השחקן שהסכים לזכות הערבים לפגוע בחיילים, ירצה בפאב שנשכר במימון עירוני

השחקן הערבי הישאם סולימאן, התבטא בעבר באופן שנוי במחלוקת נגד חיילי צה"ל. למרות זאת, הוא צפוי להרצות בפאב שמנוהל ע"י עמותה המתוקצבת ע"י הרשות לפיתוח ירושלים. נציגי העמותה: "האירוע לא מאורגן ביוזמתנו"

חדשות כיפה משה ויסטוך 23/03/17 13:48 כה באדר התשעז

השחקן שהסכים לזכות הערבים לפגוע בחיילים, ירצה בפאב שנשכר במימון עירוני
צילום מסך, צילום: צילום מסך

השחקן הערבי-ישראלי הישאם סולימאן, הזכור מהסדרה 'פאודה', יעביר ביום ראשון הקרוב הרצאה בירושלים. בקרב חלק מהתושבים ופעילים שונים בעיר, הדבר מהווה חציית קו אדום שכן העמותה, שהפאב בו תתקיים ההרצאה נמצא תחת אחריותה, מקבלת תקצוב עירוני.

סולימאן שהתפרסם בעיקר בזכות משחקו בתפקיד מנהיג המחבלים אבו אחמד בסדרת הטלוויזיה 'פאודה', אמר לפני כשנתיים בריאיון לידיעות אחרונות כי למרות שהוא לא מסכים עם פעולות טרור, הוא לא חושב שפגיעה בחייל צה"ל המשרת ביהודה ושומרון נחשבת כפעולת טרור.

"זכותם להילחם ולהתנגד לכיבוש", הוא אמר בראיון, "אני לא מקבל את הדרך שלהם, ולא רואה אותה כגבורה, אבל זכותם להילחם. אני שוחר שלום ולא מצדיק פגיעה באזרחים. אבל חייל שנמצא בגדה ומישהו פוגע בו - אני לא חושב שזה פיגוע. אם הוא בגדה ונלחם בפלסטינים ומתעלל בהם - הוא מממש את הכיבוש. הוא לא צריך להיות שם".

קהילת 'מען יחד' המשותפת ליהודים וערבים, היא זו שיזמה את הרצאתו של השחקן, אך היא צפויה להיערך בפאב בשם 'ארטישוק' בגבעה הצרפתית שבירושלים, מקום שמנוהל בשכירות ע"י תנועת 'רוח חדשה'.

בקהילת נפת צופים, גרעין קהילתי השוכן בשכונה הירושלמית, מתנגדים להרצאה וטוענים שהיא אינה צריכה להתקיים במתכונת הנוכחית. "מי שמוכן", אומר רכז הקהילה תמיר דורטל ל'כיפה', "לארח אדם שרואה בחיילי צה"ל כאויב ולא מגדיר פגיעה בהם כפיגוע, שיעשה זאת מכספו הפרטי. לא יתכן שכספים עירוניים יממנו דבר שכזה".

דורטל שולל את הטענות על פגיעה בחופש הביטוי ומתן מקום לדעות שונות, "אני חייל מילואים ומשרת כשצריך ביהודה ושומרון. אם אדם לא רואה בעיה בזה שמחבלים יפגעו בי וירצחו אותי, אין לי בכלל שיג ושיח איתו". על כך שסולימאן הבהיר בזמנו כי דבריו לא הובנו וכי הוא מתנגד לאלימות, לא מספקים את דורטל שאומר כי מדובר "בהתנצלות מגומגמת. הוא לא חזר בו באופן מפורש".

חברת מועצת עיריית ירושלים אריה קינג, מתנגד גם הוא לקיום ההרצאה. "ביום ראשון", הוא כתבה בהודעה שהוציא, "יופיע בפני צעירים וסטודנטים, הישאם סלמאן, שחקן ערבי שלא חושב שפגיעה בחיילי צה"ל המשרתים באיו"ש היא בגדר פיגוע ומעשה טרור. תודה ליוזמים, המארחים והמפרסמים, בהחלט שכנעתם אותי שברצונכם להשאיר את הצעירים בעיר, בסך הכל, מה המסר?".

קינג לא הסתפק בהעברת ביקורת וניסה לעודד חרם על האירוע, "אני קורא לכל מי ששירתו או משרתים או מתכוונים לשרת בצה"ל, להחרים את המופע ולהגיע לפאב פאב הארטישוק - Artichoke Bar בשכונת הגבעה הצרפתית והסביבה ויחד למחות כנגד הזמנתו של הישאם סלמאן".

בהמשך הוא תקף את העמותה שמארחת את השחקן ואת ראש העיר ברקת, "אם מישהו טרם הבין עד כמה בעייתית יכולה להיות ה'רוח חדשה' שמנשבת בעיר, מאז שנוסדה על ידי ניר ברקת, הרי שזו רק דוגמא לבעייתיות של רוחו של ראש העיר המכהן. אנו ב"ירושלים מאוחדת", נמשיך לפעול להעדפת האינטרס הציבורי, על פני האינטרס של ראש העיר".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה כי "אין שום קשר לעירייה ולמיטב ידיעתנו ההרצאה לא מתקיימת". עם זאת, גורם לשעבר ברשות לפיתוח ירושלים אמר ל'כיפה', כי הרשות מתקצבת את תנועת 'רוח חדשה' ביותר ממיליון שקלים כל שנה, כשחלק מהכספים מנותבים לתשלום השכירות על פאב 'הארטישוק', בו אמור להתקיים האירוע.

במרכז ארטישוק, מרכז חברתי מבית 'רוח חדשה', אומרים כי "האירוע ביום ראשון הוא ביוזמת עמותת 'מען-יחד' ולא של הארטישוק ובטח לא של פאב הארטישוק שפועל בימי שני עד חמישי ומוצ"ש, כך שלא אנחנו ארגנו את האירוע ולא לוקחים אחריות על התוכן שלו ועל האורחים".

לטענתם, "בימי ראשון בהם המרכז לא פועל, אנחנו מעמידים אותו ליזמות חברתית. כשתיאמו איתנו את האירוע המדובר, נאמר לנו שהוא עבור משפחות הגבעה. רק אתמול גילינו שמגיעה לאירוע דמות שהיא שנויה במחלוקת. מאחר והאירוע קיבל כיוון פוליטי, חברי הנהלת עמותת רוח חדשה שמממנת את המקום, בדקו את העניין וגילו שזו קבוצה של משפחות אשר מארגנות פעילויות משותפות לערבים ויהודים וכנראה מלווה גם על ידי העירייה". במרכז אומרים כי הובטח להם ש-"האירוע אינו פוליטי ולכן הוחלט לאפשר אותו במקום, אך יש לשים לב שזהו אירוע שלא מארגנת 'רוח חדשה' ולא הארטישוק".

דורטל לא מסכים עם הטיעון הזה ומדגיש כי "רוח חדשה שוכרת את פאב הארטישוק בעזרת מימון עירוני". לדבריו, "ברוח חדשה נותנים אישור להרצאה של אדם שלא רואה פגיעה בחיילים כפיגוע. לפי הפרשנות שלי, מתן האישור הוא גם מתן לגיטימציה להרצאה ולתכניה".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן