השדולה להשבת המסתננים דנה בביטול התיקון לחוק ההסתננות

ח"כ איילת שקד, ראש השדולה, אמרה בדיון כי "יש להוסיף פסקת התגברות לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו על מנת להשיב לכנסת את כוחה. מה שהיה טוב לאהרן ברק וליצחק רבין טוב גם לכנסת התשע עשרה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/09/13 20:45 כו בתשרי התשעד

השדולה להשבת המסתננים דנה בביטול התיקון לחוק ההסתננות

השדולה להשבת המסתננים לארצם, בראשות ח"כ איילת שקד, קיימה היום (ב‘) דיון דחוף לאור החלטת בג"ץ על ביטול התיקון לחוק ההסתננות. בישיבה השתתפו חברי כנסת, פעילים משכונות דרום תל אביב ואשדוד, חברי ארגון אית"ן לתכנון מדיניות הגירה ונציגי פורום המשפטנים קהלת ועוד.

הדיון נסב סביב הצורך לטיפול מיידי בבעיה לאור ההשלכות החמורות של פסיקת בג"ץ, אך גם בצורך בתגובה חריפה של הכנסת על מנת לחזק את כוחה של הכנסת כרשות המחוקקת במדינת ישראל.

ח"כ שקד סקרה את הפתרונות הנבחנים על ידי משרד הפנים, לרבות חקיקה מהירה של תיקון חדש לחוק והוצאת המסתננים מהערים למחנה שהייה פתוח, תוך אכיפת איסור העסקתם.

ד"ר אביעד בקשי מפורום "קהלת" סקר את אפשרויות החקיקה העומדות בפני הכנסת על מנת לחזק את כוחה מול בית המשפט העליון. בקשי הזכיר את המודל הקנדי, בו מוקנית לפרלמנט זכות לחוקק חוק שנפסל על ידי בית המשפט אך קיים צורך לאשרו מחדש מדי מספר שנים, כך שנשמר האיזון בין הרשות השופטת למחוקקת. המודל הקנדי אומץ בשעתו על ידי ממשלת רבין בתמיכת נשיא בית המשפט העליון דאז אהרן ברק, לאחר פסילת חוק "יבוא בשר ומוצריו" שאסר יבוא של בשר טרף, על ידי בג"ץ, באמצעות הוספת "פסקת התגברות" לחוק יסוד חופש העיסוק. שקד הדגישה את הצורך של כלל חברי הכנסת להירתם לחקיקת הוספת פסקת ההתגברות לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו בהקדם, על מנת להחזיר לכנסת את כוחה אל מול הרשות השופטת.

כמו כן, עלו טענות כי שופטי בית המשפט העליון מתעלמים ממצבם הבלתי נסבל של תושבי שכונות דרום תל אביב. תושבת התחנה המרכזית הישנה, מאי גולן, תיארה את המצב הקשה: "לאחרונה ירדתי עם השכנה הקשישה שלי, היהודייה האחרונה שנשארה בבניין, כדי לסלק מסתנן שנכנס לעשות את צרכיו בבניין, השכנה החליקה על הצואה שהשאיר אחריו המסתנן ואיבדה את הכרתה".

לדברי גולן, "המצב בדרום תל אביב יוביל לאנרכיה. תושבי השכונות מצויים בייאוש עמוק שלא מותיר להם ברירות. תגידו שתושבי דרום תל אביב ייקחו בסופו של דבר את החוק לידיים ותפרוץ אינתיפאדה. אי אפשר לדבר בנימוס, צריך לצעוק!" גולן גם תקפה את גישת המשרד לביטחון פנים לאפשר למסתננים לעבוד ולפתוח בתי זנות, "למסתנן שאנס אשה נכה בת ששים יש בבית אשה וילד, הוא עבד כעוזר שף במסעדה בנמל תל אביב. תוך כדי האונס הוא אמר לה: "את יודעת מה זה סודני, סודני זה רוצח".

ח"כ מוטי יוגב הצטרף לדבריה של גולן: "התעלמות מהעסקה בלתי חוקית של מסתננים ופתיחת בתי זנות רק מגבירים את הפשיעה". הוא ציין כי המשטרה מסתירה במכוון את נתוני הפשיעה של המסתננים. "כאשר הסתובבנו בדרום תל אביב עם מפקד המחוז, לא קיבלנו תשובות מספקות", אמר. ח"כ יוגב אף קרא למשטרה להשלים את תהליך רישום המסתננים, כאשר כיום פחות משליש מהם רשומים באופן מסודר.

עו"ד אילן ציאון הטיל את האשמה על המצב על כתפי נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, דורית בייניש. לדבריו, החלטתה לבטל נוהל "ההחזרה החמה" היא שהובילה לכניסה המאסיבית של מסתננים מאפריקה. ציאון הדגיש כי לא מדובר רק במאבק על דמותה של המדינה, "יש להבין שמדובר במאבק על החיים של ילדנו כאן, גם בילדיהם של שופטי בית המשפט העליון. בית המשפט מתנהג באדנות כלפי תושבי דרום תל אביב, אך גם ילדיהם ייפגעו מההחלטות שקיבלו".

ח"כ שולי מועלם ציינה כי רק לאחרונה נידונה בוועדה למעמד האשה בכנסת ההצלחה האדירה בתחום ההתמודדות בסחר בנשים בישראל. "מה שנעשה כדי לפתור את בעיית סחר הנשים היה איגום משאבים של כלל הרשויות. גם כאן צריך שכלל הכוחות יפעלו לפתרון הבעיה הן משרדי הממשלה והן העיריות. רק איחוד כוחות שכזה יאפשר גיוס כוחות מתאימים לפתרון הבעיה מן השורש."

לסיכום הדיון הסכימו חברי הכנסת כי יש להפעיל לחצים על כלל הגורמים האמונים על פתרון הבעיה, לרבות משרדי הפנים, המשפטים ובטחון הפנים, המשטרה וראש הממשלה. כמו כן, קבעו הח"כים כי יש לקדם את הוספת פסקת ההתגברות לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. "יש להוסיף פסקת התגברות לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו על מנת להשיב לכנסת את כוחה. מה שהיה טוב לאהרן ברק וליצחק רבין טוב גם לכנסת התשע עשרה", סיכמה ח"כ שקד.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן