הרב סתיו: החברה הישראלית רוצה יותר יהדות

כנס החינוך השנתי של ארגון כי"ח - כל ישראל חברים, אירח אתמול את הרב דוד סתיו, השופטת בדימוס דליה דורנר, העיתונאי רפיק חלבי ואישי ציבור נוספים שדנו בזהותה היהודית והדמוקרטית של מדינת ישראל. "עם ישראל לא אוהב ששופטים אותו, אבל זה עם שרוצה יהדות וזיקה לעבר שלו"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 02/12/15 18:28 כ בכסלו התשעו

הרב סתיו: החברה הישראלית רוצה יותר יהדות
יובל יוסף, צילום: יובל יוסף

"החברה הישראלית מצפה שתורת ישראל תוביל את השיח החברתי. החברה הישראלית רוצה יותר יהדות - יש יותר יותר הפרשות חלה וביקורים בבתי כנסת", אמר אתמול (ג') הרב דוד סתיו בכנס 'כל ישראל חברים לחינוך וחברה'.

הרב סתיו הצביע על שתי תופעות הפוכות - מחד, עוינות לממסדיות הדתית ומאידך רצון עז לחיבור עם המסורת היהודית וערכיה - ואמר "עם ישראל לא אוהב ששופטים אותו, אבל זה עם שרוצה יהדות וזיקה לעבר שלו, לערכים שלו. בחלומי אני רואה כל בחור ובחורה יהודיים אוהבים את מורשתם".

את הדברים אמר הרב סתיו מול למעלה מ-400 איש שהגיעו לכנס שהתקיים במרכז רבין, תל אביב. הכנס השנתי של 'כל ישראל חברים', הפועל בכמאה בתי ספר ממלכתיים וממלכתיים דתיים בישראל ובקרב כ- 1,000 סטודנטים עמד השנה בסימן "יהדות ישראלית ודמוקרטיה במבחן החברה והחיים המשותפים".

עם דברין של הרב סתיו הסכימה גם המשפטנית ומנכ"לית מרכז 'תמורה' - ד"ר יפעת ביטון, שניסתה לפענח מהו היסוד המארגן של הלכידות החברתית במדינה. "אם התרחקות מהדמוקרטיה היא התרחקות לתחושת שייכות - אני לא פוחדת", אמרה ביטון, "דווקא הזהות "היהודית" שנתפסת כאלמנט מאיים יותר על מי שאינם יהודים ברחבי המדינה, יכולה להתברר כמכוננת תחושת קהילתיות שאיננה מדירה".

(צילום: יובל יוסף)

השופטת בדימוס - דליה דורנר אמרה במהלך הכינוס כי היא מוטרדת מהפערים בחברה, וציינה כי "זו בוודאי לא מדינת המופת שעליה חלמו חותמי מגילת העצמאות". היא גם התייחסה לאפליית מיעוטים וציינה:"במגילת העצמאות כתוב שמדינת ישראל תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה. לא עשינו זאת. זו טעות. עם חכם לא מדיר 20% מתושביו". העיתונאי לשעבר רפיק חלבי אמר כי מדינת ישראל היא מדינה לא שפויה בימים אלה על כל רבדיה: גם היהודים, גם הלא יהודים והוסיף: "אין דבר כזה יהודית דמוקרטית, במקרה הטוב אנחנו דמוקרטיה אגרסיבית".