הרב שרלו: השיח הציבורי מוצף רוע, שקרים ועלבונות

במכתב מיוחד ליום העצמאות, מבקר הרב שרלו את השיח הציבורי בשנים האחרונות וטוען כי הוא הפך לאלים מאד, "זה מסכן אותנו כי אנו נעשים רעים האחד לשני"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 10/05/16 13:19 ב באייר התשעו

הרב שרלו: השיח הציבורי מוצף רוע, שקרים ועלבונות
יחצ, צילום: יחצ

"הפכנו את רשות הרבים הציבורית לשדה קרב", כותב הרב יובל שרלו ראש ישיבת ההסדר אמ"ית 'אורות שאול' במכתב ליום העצמאות אותו הוא מפנה לתלמידיו בוגרי הישיבה.

"היות יום העצמאות מעין ראש השנה למדינה מדגיש גם את הצד השני שבו - יום חשבון נפש, בו אנו מביטים על המתרחש בעולמנו הממשי, ומחפשים את נקודות התיקון העיקריות שצריך לחיות בתוכן. אני מבקש להעלות השנה את מה שנראה בעיני כאחד הדברים המסכנים מאוד את קיומנו המשותף, לא בשל האויב החיצוני שבכל דור ודור מבקש לכלותנו, אלא בשל תהליכים המתחוללים בתוכנו, והמאיימים להחריב אותנו מבפנים", כותב הרב שרלו.

הרב מתייחס לנושא הרשתות החברתיות והשיימינג, "בשנים האחרונות אנו הופכים את שדה השיח הציבורי למקום בו המבקש לקיים בעצמו את "נצור לשונך מרע ושפתיך מדבר מרמה...בקש שלום ורודפהו" פוגש מציאות בלתי אפשרית. השיח הציבורי הפך להיות אלים מאוד מאוד. בין כשהוא מתרחש במרחב הציבורי ובתקשורת, בין שהוא מתרחש ברשתות החברתיות, וכדו'. הוא מוצף רוע, שקרים, עלבונות, דציבלים וירטואליים בעוצמות מחרישות דעת, לשון הרע, הלבנת פנים, והרבה הרבה ניסיונות השתקה והרחקה", מתלונן הרב שרלו.

"שכחנו את תפקידם הגדול של ההקשבה, הליבון המשותף, יכולת ההשתנות, הפשרה, ההכרה שלא כל האמת נמצאת במקום אחד, ושל כלים אחרים שהם נשמת אפה של החיוביות שבקשר שבין בני אדם, והפכנו את רשות הרבים הציבורית לשדה קרב", הוא מבקר בחריפות.

"זה מסכן אותנו. זה מסכן אותנו כי אנו נעשים רעים האחד לשני; זה מסכן אותנו כי הדבר משטח את הדיון הציבורי; זה מסכן אותנו כי אנו נמצאים במרחב של פירוד ופילוג; זה מסכן אותנו כי דווקא האפשרות להביע את העמדה החריגה והאחרת היא הפותחת שערים חדשים למחשבות חדשות; זה מסכן אותנו כי הדבר גורם ליותר מידי אנשים לרדת - בין לרדת למחתרת, בין לרדת מהשיח הציבורי, בין לרדת מהמדינה; ובעיקר - אנו מחמיצים את העולם המופלא שיכול להתחולל בכוח הדיבור, אפילו בין בעלי מחלוקת. קשה לי להמעיט בקריאת הסכנה הגדולה, שפועלת כמעין כוח צנטריפוגלי, ומאיימת למוטט את הגרעין המשותף שבנו, ולהפוך אותנו לאויבים חס ושלום האחד לשני", מתריע הרב שרלו.

"לקראת שנת העצמאות החדשה אני מברך אפוא את כולנו כי נזכה להשיב את השיח הציבורי למקומו הראוי, ולדרכים החיוביות המעצבות אותו. שנאפשר מחלוקת - בלי לפגוע; ביקורת - בלי להשפיל; הבעת דעה - בלי להחריש; דיון ציבורי - בלי לאיים; מפגש - בלי לבקש לברוח ממנו", מאחל הרב שרלו בסיום מכתבו.