הרב סתיו: הגיע הזמן להפריט מבפנים את הרבנות הראשית

הרב דוד סתיו קרא במהלך דיון בשדולת דת ומדינה בכנסת לבצע הפרטה פנימית בתוך הרבנות הראשית, גם בנושא גירושין. הרב ריסקין: מישהו צריך להבהיר לרבנים הראשיים שהם לא האפיפיור

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 21/10/15 13:47 ח בחשון התשעו

הרב סתיו: הגיע הזמן להפריט מבפנים את הרבנות הראשית
פלאש 90, צילום: פלאש 90

הרב דוד סתיו, הרב שלמה ריסקין וח"כ עליזה לביא תקפו בחריפות את הרבנות הראשית במהלך כינוס של שדולת דת ומדינה בכנסת, וקראו להפרטה פנימית ולשינוי מידי במערכת.

"יש צורך בהפרטה של הרבנות הראשית מתוך המערכת. חוק צהר לרישום נישואין עושה סוג של הפרטה ואני חושב שצריך לעשות את אותו הדבר בנושא גירושין. שאנשים יבחרו מראש לאן הם יכולים ללכת", אמר הרב סתיו.

"אסור שאנשים יחשבו שהם מונופול, ולכן, בתוך מערכת בתי הדין, הכשרות, הגיור, הקבורה ומערכות נוספות צריך לייצר תחרות פנימית ולהטיב את השירות עם הציבור. אין בעיה להפריט את הכשרות, ובלבד שכולם יעבדו מול הרגולציה של הרבנות הראשית. אפס גמישות בעולם ההלכה, מאה אחוז של גמישות בענייני הקומבינות”, הוסיף הרב סתיו.

הרב ריסקין תקף בדבריו את הרבנות הראשית בחריפות. “אסור לתת לרבנים הראשיים יותר כוח ממה שיש להם", אמר. “הממשלה נותנת לרבנים הראשיים יותר כוח ממה שיש להם, ומדינת ישראל צריכה לומר שהרב הראשי אינו אפיפיור. הם עושים דבר שמסכן את הציבור הישראלי וההלכה.

ראשת השדולה, חברת הכנסת עליזה לביא, תקפה גם היא את הרבנות הראשית וקבעה "הרבנים הראשיים שכחו את תפקידם", אמרה. “מי רואה היום את הרבנים הראשיים כאתחלתא דגאולה? יש קו של החמרה קיצונית היום ברבנות הראשית והיא הולכת ופונה לחלקים קטנים יותר ויותר. במקום לחשוב על כלל ישראל היא חושבת על קבוצות קטנות". לאחר מכן הוסיפה ואמרה כי "יש רבנים היום שמבוהלים ומפחדים להתבטא בגלל המערכת הרקובה".

הרב סתיו התייחס בדבריו גם לסוגיית בתי הדין העצמאיים לגיור, ואמר "כאשר אלפי ילדים יתגיירו בבתי הדין והחברה תצביע ברגליים, הגיורים יוכרו. היום הרבנות הראשית לא מכירה גם בגיורים שלה. אז יהיו עוד כמה אלפי ילדים שרוב הישראלים יכירו ביהדותם, ומי שלא ירצה לקבל לא יקבל את יהדותם".