הרב שרלו: חובה לבחון קליטת פליטים בישראל

הרב שרלו מבהיר כי לצד והסכנות השונות, יש לבחון פתיחת השערים לפליטים, גם אם בכמות קטנה בלבד. "אף שאין אנו מסוגלים לפתור את בעיות העולם - אנו מכוונים את עצמנו להפוך אותו לעולם מתוקן יותר"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 17/09/15 15:39 ד בתשרי התשעו

הרב שרלו: חובה לבחון קליטת פליטים בישראל
Alexandre Rotenberg / Shutterstock.com, צילום: Alexandre Rotenberg / Shutterstock.com

הרב יובל שרלו קורא לבדוק אפשרות לקליטת פליטים סורים בישראל, זאת למרות בעיות כאלו ואחרות העלולות להיווצר מכך, זאת על מנת להיות אור לגויים.

"דילמה אתית, כמו גם דילמה הלכתית, מורכבת לעתים ממספר רב של שיקולים שכל אחד מהם מושך לכיוון אחר. המתודה הראויה להתמודדות בשאלה כזו היא לנעוץ את היתד בשיקול שהוא נקודת המוצא, ומתוך נקודת מוצא זו לבחון אם ניתן להשפיע על ההכרעה הסופית גם בשיקולים הלקוחים מהצד השני של הנימוקים", מסביר הרב שרלו.

"כזה הוא הדיון ביחס לפתיחת שערי הארץ בפני פליטים. קיימים נימוקים כבדי משקל בכיוונים מנוגדים: המצב הביטחוני הישראלי; פליטים ומבקשי הגירה רבים שהגיעו מאפריקה; סכנת החיבור בין גורמים עוינים בתוך ישראל; יסודות הומניים ומוסריים; מצוות התורה המבוססות על העיקרון כי מי שהיה עבד במצרים אינו יכול שלא לכרות ברית סולידריות עם עבדים אחרים; ועוד ועוד. גם כאן, נראה כי המתודה הראויה לגיבוש הכרעה היא לפתוח בנקודת מוצא עקרונית, וממנה להתרחב לכיוונים שונים".

(צילום: יחצ)

"נקודת המוצא המוסרית ביותר היא חובתנו לדאוג בראש ובראשונה לקיומנו. הקיום העצמי אינו רק זכות. הוא חובה. הכלל האתי הראשוני במוסר המלחמה הוא לנצח את הרעים ולממש את הכלל האתי של "חייך קודמין לחיי חברך" ו"שלך קודם לשל כל אדם". רבים מהעוסקים באתיקה שוכחים את הכלל הזה, ובשל כך נולדות בעולמם הכרעות אתיות שגויות רבות”.

"מדינת ישראל, שהיא המדינה היחידה בעולם שעצם קיומה מאוים; מדינת ישראל שכבר נושאת בחובה עשרות אלפי מסתננים שאין היא מצליחה להתמודד עימם; מדינת ישראל שאינה יכולה להתיר לעצמה שיטפון של פליטים; מדינת ישראל שחוששת שמא פתיחת השערים משמעה חיזוק התביעה ביחס לזכות השיבה ועוד ועוד - מדינת ישראל ככזו צריכה אפוא לצאת מנקודת הנחה שהיא אינה מסוגלת להרים את המשא הכבד של הצעת פתרון משמעותי אפילו לחלק מבעיית הפליטים”.

"על רקע זה צריך לבחון אם אנו מסוגלים להכניס להכרעה הסופית גם שיקולים לכיוון השני”, ממשיך הרב שרלו. "עיקרם של שיקולים אלה מתחיל ברצון למנוע רציחה של אנשים; בחובה ההיסטורית המוטלת עלינו להיות סולידריים עם מאוימי חיים בכל העולם, כחלק ממימוש אקטואלי של ציווי "זכר ליציאת מצרים"; וגם חוכמה יש כאן, ואפשרות לשינוי עמדות כלל מדינת ישראל, ועוד נימוקים שמחייבים לבחון אם רלוונטי לעשות דבר מה נוסף”.

"לדעתי - חובה לעשות כך”, קובע הרב שרלו. "חובה אפוא לבחון מהו אותו מעט שמראש אנו מגדירים כבא לאחר ההכרעה כי בראש ובראשונה אנו דואגים לקיומנו, ויש בו משמעות סמלית בד בבד עם הצלה של כמה בני אדם. בקו חשיבה זה, צריך לבחון עם מערכת הביטחון היכולה היא לסנן ולבחון מיהו אויב ומי פליט, ולאפשר הכנסה של כמה עשרות פליטים למקלט זמני מוגן ובטוח בישראל”.

