זוגות יוצאי אתיופיה לא הורשו להירשם לנישואין בפתח תקווה

רשם נישואין ברבנות פתח תקווה לא אישר לרשום לנישואין זוגות ממוצא אתיופי, בשל חשש ליהדותם. המשרד לשירותי דת: "יש להבחין בין הפלשמורה לקהילת ישראל". רבני צהר: "מזועזעים".

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 22/02/16 09:16 יג באדר א'

זוגות יוצאי אתיופיה לא הורשו להירשם לנישואין בפתח תקווה
יחצ, צילום: יחצ

זוגות יוצאי אתיופיה בעיר פתח תקווה אינם יכולים להירשם לנישואין בעירם מפני שמפקפקים ביהדותם. תשעה חודשים נוספים חלפו מאז דווח על האפליה הקשה באם המושבות. כלום לא השתנה, והמצב רק החמיר. כך פורסם הבוקר (ב') בגלי צה"ל.

רשם הנישואין ברבנות פתח תקווה אמר בשיחה עם צעירה בת העיר ממוצא אתיופי, העתידה להינשא בחודש אפריל הקרוב: "הרב רוצה אישור שאת עברת את הגיור ואת שומרת שבת. הוא בודק את הגיור של כולם. תביאי לי אישור מרב שאת שומרת מצוות מאז שהתגיירת".

בשיחה שהתקיימה רק בשבוע שעבר, חקר רשם הנישואין את שגה, בניגוד חמור לנהלים לגבי אורחות חיה, ולבסוף, שלח אותה להירשם בעיר אחרת - רק לא בפתח תקווה: "מכיוון שנאי רואה כבר מה הולך, אני מציע לך - הוא גר בראשון, אולי תלכו לראשון שמה לא יבקשו את כל הדברים הללו".

הרב יוסף דהאן, האחראי על הרישום ברבנות פתח תקווה אמר בתגובה ל'כיפה' כי :"כל זוג שהתגייר, חייב לתת אישור מרב שמכיר שהוא שמר תורה ומצוות בזמן הגיור. זו הנחייה שהתקבלה מהרבנות הראשית לישראל. אין לנו שום דבר נגד בני הקהילה האתיופית, אנחנו פותחים 4-5 תיקי נישואין בשבוע לבני הקהילה".

מהמשרד לשירותי דת נמסר כי יש צורך להבחין בין הפלשמורה לבין קהילת ביתא ישראל: "הראשונים נדרשים לבירור יהדות. הפלשמורה, יש בעניינם הליכי גיור, שבסופם תעודת המרה. העמדה המשפטית הינה כי לא ניתן להפקיע גיור שנערך זה מכבר, הגם שהגר אינו שומר כיום תורה ומצוות. כלומר: מה שרלוונטי הוא המועד בו קיבל הגר תורה ומצוות בפני ביה״ד ובמעמד המילה והטבילה".

עוד הוסיפו במשרד כי ברגע שיש תעודת המרה, אי אפשר לערער על הגיור וגם לא לשאול שאלות על קיום מצוות ברישום לנישואין: "ככל שיש ספק לדייני הגיור, הם לא יגיירו; אולם ברגע שגיירו, מנפיקים תעודת גרות ובעקבותיה תעודת המרה, שזהו המסמך הרשמי, שעליו חותם ראש העדה הדתית, קרי, הרב הראשי ונשיא ביה״ד הרבני, ושבעקבותיו ניתן להירשם במרשם האוכלוסין כיהודי. לאחר הנפקת תעודת ההמרה, שהיא בגדר אקט מינהלי, לא ניתן לערער על הגיור, כאמור, וכך צריכה להתייחס כל רבנות לעניין התעודה. ממילא אין מקום לכל שאלה בדבר שמירת תורה ומצוות לקראת הרישום לנישואין".

בארגון רבני צהר, הביעו זעזוע מהתנהלות הרבנות בנוגע לרישום בפתח תקווה: "אנחנו מזועזעים, אין מילה אחרת לתאר את הלבנת הפנים והבושה שנעשו במהלך החודשים האחרונים כלפי עשרות זוגות שבסך הכל רצו להירשם לנישואין ליד מקום מגוריהם. זו אינה הפעם הראשונה שרבנות זו מתעמרת בזוגות שבאים להירשם אצלם כדת וכדין, וכבר ראינו מקרים נוספים בהם אותה רבנות פתח תקווה לא מקבלת את גיורי הרבנות הראשית ומצפצפת על הנחיותיה. אנחנו בצהר נשקול לפתוח שלוחה לרישום נישואין בפתח תקווה שתשרת את כל הזוגות באזור" .

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן