הרב פירון לחרדים: לא שונאים אתכם, רוצים אתכם בשירות משותף איתנו

"לא מצאתי מקור הלכתי שפוטר ציבור שלם משירות. ההיסטוריה תשפוט את הציבור החרדי על הנזק העצום שהוא גרם לדמותה של היהדות וערכיה בישראל". נאומו המלא של הרב פירון בעצרת המחאה

חדשות כיפה הרב שי פירון 08/07/12 22:58 יח בתמוז התשעב

הרב פירון לחרדים: לא שונאים אתכם, רוצים אתכם בשירות משותף איתנו
אלנתן גוטווירט, צילום: אלנתן גוטווירט

שנים רבות מחיי הקדשתי ואני מקדיש ללימוד התורה. התנ"ך והתורה שבעל פה הם התשתית לזכות שלנו על הארץ הזאת, הם הבסיס לרוח המיוחדת שצריכה לפעום בלבם של אזרחיה: מדינה שיש בה יחס אחר לגר, ליתום ולאלמנה; חברה סולידארית שבה הכול שותפים לכינונה של המדינה.

לא מצאתי מקור הלכתי אחד, אחד (!) הפוטר ציבור שלם משירות צבאי. להיפך, בהלכה נקבע שבמלחמת מצווה (=שהיא מלחמת הגנה), "הכל יוצאים, אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה". שותפות, ערבות הדדית ונשיאה בנטל, הם הבסיס לחברה יהודית ודמוקרטית.

ההיסטוריה תשפוט את הציבור החרדי על הנזק העצום שהוא גרם לדמותה של היהדות וערכיה בקרב החברה בישראל. צעירים וצעירות הפוגשים בבדלנות, בהשתמטות ובבריחה מאחריות, נוטים, בטעות, לזהות את העוולות הללו עם ערכי הנצח של התורה, ולא היא. עמדה גורפת המבקשת לפטור ציבור שלם משירות כלשהו פוגעת ביחסו של הציבור ליהדות, וחבל.

אני קורא לאחי החרדים - אל תפרשו מן הציבור! אל תתכסו באמירות שאין להן כיסוי הלכתי הולם!

הנבחרים שבלומדים, המתמידים, ישבו וילמדו, יפארו את רשימת ענקי הרוח של העם היהודי. אבל הציבור החרדי הרחב נקרא להצטרף למרחב הציבורי ולהשפיע עליו. אסור לקשור בין לימוד התורה וחשיבותו לבין שירות חובה לכל אזרח.

הגיע שעת מבחן. לא נוכל להמשיך לחיות כאן עם פירורי קהילות. כולנו מחויבים ל'יחד' חדש.

אחי, תלמידי הישיבות. אנחנו לא שונאים אתכם!

אנו רוצים אתכם, יחד, אתנו, באוהל סיירים, בבית האבות או בבית החולים בו נשרת -יחד. היום חל צום י"ז בתמוז, ואנו בעיצומם של ימי בין המצרים. כבר חווינו גלות בגלל שנאת חינם. היא נמשכה 'רק' אלפיים שנה. לא עוד. אבל - אהבת אחים וערבות הדדית הם לא סיסמאות ולא מילים ריקות מתוכן. אחים משרתים - יחד.

לא רק חרדים. גם משתמטים אחרים, והם לא מעטים, חייבים לחוש שאין להם מקום בחברה עתירת משימות כמו החברה שלנו. גם אותם צריכה החברה להוקיע בשער בת רבים.

אנחנו לא פראיירים. אנחנו שליחים של חלום של דורות. אנחנו לא פראיירים - בחרנו להיות חלק מהחברה כדי לממש את ערכיה. ובשם השליחות הזאת, אנחנו רוצים שכולם, כולם, יצטרפו לגיבושה של חברת מופת במדינת ישראל.

השבת, קראנו בפרשת השבוע: "מה טובו אוהליך יעקב". לא רק באוהלי תורה הכתוב מדבר אלא גם באוהל סיירים אותו חולקים כל גווני החברה הישראלית. אוהל בו הם נשבעים זה לזה בשבועת אמונים לשאת את המדינה הציונית היקרה שלנו על הכתפיים ולהעבירה לדור הבא כשהיא טובה יותר, מוסרית יותר, שוויונית יותר, צודקת יותר.

הדברים נמסרו בעצרת המחאה למען שיוויון משותף בנטל.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן