התחקיר והתגובות: "נתניהו מיטיב להבין את העם יותר מהתקשורת"

"אשת שמאל קיצוני" כך קרא ראש הממשלה נתניהו לאילנה דיין, בתגובה על כתבה ששודרה עליו ב'עובדה'. לאחר שדיין הקריאה את התגובה הארוכה בשידור חי, היא אומרת היום: "אני מוטרדת ממי שחתם על המכתב הזה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 08/11/16 13:42 ז בחשון התשעז

לא כך חלמה אילנה דיין, לפתוח את העונה ה-23 של תכניתה 'עובדה'. ואולי בעצם כן? התחקיר על ראש הממשלה, תגובתו הארוכה, האישית והנשכנית על דיין, תגובתה של דיין עצמה על תגובת נתניהו וכמובן הרבה ספיחים וטרמפיסטים מסביב. זה מה שהיה לנו מאז אתמול בערב, בביצתנו הקטנה, רגע לפני שנישטף בזרם המידע שיגיע אלינו מכיוון הבית הלבן.

תחקירים וכתבות רבות נעשו על בנימין נתניהו ורעייתו בחלוף השנים, בכל זאת כהונתו המצטברת, ארוכה יותר מזו של דוד בן-גוריון. באורח פלא, מי שמיעטה לעסוק בו, היא אילנה דיין בתכניתה 'עובדה'. לרגל פתיחת העונה החדשה של התכנית, בחרה דיין להעלות כתבה על הדמות הדומיננטית ביותר בשדה הפוליטי כיום. היא ראיינה שורה של אנשים שעבדו איתו באופן צמוד, במהלך השנים, אנשים כמו פרופ' עוזי ארד ויועז הנדל, שסיפרו מעט על האיש ועל דרכי הפעולה ותהליך קבלת ההחלטות שלו. עם זאת, החלק המעניין ביותר בכתבה, היה בסיומה, כשאילנה דיין בחרה להקריא במשך כמעט 7 דקות את תגובתו הארוכה של לשכת נתניהו, תגובה שכל כלוה היתה השתלחות באילנה דיין עצמה.

"הגיע הזמן להסיר את המסכה מעל פניה של אילנה דיין", נכתב בתחילת התגובה, כשמייד לאחר מכן צוין שאילנה דיין "הוכיחה פעם נוספת שאין לה אפילו טיפת יושרה מקצועית". ע"פ התגובה, לכתבה היתה מטרה אחת בלבד: "אילנה דיין היא בין המובילים של העליהום המתוזמר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנועד להפיל את ממשלת הימין ולהביא להקמתה של ממשלת שמאל". בהמשך גוללה לשכת נתניהו מקצת מקורות חייה: "היא השתתפה באירועים לגיוס כספים לטובת "הקרן החדשה", ובשנת 2008 אף קיבלה מהקרן האנטי-ציונית "אות הוקרה" מיוחד. את כספי הפרס תרמה דיין לעמותת השמאל הקיצוני "איתך - משפטניות למען צדק חברתי", ארגון שהוציא דיבה על חיילי צה"ל בפני ועדת גולדסטון. בשנת 2004 העלילה דיין על קצין קרבי, סרן ר', שהוציא להורג ילדה פלסטינית. סרן ר' זוכה מכל אשמה בבית-הדין הצבאי. בית-המשפט המחוזי קבע שהדיווח של דיין "עיוות את האמת", ובית-המשפט העליון אישר שבכתבה יש לשון הרע". לבסוף, כינה ראש הממשלה, באמצעות תגובת לשכתו, כי אילנה דיין היא "אשת שמאל קיצוני".

(צילום: Miriam Alster, פלאש 90)

הבוקר התראיינה דיין לגלי צה"ל ובראיון ארוך אמרה את אשר על ליבה. לדבריה לא מדובר מבחינתה ברגע קשה באופן אישי והיא לא נעלבה או מרגישה קורבן אך אמרה שקשה לה "לא מבחינה אישית אלא מבחינה עקרונית". דיין סוברת שבלשכת ראש הממשלה לא פירשו נכון ולא הגיבו נכון לכתבה: "הם החליטו שהכתבה היא ניסיון להפיל את ראש הממשלה לפני שראו את הכתבה. הם קיבלו את הטענות העניניות לפני שידור הכתבה". דיין אמרה בראיון שהיא לא מבינה את מהות החשש של נתניהו: "ראש הממשלה הוא לא היריב שלי ואני לא היריב שלו. אני לא איום עליו, אנחנו לא באותו מגרש. אני לא אחמדינג'אד ולהבדיל לא גדעון סער ולא ישראל כץ. נתניהו הוא ראש הממשלה שלי, לא היריב שלי, הוא העבודה שלי אני רוצה וחייבת לסקר אותו".

לדברי דיין, ההחלטה להקריא את התגובה כולה היתה קלה וברורה ואמרה כי "התגובה נחתה עלינו בשלבי סיום הכנת התכנית. היה לנו ברור שנקריא את כל התגובה במלואה, בעיקר כי זה ממחיש ומוכיח חלק גדול ממה ששודר בכתבה". העיתונאית הותיקה אמרה גם שאילו היתה יכולה, היתה נפגשת עם נתניהו והיתה אומרת לו: "אתה ראש ממשלה כ"כ חזק ופוליטיקאי כ"כ מיומן, הוכחת את היכולות שלך גם כאיש פוליטי וגם כמידנאי והצלחת לנטרל כל איום מסביבך. לא יכול להיות שאתה פוחד ממני, זה לא הגיוני". דיין טוענת שהיא יודעת מי כתב את המכתב "אבל אני מוטרדת ממי שחתם על המכתב הזה. הוא אולי רואה בי יריב שלו, אבל הוא לא יריב שלי ואני חייבת להתעסק רק בעבודה עיתונאית בלי קצף על השפתיים". דיין אומרת שהיא ידעה על מה ידברו, רגע לאחר שידור התכנית: "היה לי ברור שהדיון יהיה על התגובה למרות שרציתי שהדיון יהיה על ממצאי הכתבה".

לגבי תיוגה כאשת שמאל קיצוני ע"י לשכת נתניהו, תהתה דיין האם "כששידרנו את התחקיר על עזרא נאווי לא הייתי אשת שמאל קיצוני? איך הפכתי בין לילה לכזו? יכול להיות שהאג'נדה שלי נטרפה רק בגלל שהעזתי לעשות כתבה ביקורתית על מה שקורה בסביבת ראש הממשלה?". דיין טוענת שקיבלה תמיכה וחיזוקים מכל מיני גורמים: "קיבלתי תמיכה, חיבוק ואהדה מפוליטיקאים, אנשים בכירים ואנשים מהימין הרך והקשה".

(צילום:פלאש 90. יונתן סינדל. עזרא נאווי, איש השמאל הקיצוני, עליו עשתה דיין כתבה)

דיין קוראת לראש הממשלה לעשות חשבון נפש בעקבות תגובתו: "אני מסתכלת על עצמינו פנימה גם בהקשר של הפסיכוזה של השנאה לנתניהו ב 96 וגם התקלות כלפי נתניהו בסיקור הבחירות ב 2015 וגם נתניהו צריך להסתכל על עצמו, גם על הקורבנות, גם על החרדות והמתקפה האישית על כל מי שיוצא בביקורת". לסיום, הצהירה דיין כי לא תפסיק לסקר את נתניהו: "האיש הזה ממשיך לרתק אותי ואין לי שום דבר אישי נגדו, יש לי בעיה עקרונית עם האופן שבו בלשכת ראש הממשלה תופסים את תפקידו של העיתונאי".

במערכת הפוליטית לא נשארו אדישים כלפי סאגת תגובת נתניהו לאילנה דיין. שר בכיר בממשלה התייחס היום לעניין וואמר כי הפיכת כל מתנגדיו של ראש הממשלה כ'שמאלנים' כבר לא עושה רושם על אף אחד. "הטריק הקבוע של נתניהו לקרוא 'שמאלן' לכל מי שמתווכח איתו מפסיק לעבוד", לדבריו, "הליכודניקים כבר לא קונים את הניסיון להפוך את ארדן, כץ, סער, ליברמן, בנט ושקד לשמאלנים רק כי אינם מסכימים לגחמותיו".

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד התייחס הערב בדף הפייסבוק שלו לתגובתו של ראש הממשלה לתחקיר "עובדה": "הבעיה האמיתית, העמוקה, בתגובת ראש הממשלה לאילנה דיין היא במה שזה מעולל למוסד הקרוי "ראש ממשלה." ראש ממשלה בישראל אינו מייצג רק את עצמו. הוא מייצג את מלוא עוצמתה של המדינה, את כוחו המוסרי של צה"ל, את שמה הטוב של המדינה בפני אומות העולם, את החברה הישראלית על כל מרכיביה ומורכבותה. ראש הממשלה הוא סמל לריבונות הישראלית, לצד הדגל וההמנון.אין זכות גדולה מזו, אין חובה גדולה מזאת. החובה הזו כוללת להפגין איפוק ממלכתי, לא להיקלע לקרבות בוץ, לדעת שלעתים תיאלץ לספוג בקורת. גם לראש הממשלה, כמו לכל אזרח, מותר כמובן להגיב. אלא שהתגובה שלו צריכה להתאים למעמדו, לתפקידו, לכבוד שאנחנו רוחשים למדינת ישראל."

גם שרת התרבות והספורט, ח"כ מירי רגב התייחסה לדברים וכתבה בדף הפייסבוק שלה כי "ראש הממשלה הגדיר אתמול מחדש את כללי המשחק מול עיתונאים הפועלים ממניעים פוליטיים ואישיים" תחילת דבריי אני מבקשת לחזק את רעיית ראש הממשלה על פועלה האישי והציבורי למען החברה הישראלית למרות מסע ההכפשות המכוער שהיא עוברת. במהלך השנים הכרתי את הגברת נתניהו כאישה חכמה, רגישה, המסורה למשפחתה ולעבודתה כפסיכולוגית ילדים. טוב עשה ראש הממשלה שהגדיר אתמול מחדש את כללי המשחק. הרמת המסך וחשיפת הפנים האמיתיות של חלק מהתקשורת, חיונית לדמוקרטיה ולשיח הציבורי בישראל. לצערי, חלקים בתקשורת מונעים מחשבונות פוליטיים ואישיים, ורותמים את עבודתם העתונאית לדבר אחד - הפלת שלטון הימין. לא יעזור להם. הציבור אינו טיפש ולכן נתניהו הוא ראש ממשלה הזוכה לאמון הציבור פעם אחר פעם. וזאת נוכח תפקודו המצויין כראש הממשלה ולמרות ההתגייסות העיתונאית למפלגת רק לא ביבי"

התייחסות מעניינת, הגיעה מצידו של רוגל אלפר מ'הארץ' שהצביע על האפקט האמיתי של תגובת נתניהו והקראתו, בשידור חי, ע"י אילנה דיין: "התחקיר של אילנה דיין על לשכת ראש הממשלה - מת. כבר לא רלוונטי. ממצאיו לא יצוטטו. אף אחד לא מדבר עליהם. תגובת נתניהו היתה פיתיון. אילנה דיין בלעה אותו במלואו. ברגע שהקריאה את התגובה ככתבה וכלשונה - הכל מדברים אך ורק על התגובה. כעת התגובה היא הנושא. היא כל מה שנותר מתוכנית פתיחת העונה של "עובדה". האם זה לטובת הציבור? האם זה לטובת העניין, בהנחה שהעניין הוא הגברת מודעות הציבור לביקורת עיתונאית על תפקוד נתניהו? ברור שלא. הפיד הברנז'אי בטוויטר והפיד השמאלני בפייסבוק חגגו את התגובה הזו. אלא שנתניהו מיטיב להבין את העם יותר מרוב אנשי התקשורת".

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=6Ykr6xeDD[/embed]