השוק השחור של ארבעת המינים- גזל?

רובנו קונים לקראת סוכות, סט של ארבעת המינים, אך לא מקבלים חשבונית על הקניה. האם השוק (השחור), שמגלגל מידי שנה עשרות מיליוני שקלים, גורם לכולנו להיות שותפים לדבר עבירה?

חדשות כיפה משה ויסטוך 13/10/16 19:38 יא בתשרי התשעז

השוק השחור של ארבעת המינים- גזל?
למצולמים אין קשר לכתבה ChameleonsEye---Shutterstock.com, צילום: למצולמים אין קשר לכתבה ChameleonsEye---Shutterstock.com

שוק ארבעת המינים, הוא אחד הקרקעות הפריות להעלמת מס. לא צריך להיות מומחה גדול כדי לקבוע את העובדה הזו, פשוט צריך ללכת לאחד השווקים, לרכוש סט רגיל או מהודר, ולבסוף, לא לקבל חשבונית.

ע"פ נתונים מהעבר, מידי שנה נמכרים קרוב ל 800 אלף סטים של ארבעת המינים, בסה"כ, השוק עצמו מגלגל עשרות מיליוני שקלים. הערכות שמרניות מדברות על 50 מיליון ₪ ואילו הערכות אחרות נוטות לכיוון 80 מיליון. מאחר וברוב השווקים לא מספקים חשבונית על הקנייה, ישנו יסוד סביר להניח שמסים בהיקפים של מיליונים, מועלמים מידי שנה מהמדינה.

פנינו לרשות המסים בכדי לקבל מעט נתונים רשמיים על היקפי שוק ארבעת המינים ובכדי לנסות ולהבין, עד כמה גדולה בעיית העלמות המס של שוק זה. כל מה שהסכימו לומר לנו ברשות המסים זה ש- " כחלק מפעילות האכיפה שמנהלת הרשות לקראת חגים ומועדים, ובכלל זה חגי תשרי, עובדי יחידת ניהול ספרים עורכים מבצעי ביקורת בשווקים בהם ניתן לרכוש את ארבעת המינים". יש לציין כי בעבר אכן נערכו ביקורות שונות בשווקים והוטלו קנסות על סוחרים, אך כבר אז אמרו ל'כיפה' סוחרים המעורים בשוק כי הם מקווים ש- "הרשות, במידה והיא מעוניינת להגיע לעומק העניין, תגיע אל הספקים הגדולים - אלו שמגלגלים סכומים אדירים ואינם מדווחים עליהם. אם הם ימצו את התהליך בקנסות לסוחרים קטנים ובינוניים - תופעת העלמת המס תחזור על עצמה כבר בשנה הבאה“.

אחת השאלות החשובות שעולה בהקשר הזה, היא מה דינם של רוכשי הסטים, קרי הציבור הרחב, האם בעצם העובדה שרובנו קונים סטים של ארבעת המינים ללא חשבונית, האם זה הופך את כולנו לשותפים לדבר עבירה והאם בכלל מותר לנו לקנות ללא חשבונית?

(צילום: yanec-cc-by-nd)

עם השאלות הללו, פנינו לרב יובל שרלו, ראש ישיבת אורות שאול. "נקודת המוצא צריכה להיות שחובה לשלם מיסים". אומר הרב ומוסיף, כי "זו חובה הנובעת מהמעמד ההלכתי של מדינת ישראל ותקנות הקהל; זה נובע מעמדה מוסרית, של גזל הציבור, שכן כולנו נהנים מכספי המיסים ואיך ניתן להתעלם מהחובה לשלם; וגם חילול השם כאשר התעלמות מתשלום מיסים מזוהה עם נאמני הלכה". הרב שרלו מביא לדוגמא את נושא קבלת כספים עבור עריכת חופה ואומר כי " אני, לדוגמה, סובר שלרבנים מגיע כסף על עריכת חופה, מנימוקים שונים, אולם הייתי בין מקימי צהר כי חילול השם שהיה ממעטפות ומזומנים היה נורא. באופן אישי, עשיתי חשבוניות, שבראשם כתוב ״והייתם נקיים מד׳ ומישראל״.

"אולם", מדגיש הרב ומוסיף, כי עצם העובדה שאכיפת המדינה, בכל מה שנוגע להעלמות מס בשוק ארבעת המינים, היא לא יותר ממינימלית, הדבר משנה מעט את התמונה. "יש שאלה הלכתית של ממש מה מעמד חקיקה שמדינה עצמה לא אוכפת. יש בנושאים אלה דיונים הלכתיים, כמו גם דיונים כאלה במערכת המשפט. המדינה יודעת שכל השוק של ארבעת המינים מתנהל בלי חשבוניות, והחליטה לא להתערב, ועל כן עולה שאלה על המעמד ההלכתי של הסיפור. אני נוטה כדעת אלה שכתבו שאם זה כך - אין זה נכון לאסור לקנות כך את ארבעת המינים".