הרב צפניה דרורי: חובה על כל יהודי לעלות להר הבית

הרב דרורי מגיב בראיון ל'כיפה' על הטענות לפיהן אין לעלות להר בשל החשש מהתססת המוסלמים ומבהיר: האלימות לא התחילה בהר הבית. הפורעים המוסלמים מחפשים תירוץ לפגוע בנו"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 09/11/14 12:27 טז בחשון התשעה

הרב צפניה דרורי: חובה על כל יהודי לעלות להר הבית

בימים האחרונים תוקפים גורמים שונים את העולים להר הבית ומאשימים אותם בקיצוניות ובהתססת השטח, עד כדי האשמה של העולים בפיגועים בירושלים. בראיון ל'כיפה' מגיב הרב צפניה דרורי, רב העיר קרית שמונה ואחד הרבנים הבכירים המתירים את העליה להר כי לא רק שמותר לעלות, מי שלא עולה להר מפקיר את ירושלים ועל כן עובר עברה.

"העליה להר הבית היא מצווה בתורה ובמשך השנים לאחר החורבן הגיעו גדולי הרבנים, כולל הרמב"ם והרמב"ן אל ההר. כשאנחנו שם אנחנו קרובים למקום המקדש ואפילו לאחר חורבן הבית המקום נשאר בקדושתו. הדבר לא השתנה במשך אלפי שנים ולא שונה גם היום. מצווה לעלות להר הבית".

לדבריו, הרבנים המתנגדים להר נסמכים על שתי סיבות: האחת, שאנשים לא יודעים להיטהר ועולים להר כשהם טמאים ועוברים עברה, והשניה, שיש גבולות אותם אסור לעבור ואם אדם עובר אותם הוא חייב כרת. סיבה נוספת שהביאו בשנים האחרונות, אומר הרב דרורי, הוא שאנו לא יודעים את הגבולות בהר ועלולים לעבור אותם ללא משים, אך לטענות הללו לדבריו אין שום בסיס. “אנחנו יודעים בדיוק לאן מותר ואסור להגיע. המידות של הר הבית לא השתנו במשך אלפי שנים. אנחנו יודעים את גודל העזרה ויש לנו סימנים מאוד ברורים להיכן מותר להגיע. אין לדעה הזו שום בסיס. אם יש בעיה לא נכנסים לאזורים הבעייתיים. כך, אין שום בעיה לעבור היום ליד מסגד אל אקצה כי זה בשטח שהורדוס הוסיף. אם מתקרבים יותר צריך לטבול, וכמובן שצריך לעלות ללא תרמילים או עם נעלי עור. כולנו חייבים במורא מקדש וזוהי זכות גדולה לעלות להר".

הרב דרורי תוקף את המתנגדים לעלייה להר הבית. לדבריו, “אם אדם לא עולה היום להר הוא עובר עברה חמורה. אנחנו צריכים לדרוש את המקדש. אם אנו לא עולים להר אנשים אחרים ישתלטו עליו ואנו נפקיר אותו. כל אדם שעולה היום להר נחשב כ'שומר המקדש' מדין כיבוש. יש לדבר הרבה היתרים. יש זכות לכל אדם שעולה וברוך השם שיש אנשים שעולים להר".

לדברי הרב דרורי ההתנגדות של הרבנים, הנובעת מחשש שאנשים יעלו ללא טומאה, עלולה בפועל להביא לתוצאה ההפוכה - שיותר אנשים טמאים יעלו להר. “בזמן שלא הייתה עליה להר הבית התיירים היו עולים בלי סוף. היום, בגלל המתפללים הדתיים, הם לומדים להתקדש כי הם מבינים שאסור לעלות בלי טהרה. פעם היו עולים אנשים להר במסגרות אחרות והיו מצפצפים על הגבולות וההלכות. אני מציע שכל מי שיש לו יראת שמים שיצא נגד העליות המופקרות של התיירים ושלא יפגע באחיזתנו בהר. יש רבנים מאוד נכבדים כדוגמת הרב דב ליאור שהוא תלמיד חכם מובהק, ורבנים גדולים נוספים, שמתירים עליה. אנשים שבקיאים בתורה שאומרים שמותר לעלות ולהיאחז בהר".

"כל מי שמזלזל בעליה להר הבית מפקיע את זכותנו להסתובב בעיר העתיקה ובכותל המערבי", תוקף הרב דרורי. “אנחנו לא מתכוונים להילחם בערבים ואין שום גירויים. המוסלמים הפכו את ההתנהגות הנורמטיבית שלנו לגירוי והחליטו להתפרע. הערבים טענו בעבר שהעליה לכותל היא הסיבה לכל הפרעות והיום התירוץ שלהם הוא הר הבית. כשהקימו את משכן הכנסת ידעו שאומות העולם יתנגדו אבל הבינו שירושלים היא בסיס נשמתנו. אם אנשים לא מבינים את זה הם לא מבינים את ההיסטוריה, את התורה ואין להם הבנה בעם ישראל. הם לא משיגים יותר יראת שמים כשהם מתנגדים לעליה להר אלא מחזקים את אויבנו".

"האלימות לא התחילה בהר הבית. האלימות התחילה בירושלים, בדברים אחרים לגמרי. מה זה קשור למקום המקדש? אלו דברי שקר שכולם יודעים שהם דברי שקר. לא מעניין אותם מהר הבית אלא הם מתנגדים לקיומה של מדינת ישראל בכלל. הם אינם מוכנים להכיר בכך שיש לעם ישראל אחיזה בארץ ישראל".

לדברי הרב דרורי, “הרב קוק סיפר לרב צבי יהודה שכשהוא נפגש עם חכמי האיסלאם הם אמרו לו שהם ידעו שנחזור להר הבית ושזו זכותנו. כך אמר לי הרב צבי יהודה. כל התירוצים והפרעות של האיסלאם נובעות מתוך שנאת ישראל, מכך שחזרנו הביתה".