המשטרה שבוע לפני הארוע כדי לתאם את כל הנדרש".

בנוסף אמר:"אנו דואגים לקבל מראש את כל האישורים הנדרשים ולעבוד ע"פ הנחיות גורמי הבטחון ורשויות החוק. הופתענו מאוד מהתנהלות המשטרה, שפגעה מאוד בחניכים ובהוריהם, במדריכים ובכל צוות הסניף שעמל רבות להצלחת הערב הזה, הן בפן החינוכי והן בפן הבטיחותי. הארוע הסתיים לפני השעה 23:00. חשוב לציין שכל הארוע היה יכול להסתיים מוקדם הרבה יותר אילולי התערבות המשטרה והעיכובים שנגרמו בשל כך. אנו מודים לסגנית ראש העיר הגב' חגית משה על עזרתה הרבה בארוע המיותר".