"אם תשובתה של זו חיובית - הכרחי לעשות כך למען עצמנו. למען נדע אנחנו כי אף שאין אנו מסוגלים לפתור את בעיות העולם - אנו מכוונים את עצמנו להפוך אותו לעולם מתוקן יותר, שבו אנשים נרדפים מוצאים מקלט ומנוח לכף רגלם, ובו אדם לאדם אינו זאב כי אם בן ברית בעל צלם אלוהים", מסכם הרב שרלו.

התמונות שזיעזעו את העולם

התמונות הקשות שנחשפו בשבוע שעבר בו נראית גופתו של איילן כורדי, בן השלוש, לאחר שנסחפה אל חוף הים של טורקיה לא משאירה עין יבשה, ומזכירה לעולם את מה שהרבה מנסים לשכוח או להדחיק: מלחמת האזרחים בסוריה גובה מאות אלפי הרוגים, בתוכם גם ילדים רכים.

בתמונות הקשות נראה איילן כורדי, בן לפליטים סוריים, כשפניו כלפי מטה, לאחר שגופתו נסחפה אל חוף הים בטורקיה. איילן, אחיו גאליפ בן החמש ואימו ברחו מהמלחמה בסוריה וביקשו להגיע ליוון ומשם אל צפון אירופה, אך סירתם התהפכה והם מתו. התמונות שנחשפו טלטלו את העולם והפכו לסמל של משבר המהגרים באירופה.

[embed]https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1671409913101847&set=a.1530829617159878.1073741827.100006985635037&type=1[/embed]

בעקבות פרסום התמונות קרא חבר הכנסת הנכנס אלעזר שטרן קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו להעניק מקלט למספר מוגבל של פליטים סוריים. "נוכח התמונה הקשה של גופת הילד הסורי - גם אנחנו לא יכולים לעמוד מנגד", אמר. "אני קורא לראש הממשלה להעניק מקלט ובית למספר מוגבל של פליטים סוריים ובמידה מסוימת לשחזר את החלטתו של ראש הממשלה מנחם בגין ז"ל".

שטרן מתייחס להחלטה שהתקבלה ביוני 1977 בידי ראש הממשלה דאז מנחם בגין, שהחליט למשות מהמים 66 פליטים מוויאטנם, בתוכם 16 ילדים ותינוק אחד, שהיו בסירה שהיטלטלה בים סין הדרומי כעשרה ימים, מתוכם ארבעה ימים ללא מזון וכמעט ללא מים. עשרות ספינות אחרות התעלמו מקריאותיה לעזרה. בעלי הספינה "האחים עופר" איימו להוריד את הפליטים לחוף אם לא יימצא להם מקלט ופיטרו את רב החובל, אך כמה ימים מאוחר יותר הודיע ראש הממשלה מנחם בגין בנאום ההשבעה שלו בכנסת על מתן מקלט לקבוצה. שנתיים לאחר מכן הגיעו שתי קבוצות נוספות, ובסך הכול נקלטו בישראל כשבע מאות פליטים.

המהלך של בגין נתפס אז כסמבולי, ושטרן מבקש מראש הממשלה לעשות את אותו הדבר גם במלחמת האזרחים העקובה מדם בסוריה. באירופה מתמודדים בשנים האחרונות עם משבר פליטים קשה, הנחשב למשבר המהגרים הגדול ביותר איתו התמודדה אירופה מאז מלחמת העולם השניה, כשהן מאפריקה והן מסוריה מגיעים אלפים בניסיון לקבל סיוע ולפתוח בחיים טובים יותר במדינות המודרניות.

טורקיה ויוון נחשבות כיעדים מועדים על הפליטים מסוריה, בעיקר בשל הקרבה הגאוגרפית היחסית בין המדינות בחודשים האחרונים גבר זרם הפליטים אשר מגיעים מסוריה אך רבים לא שורדים את הדרך הקשה בלב ים, וגופותיהם נסחפות לחופי הים. מאז תחילת 2015 מצאו את מותם 2500 מהגרים מאפריקה, אסיה והמזרח התיכון בניסיונם לברוח מארצותיהם, בשל המלחמות והעוני הקשה.