הרב שרלו: "אנחנו כציבור לא צריכים לתת למנהיג שסרח פעם נוספת הזדמנות שנייה"

הרב שרלו מסביר כי השחיתות מפוררת את החברה והאמון ההדדי שבה. עם זאת, חשוב ליצור מנגנון שבו מנהיג שנפל יכול לשוב לתפקידו.

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 30/03/16 10:04 כ באדר ב'

הרב שרלו: "אנחנו כציבור לא צריכים לתת למנהיג שסרח פעם נוספת הזדמנות שנייה"
פלאש 90, צילום: פלאש 90

"לדעתי מנהיג שכבר סרח בפעם השנייה, לא יכול לעבור תהליך של תיקון" כך אמר הבוקר (ד') הרב יובל שרלו לאתר כיפה, בנוגע לחשדות נגד השר אריה דרעי, בפרשה הקשורה בשחיתות שלטונית.

לדבריו, ניתן להחזיר אדם לתפקיד ציבורי לאחר שמעד פעם אחת, אך לא כאשר הדבר חוזר על עצמו. עם זאת, הוא טען כי אין קשר בין מעשי השחיתות שלו, לבין חזרתו לאותו התפקיד בו פשע בעבר :" "השחיתות, היא לא על מה שמדובר בחודשיים האחרונים, מדובר על דברים שהוא ביצע כבר בעבר. שלא יהיו לי אי הבנות, אני התנגדתי לחזרתו למשרד הפנים,אבל זה קצת פופוליסטי לחבר בין שני הדברים. זה מציב עובדות. מנהיג ציבור עשה כך וכך וצריך שנעשה את החשבון".

למרות פרשות שחיתות רבות שמתגלות במערכת השלטון, אומר הרב שרלו כי יש מנהיגים ישרים בכנסת: "יש דבר כזה מנהיג לא מושחת, התורה אומרת, שהשלטון מסוכן מאוד. אבל אפשר להיות ישר, רק צריך לעשות מערכות שלמות כדי להגן על השליט, מפני השחיתות שהוא יכול לגרום."

"לדעתי מי שכבר סרח בפעם השנייה, לא יכול לעבור תהליך של תיקון. בפעם הראשונה אפשר לחזור, בתנאים מאוד קשים, אבל בפעם השנייה זה כבר בלתי אפשרי.אם יתברר שהחשדות כנגד השר דרעי נכונים, אנחנו כציבור לא יכולים לשאת את זה, אנחנו כציבור לא צריכים לתת למנהיג שסרח פעם נוספת הזדמנות שנייה".

הרב שרלו מוסיף כי אדם שרוצה לחזור לתפקידו, חייב לבצע את הדברים הבאים:
א. הודאה פומבית חד משמעית ובלי תירוצים -הזכרנו לעיל את דוד המלך כמקור לכך.
ב. אי הטלת האחריות על אדם אחר דם, וגם כאן הוזכרו לעיל אדם הראשון ושאול. נשיאה בבושה הכרוכה בכך
ג. נכונות לשלם את מחיר החטא ואי התדבקות בכסא. כך נהגו עלי השופט (תחילת ספר שמואל א) בשעה שהוטחה בפניו אשמתו בחטאי בניו, וכך אף נהג דוד המלך בקבלו את הדין בשעה שהודח מכסא מלכותו.
ד. נכונות להירתם לתיקון הקלקלה שהוא הביא, וזאת ללא תמורה, כגון במשעה יהודה במכירת יוסף כפי שהוזכר לעיל.
ה. הימנעות מגאווה ומשחצנות ומודעות מתמדת לקופה של השרצים התלויה מאחור.
ו. הכרה בכך שהשיבה למעמד הקודם אינה פריבילגיה אישית, אלא מותנית בנכונות למנות אותו מחדש. יהודה אינו חוזר למעמדו קודם שיעקב קיבל את תשובתו, ודוד המלך אינו חוזר למעמדו לפני שהא-לוהים והאומה הסכימו שהוא ימשיך להיות מלך.

לבסוף הוסיף הרב שרלו כי יש צורך הכרחי ביצירת מנגנון שבו מנהיג שנפל יכול לשוב לתפקידו. "מנגנון זה צריך לכלול תביעה מוחלטת להודאה בעובדות ובאחריות, נכונות לשלם את מחיר הקלקול, אימוץ שפה אחרת ופנייה לבקשת אמון מחודש".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן