הרב סתיו: "שיימינג הוא כלי מסוכן"

עם זאת לדבריו במקרה הנוכחי של סרבן הגט עודד גז, טוב עשה בית הדין. אבל לא בכל מקרה ראוי למהר ולהניף את חרב השיימינג

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 21/02/16 10:11 יב באדר א'

הרב סתיו: "שיימינג הוא כלי מסוכן"
פלאש 90, צילום: פלאש 90

"שיימינג הוא כלי מסוכן וחריג וצריך להיזהר בו ולא להרבות בו" כך אמר הבוקר הרב סתיו, יו"ר ארגון רבני צהר לאתר כיפה, בנוגע לסנקציית השיימינג שהטיל בית הדין הרבני על סרבן הגט, עודד גז, ביום שישי האחרון.

"אני חושב שהשיימינג הוא כלי נכון להשתמש בו, בנסיבות האלה, אבל אסור שהוא יהפוך לכלי שדרכו על כל צעד מישהו יראה איזה התנהלות לא ראויה, והוא יחליט להבלין פני אנשים ברבים" אמר הרב סתיו והוסיף "זה עלול להיות חרב פיפיות, במקרה הספציפי הזה, אם בית הדין הרבני הורה לעשות את זה, ראוי לכבד את זה וראוי לשבח אותו שהוא נוקט בצעדים כאלה בשביל למנוע סרבנות גט".

לדבריו של הרב, צריך לשים לב ולהתייחס לכל מקרה לגופו "אני מזהיר שלא ישתחררו פתאום הברקסים, ומכאן כל אחד שלא עושה משהו שלא מוצא חן בעינינו, יהפוך לסיבה להבלין את פניו ברבים, כי זה דומה לדיני נפשות". עוד ציין הרב סתיו כי ישנם סנקציות חמורות נוספות בהן יכולים לנקוט בבית הדין "כי לא מדובר בסנקציה החריפה ביותר, יש סרבני גט שעל פי הלכה מוטל עליהם להטיל סנקציות חריפות מזה".

"אני לא מכיר את המקרה לגופו, אבל יש מקרים בהם אפשר לשלול לו דרכון, כרטיס אשראי, רישיון נהיגה ולהכניס אותו לכלא. אולי הם חשבו שבמקרה הזה לא יתקיימו תנאים המאפשרים זאת". הרב סתיו טוען כי לצד השבח לבית הדין שנקט ביוזמה אמיצה כדי להשתדל "מן הראוי לטפל בצורה הזה יותר שורשית ולמצוא פתרונות מערכתיים".

הרב סתיו ציין כי במקרים בהם נתקל בעבר בסרבני גט, פעל לנדות מהקהילה את הסרבן, עד אשר העניק את הגט, במידה ומדובר בהוראה של בית הדין הרבני "אני לא אעשה מצשהו בפומבי לפני שבית הדין נתן הוראה, אם אני משוכנע בעובדות, אז במקרים המועטים האלה, הסיפור הסתיים את זה בלי צורך לפרסם או לבייש אדם. ככל, זה מתקשר לנושא הקודם, צריך לדעת שבית הדין צריך לתת הסבר משכנע למה הוא נוקט בצעד של שיימינג".

גם הרב חיים נבון התייחס לסרבן הגט בעמוד הפייסבוק שלו, ואמר כי השיימינג מוצדק "למה? כי זה מה שבית הדין פסק לעשות. פעם, כשקהילות היו קהילות, כך היה נראה חרם: נידוי חברתי אפקטיבי. בתי הדין השתמשו בו במשורה, כנגד מנוולים למיניהם. היחלשות הקהילות לצד המובּיליות החברתית רוששו את הכלי הזה. בגללן, גם מי שנודה והוחרם פשוט צפצף על בית הדין, או לכל היותר עבר למקום אחר והתחיל מחדש. הרשתות החברתיות בסך הכול משקמות את האפקטיביות של החרם, ומחזירות אותו למה שהוא אמור להיות".

הרב נבון טען כי יש הבדל בין שיימינג בחסות בית הדין הרבני, לבין שיימינג ע"פ דעות אישיות "לינצ'טרנט על אדם רק משום שהוא לא נראה לי, או שאני חושד בו, או שדעותיו לא מוצאות חן בעיניי, או שאמר משהו לא מוצלח - זו תועבה. דבר שונה לגמרי הוא לשתף פעולה עם פסק של בית דין, שבדק ודקדק וחקר ודרש, עד שנזקק לצעד הזה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן