ועדת החינוך של הכנסת: סגירת הישיבה ביצהר – מהלך פוליטי

ועדת החינוך של הכנסת קיימה דיון בעקבות החלטת השב"כ ומשרד החינוך לסגור את ישיבת "דורשי יחודך" ביצהר. ח"כ בן ארי: סגירת הישיבה צריכה להדאיג את הדמוקרטיה הישראלית

חדשות כיפה אורי פולק 16/11/11 15:02 יט בחשון התשעב

ועדת החינוך של הכנסת: סגירת הישיבה ביצהר – מהלך פוליטי
הישיבה ביצהר, צילום: הישיבה ביצהר

ועדת החינוך של הכנסת דנה היום (ד') בסגירת ישיבת "דורשי יחודך" ביצהר, זאת בעקבות דרישת שירות הביטחון הכללי והחלטת מנכ"ל משרד החינוך היוצא.

כפי שדווח בכיפה, משרד החינוך החליט לאמץ את המלצת שירות הביטחון הכללי ולסגור את ישיבת "דורשי יחודיך" ביישוב יצהר. מנכ"ל המשרד היוצא, שמשון שושני, החליט על פי המידע שהעביר השב"כ, שקשר את רבניה ותלמידיה לפעולות "תג מחיר", לסגור לאלתר את הישיבה.

"דורשי יחודיך" הינה ישיבה תיכונית וישיבה גבוהה, חלק ממוסדות ישיבת "עוד יוסף חי" בראשות הרב יצחק גינזבורג, מחבר הספר "תורת המלך". שניים מראשיה, הרב יוסי אליצור והרב איציק שפירא, נמנו אף הם על מחברי הספר "תורת המלך". כדי לפעול כישיבה תיכונית נדרשת הישיבה לרישיון ממשרד החינוך ועל כן מותר למשרד להחליט לסגור אותה.

יו"ר הועדה, ח"כ אלכס מילר, טען בדיון כי מסגירת הישיבה ביצהר נודף ריח פוליטי. "אף אחד לא הצליח לשכנע את הוועדה בצדקת החלטת משרד החינוך. מדובר בהחלטה קולקטיבית המשפיעה על מאה תלמידים ומורים. אם מורה אינו מתאים למערכת - שיפוטר. לתלמידים בעיתיים ניתן למצוא מסגרות חלופיות, אך לא ייתכן שמשרד החינוך יקבל החלטות חריגות על סמך מידע חסוי. האשמות הן חמורות ביותר וכשיש האשמות כאלה מן הראוי היה לחקור ולהמליץ להגיש כתבי אישום", אמר ח"כ מילר. הוא ציין כי מדובר ב"תקדים מסוכן" אשר "עלול ליצור מצב של סגירת בתי ספר נוספים בגלל הדעות הפוליטיות של מי שמלמד שם".

ח"כ מיכאל בן ארי אשם יזם את הדיון, אמר כי סגירת הישיבה "צריכה להדאיג את הדמוקרטיה הישראלית" וכי זכויות האדם, חופש הביטוי וחופש העיסוק נרמסו ברגל גסה. "לא נמצא במוסד הזה שום פסול שאפשר להוכיח או להראות", טען ח"כ בן ארי.

בתגובה טענה מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר כי ההחלטה על סגירת הישיבה הייתה עניינית. "לא מדובר בהליך פלילי אלא בהליך מנהלי הקובע האם ראוי להעניק רישיון למוסד. היה ריבוי של הוכחות שהתלמידים במוסד היו מעורבים בפעילות אלימה מאוד כלפי תושבים פלסטינאים וכלפי כוחות צה"ל בעידוד מוריהם ואף בזמן הלימודים", הסבירה שטאובר.

לדבריה, "המורים תמכו במסרים ואף מבנה הישיבה שימש לקידום הפעולות הללו. עלה שלא מדובר בשימוש של בודד או יחיד ורבנים השתתפו בהסתה. המידע הזה הובא בפני המנכ"ל הקודם ששקל את כל השיקולים והגיע להחלטה לא בקלות רבה, ואני למדתי את הנימוקים". היא הוסיפה כי במידה שחברי הכנסת יבקשו לראות את החומר החסוי, הפורום המתאים הוא ועדת החוץ והביטחון, שם החומר יכול להיחשף".

עו"ד יצחק בם אשר ייצג את הישיבה בדיון, הגיב לדברי משרד החינוך וטען כי הישיבה קיבלה רק שם אחד של תלמיד והוא סולק מהישיבה עוד קודם לכן בשל בעיות התנהגות. "אין לנו דרך להתמודד עם הנתונים ואין לנו דרך להפריך אותם. לפני שסוגרים מוסד צריך לתת התראה ושלושה חודשים להתמודד עם המעוות. לא קיבלנו תקופה של שלושה חודשים ולא נאמר לנו מה צריך לתקן", טען עו"ד בם.

לדבריו, "המפקחים של משרד החינוך כתבו המלצות חיוביות למשרד החינוך ומשרד החינוך הסתמך על המידע הסודי של השב"כ ולא על הדוחות של המפקחים שלו. אלמלא היה מדובר ביצהר, החלטה כזאת לא הייתה מתקבלת".