הרב שרלו: עצמאות ערוץ 1 הכרחית לדמוקרטיה

הרב יובל שרלו מתייחס לסוגיית השידור הציבורי, על רקע המאבק המתנהל בימים אלו. ""לא תגורו מפני איש" הוא מצוות התורה, והיא מחייבת גם כינון מערכת המונעת השפעות זרות ומוטות"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 27/08/15 10:50 יב באלול התשעה

הרב שרלו: עצמאות ערוץ 1 הכרחית לדמוקרטיה
Yonatan Sindel, פלאש 90, צילום: Yonatan Sindel, פלאש 90

רב בכיר ראשון מצטרף לעובדי השידור הציבורי, אשר יצאו בימים האחרונים נגד הכוונה לפטר רבים מהם, על רקע הרפורמה המתבצעת בימים אלו על ידי משרד התקשורת.

הרב יובל שרלו, מבכירי רבני צהר וראש ישיבת אמי"ת אורות שאול ברעננה, יוצא להגנת עובדי רשות השידור, ומבהיר כי "דמוקרטיה אינה רק צורה טכנית לניהול מדינה. דמוקרטיה היא תפישת עולם, שחלק בלתי נפרד ממנה היא הבחירה החופשית מדעת".

אתמול נערך כנס תמיכה בעובדי רשות השידור, אליו הגיעו מאות, במחאה על הכוונה לפטר 1580 עובדים באוקטובר הקרוב. למקום הגיעו עיתונאים בכירים בכלי התקשורת המסחריים, ביניהם אילנה דיין, מתן חודורוב, גיא זוהר ואחרים. במהלך הכנס נאמה הכתבת הצבאית של קול ישראל כרמלה מנשה, שפרצה בבכי במהלך נאומה. "אינינו מוכנים שפוליטיקאים ירמסו את הערכים עליהם מתבססת רשות השידור. אחרי הדלקת המשואה הבנתי את כוחו של הרדיו, כסוכן זיכרון. סיפור סגירת רשות השידור, הוא כשל לאומי", אמרה והוסיפה "בלוגים אינם תחליף לעיתונאים".

"כמעט אף אחד לא יודע לומר מה נתניהו לא אוהב בחוק של ארדן, ומה אקוניס רוצה", אמרה במהלך הכנס העיתונאית אילנה דיין. "הערפל הזה משרת מישהו. ברור שיש אנשים טובים במוסד לא מושלם ברשות שיש בה בעיות, אבל יש אנשים טובים שחרב הפיטורים מתהפכת מעל צווארם. אם אני צריכה לבחור בינם לבין האנשים הלא טובים שיש להם עניין במקום שבו אין להם עניין, ולא רק פה, אלא בתקשורת כולה, אני יודעת עם מי אני מעדיפה להיות".

ביולי 2014 אושר בכנסת חוק המורה על סגירת רשות השידור והקמתו מחדש. מתוקף כך, הוחלט לפטר את כל עובדי רשות השידור, ולהעסיק מחדש רק חלק מהם, תוך הוצאה של מאות עובדים לפנסיה מוקדמת. אתמול פורסם כי פיטוריהם הגורפים של 1580 עובדי רשות השידור יצאו מחוץ לחוק. בגלובס נכתב אתמול כי השר אופיר אקוניס ויו"ר הוועדה המיוחדת לענייני רשות השידור ח"כ צחי הנגבי סיכמו על הוצאה מתיקון החוק הנוגע לתאגיד השידור הישראלי החדש, את הסעיף שמאפשר לפטר את העובדים. עם זאת, הוחלט כי יוכנס סעיף שיאפשר פיטורי התייעלות של עובדים, על ידי המפרק פרופ' דוד האן. זאת בניגוד למצב כיום, לפיו חל עליו איסור לפטר עובדים כלל - עד להקמת תאגיד השידור הציבורי החדש. התאגיד החדש צפוי לקום רק במרץ 2016.

קמפיין של עובדי רשות השידור:

[embed]

]

היכולת לקיים בחירה חופשית מותנית בקיום כלי תקשורת ציבורית

בדברים שפרסם הבוקר הרב יובל שרלו, הוא יוצא להגנת העובדים והשידור הציבורי. "היכולת לקיים בחירה חופשית, דיון פתוח וחרות ביטוי מותנית בקיום כלי תקשורת ציבורית, המשמשים ככיכר העיר המודרנית", מדגיש הרב שרלו. "מסורת תרבות הדיון והמחלוקת של עמנו מתבטאת גם בכינונה של מערכת המאפשרת לבטא עמדות ללא מורא וללא משוא פנים. "לא תגורו מפני איש" הוא מצוות התורה, והיא מחייבת גם כינון מערכת המונעת השפעות זרות ומוטות".

"אמת הדבר, שיש דברים רבים שהתקשורת הציבורית הקיימת לוקה בהם, וצריך לתקנם - למן נושאים תקציביים ומנהלתיים ועד שאלות הנוגעות לתוכן, למהות ולאתיקה התקשורתית. העובדה ש"עיתונאי" אינה מילת שבח מהווה איתות לצורך לשוב ולכונן את האתיקה המקצועית מחדש".

(צילום: Yonatan Sindel, פלאש 90)

"אולם, קיומם של כלי תקשורת ציבוריים עצמאיים הוא תנאי הכרחי, בעיקר לאור הסכנה המתממשת נגד עינינו , שבה חוברים הון שלטון ועיתון, ומזהמים את הדיון הציבורי באינטרסים, פרסום סמוי, הטיה מניפולטיבית וזלזול בכללי האתיקה התקשורתית. הנביא ציווה "אמת ומשפט שלום שפטו בשעריכם", וכלי חיוני לקידום האמת הוא התקשורת הציבורית", ממשיך הרב שרלו.

"עצמאות התקשורת הציבורית מותנית בצמצום מקסימאלי של התערבות פוליטית, ובאי-תלות תקציבית בגורמי שלטון וממשל. כמו כן, ישנה חשיבות עילאית לביטחון תעסוקתי לעובדי התקשורת הציבורית, ולמנגנון שאינו תלוי במערכת הפוליטית, וזאת כדי למנוע תהליכים התקרנפות וצמיתות".

"גם אני שותף במאבק החיוני לשמירת עצמאותה של התקשורת הציבורית, מתוך נכונות של כל השותפים לעשות את התיקונים הנדרשים כדי להביאה מחדש למקום הראוי לה".