הרב שרלו: החלטת הלשכה לאתיקה - טעות חמורה

הרב שרלו התייחס להוראה החדשה של וועדת האתיקה של ההסתדרות הרפואית וטען כי היא טעות חמורה וכי רק במקרים שלא ברור מה קרה יש לטפל על פי דרגת החומרה

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 16/12/15 09:03 ד בטבת התשעו

הרב שרלו: החלטת הלשכה לאתיקה - טעות חמורה
יחצ, צילום: יחצ

הרב יובל שרלו, ראש תחום אתיקה בארגון רבני צהר וחבר ועדת הלסינקי לאתיקה רפואית, אמר הבוקר (ד') כי ההנחיה החדשה והדרמטית של הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית לפיה יש לטפל קודם בפצוע הכי קשה בזירת פיגוע גם אם הוא המחבל היא טעות חמורה.

לדברי הרב שרלו לעולם יש לטפל קודם כל בפצוע שהותקף בזירת הפיגוע ורק לאחר מכן בתוקף, הרב שרלו הוסיף שרק במקרים מיוחדים בהם לא ניתן לקבוע מי התוקף כלומר המחבל ומי המותקף יש להעניק טיפול רפואי לפצוע הקשה יותר.

הדברים נאמרו כאמור בתגובה לחשיפת "ישראל היום" הבוקר, כי הלשכה לאתיקה בהסתדרות הרפואית החליטה כי הצוותים הרפואיים בזירות פיגוע ימיינו את הנפגעים - ויעניקו תחילה טיפול לפצוע הקשה ביותר. המדיניות שהונהגה עד כה, הייתה להעניק טיפול לפצועי הפיגוע תחילה, ולמחבל - רק לאחר מכן.

על פי הדיווח ביטול הנוהל הקיים נעשה בתחילת השבוע, במסגרת ההנחיות שמתפרסמות באתר ההסתדרות הרפואית. שינוי הנוהל נעשה בשל פניית ארגון "רופאים לזכויות אדם", ובין היתר על רקע הלינץ' באזרח האריתראי בפיגוע בבאר שבע, לאחר שנחשד בטעות למחבל.

את ההחלטה בדבר שינוי הנהלים קיבלו בלשכת האתיקה של ההסתדרות לאחר דיון ממושך שהתקיים בלשכה לפני כשבוע. אותו דיון, על פי הכתבה, התקיים לאחר ש"רופאים לזכויות אדם" טענו כי ההנחיה הקיימת סותרת באופן קשה את עקרונות האתיקה הרפואית המקובלים בעולם - וכן את החוק ההומניטרי הבינלאומי.

ההנחיה הקודמת נכתבה ב-2008 וקבעה כאמור כי יש לטפל קודם בפצועים. ההחלטה החדשה עוררה כאמור תגובות נסערות בקרב רבים בעולם הרפואה שלא מסכימים עם ההחלטה וסבורים שהיא שגויה ובלתי מוסרית בעליל.